Redaksjonen. Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 SUV-en får stort batteri og lang rekkevidde.Her er elbilutgaven av BMW X3 Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 (endret) Fjern den Kia grillen, ja! Skjønner ikke hvorfor alle må finne på noe sprell når de skal lage elbil??? Kan de ikke bare bruke den gode designen de vet fungerer og har benyttet på sine fossilbiler? Og hva skjedde med X3 elektrisk som skulle komme i 2019? Endret 25. april 2018 av Ano__Nym 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 Juksegrill trekker ned, akkurat som hos visse andre. Ellers ser jeg to "ladelokk". Et bak høyre bakdør og ett foran venstre framdør. Lurer på hvorfor det er to. Kanskje bare glemt å fjerne tanklokket fra bensinutgaven? Lenke til kommentar
molna Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 Denne så jo svært så lekker ut. Men hva med krok? Simen1: at det er 2 ladeporter skyldes nok bare at dette er Kina-versjonen. Også Tesla har 2 ladekontakter (dog under samme luke tror jeg) på sine Kina-modeller. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 Kanskje det finnes også jukse-eksosrør? Forøvrig er det ikke grill, det er en stor solbrille. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 (endret) Av spekulasjoner på nett virker det mest sannsynlig at denne også får "rekkevidde-utvider"(er det god norsk?), ergo kan kjøpes som elbil eller hybrid, og det er hybriden vi ser på bildet derfor har den tanklokk også. Det sies også at den bygges på eksisterende X3 plattform, så blir spennende å se hvor godt de lykkes med å opprettholde kjøreegenskapene med 2 så forskjellige motorer. redigert: Jukse-eksosrør er spørsmål om definisjon, der hvor man forventer at eksosrøra befinner seg er det 2 blå plater som kan minne om falske eksosrør hvis man setter godviljen til. Endret 25. april 2018 av Civilix Lenke til kommentar
molna Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 Av spekulasjoner på nett virker det mest sannsynlig at denne også får "rekkevidde-utvider" Det heter rekkeviddeforlengeren, i alle fall på i3 (REX) Det kan jeg garantere deg at den ikke får ;-) Trenger man REX på en elbil med hele 40 mil rekkevidde så får man heller kjøpe en fossilbil Undersøkelser fra USA viser også at nesten ingen i3 REX-eiere bruker rekkeviddeforlengeren. Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 (endret) En elbil trenger også temperaturstyring av drivlinjen (batteriet), så radiator og åpen grill er helt naturlig på et bilmerke som BMW. De lager tross alt biler som skal kjøres aktivt med. Audi har gjort det samme med sin nye elektriske SUV. Men en vel så viktig detalj som glemmmes av media er om de nye langdistanseelbilene klarer å holde på energien over tid. Hjelper ikke med 400-600 km rekkevidde hvis du uansett må koble den til laderen før hver tur, fordi batteriet tappes. Tesla er helt ekstrem på å miste energi, mens BMW så langt har vært ekstremt gode på dette. Parkerer du en i3 i en uke har den samme batteriprosent som når den ble parkert. Det har overhodet ikke en Tesla. Endret 26. april 2018 av Dr. Bombay 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 En elbil trenger også temperaturstyring av drivlinjen (batteriet), så radiator og åpen grill er helt naturlig på et bilmerke som BMW. De lager tross alt biler som skal kjøres aktivt med. Audi har gjort det samme med sin nye elektriske SUV. Men en vel så viktig detalj som glemmmes av media er om de nye langdistanseelbilene klarer å holde på energien over tid. Hjelper ikke med 400-600 km rekkevidde hvis du uansett må koble den til laderen før hver tur, fordi batteriet tappes. Tesla er helt ekstrem på å miste energi, mens BMW så langt har vært ekstremt gode på dette. Parkerer du en i3 i en uke har den samme batteriprosent som når den ble parkert. Det har overhodet ikke en Tesla. Ja 3% max er helt ekstremt... Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Det heter rekkeviddeforlengeren, i alle fall på i3 (REX) Det kan jeg garantere deg at den ikke får ;-) Trenger man REX på en elbil med hele 40 mil rekkevidde så får man heller kjøpe en fossilbil Undersøkelser fra USA viser også at nesten ingen i3 REX-eiere bruker rekkeviddeforlengeren. Så fint at du kan garantere da, jeg for min del behandler rykter som rykter. Nå åpna vel Auto China i går kveld så mer informasjon burde være nær. Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 En elbil trenger også temperaturstyring av drivlinjen (batteriet), så radiator og åpen grill er helt naturlig på et bilmerke som BMW. De lager tross alt biler som skal kjøres aktivt med. Audi har gjort det samme med sin nye elektriske SUV. Men en vel så viktig detalj som glemmmes av media er om de nye langdistanseelbilene klarer å holde på energien over tid. Hjelper ikke med 400-600 km rekkevidde hvis du uansett må koble den til laderen før hver tur, fordi batteriet tappes. Tesla er helt ekstrem på å miste energi, mens BMW så langt har vært ekstremt gode på dette. Parkerer du en i3 i en uke har den samme batteriprosent som når den ble parkert. Det har overhodet ikke en Tesla. Ja 3% max er helt ekstremt... 3% er ekstremt når vi vet at andre har ~0% drain, og det er enda mer ekstremt når man vet at det er høyere enn 3%. Ref rapporter på at Teslaeiere går tomme for strøm på Gardermoens langtidsparkering. 2 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Ja 3% max er helt ekstremt... Sier du at en tesla bruker ca 0.5kWh/dag når den står parkert? D.v.s. at den trekker ca 20W kontinuerlig? Det vil jeg vel si er temmelig drøyt. Kravene andre bilprodusenter har operert med har normalt vært på 50mW maks. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 En elbil trenger også temperaturstyring av drivlinjen (batteriet), så radiator og åpen grill er helt naturlig på et bilmerke som BMW. De lager tross alt biler som skal kjøres aktivt med. Audi har gjort det samme med sin nye elektriske SUV. Men en vel så viktig detalj som glemmmes av media er om de nye langdistanseelbilene klarer å holde på energien over tid. Hjelper ikke med 400-600 km rekkevidde hvis du uansett må koble den til laderen før hver tur, fordi batteriet tappes. Tesla er helt ekstrem på å miste energi, mens BMW så langt har vært ekstremt gode på dette. Parkerer du en i3 i en uke har den samme batteriprosent som når den ble parkert. Det har overhodet ikke en Tesla. Ja 3% max er helt ekstremt... 3% er ekstremt når vi vet at andre har ~0% drain, og det er enda mer ekstremt når man vet at det er høyere enn 3%. Ref rapporter på at Teslaeiere går tomme for strøm på Gardermoens langtidsparkering. Tja, sjekk manualen til de andre tror jeg... Men Tesla har en god bms som kan kreve en del ja. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Ja 3% max er helt ekstremt... Sier du at en tesla bruker ca 0.5kWh/dag når den står parkert? D.v.s. at den trekker ca 20W kontinuerlig? Det vil jeg vel si er temmelig drøyt. Kravene andre bilprodusenter har operert med har normalt vært på 50mW maks. Leste du ordet max? Bilen har 6kW heater til batteri... Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Leste du ordet max? Bilen har 6kW heater til batteri... Ja, andre produsenter opererer med 50mW MAX. Det er jo ikke uproblematisk å kjøre en varmeanlegg på batteriet om man ikke vet når batteriet faktisk trenger å være varmt. Hvis det bare skjer direkte eller indirekta av at eieren instruerer bilen til å være klar og oppvarmet til en gitt tid er det nok greit, men om bilen driver å kjører et 6kW varmelement helt utenfor eiers kontroll er det jo et potensielt problem. Lenke til kommentar
molna Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Min Tesla Model S med 85kWt batteri mister ca 10km/dag når den står parkert (med 'alltid online' aktivt). Min i3 mister så og si ingen rekkevidde. Er vel skrevet noen artikler om at BMWs battery management er det beste som finnes per idag. Men på iX3 kan det jo være et helt annet system... 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 30. april 2018 Del Skrevet 30. april 2018 Juksegrill trekker ned, akkurat som hos visse andre. Ellers ser jeg to "ladelokk". Et bak høyre bakdør og ett foran venstre framdør. Lurer på hvorfor det er to. Kanskje bare glemt å fjerne tanklokket fra bensinutgaven? Det ekstra ladelokket er fordi man faktisk kan velge å ha to strømuttak. Det er valgbart ekstrautstyr. Gir en valgfrihet til å rygge inn i parkeringsluka fremfor å kjøre inn med snuten. Om det er verdt å betale det som BMW eventuelt krever ekstra for denne tilleggsporten, må hver enkelt vurdere selv. Jeg hadde eventuelt håpt at man fikk velge hvilken av disse man ville ha, for mitt valg er å ha porten bake. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 30. april 2018 Del Skrevet 30. april 2018 (endret) Det ekstra ladelokket er fordi man faktisk kan velge å ha to strømuttak. Det er valgbart ekstrautstyr. Gir en valgfrihet til å rygge inn i parkeringsluka fremfor å kjøre inn med snuten. Om det er verdt å betale det som BMW eventuelt krever ekstra for denne tilleggsporten, må hver enkelt vurdere selv. Jeg hadde eventuelt håpt at man fikk velge hvilken av disse man ville ha, for mitt valg er å ha porten bake. Kilde? Jeg vil si det fortsatt er langt mer sannsynlig at det er mulighet for hybrid, slik det var på den ix3 bmw testa i Sverige i februar. Redigert: hvis du ikke har fått med deg testingen la meg vise til noen kilder Hybrid: https://carbuzz.com/news/here-s-the-first-definitive-evidence-of-the-bmw-ix3-plug-in-hybrid Elbil: https://carbuzz.com/news/here-s-an-early-look-at-the-bmw-ix3-electric-suv Endret 30. april 2018 av Civilix Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. april 2018 Del Skrevet 30. april 2018 Leste du ordet max? Bilen har 6kW heater til batteri... Ja, andre produsenter opererer med 50mW MAX. Det er jo ikke uproblematisk å kjøre en varmeanlegg på batteriet om man ikke vet når batteriet faktisk trenger å være varmt. Hvis det bare skjer direkte eller indirekta av at eieren instruerer bilen til å være klar og oppvarmet til en gitt tid er det nok greit, men om bilen driver å kjører et 6kW varmelement helt utenfor eiers kontroll er det jo et potensielt problem. nå vet jeg ikke hvem du refererer til med andre produsenter. Men å varme batteri er veldig viktig for levetiden, langt viktigere for meg enn å tape ett fåtall prosent pr natt. Så det er ikke noe problem for meg, og det er jo bare til å legge inn i regnestykket når en skal sette i fra seg bilen uten mulighet for lading. Og passer det ikke, så kan en kjøpe en av de andre produsentene du refererer til? Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 30. april 2018 Del Skrevet 30. april 2018 nå vet jeg ikke hvem du refererer til med andre produsenter. Det er en standard jeg ser i kontakt med enhver bilprodusent. Men å varme batteri er veldig viktig for levetiden, langt viktigere for meg enn å tape ett fåtall prosent pr natt. Det du sier er at en tesla ikke kan brukes i situasjoner der man parkerer mer enn noen få dager utenfor ladeinfrastruktur? (Slikt som parkeringsplasser på fjellet, flyplassparkeringer o.l.) Det er da normalt ikke noe problem å oppbevare batterier kaldt (det finnes naturligvis en grense på det også, men oftest ligger den på ca -40), det er før det skal belastes det bør komme opp på arbeidstemperatur. Det virker underlig at den skal stå å holde batteriet varmt så lenge som helst. Etter noen uker med den slags er jo forøvrig uansett batteriet tomt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå