Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Fikk 4stk dekk fra dekkonline i januar 2015.Hadde bilen inne til service rett før påske og da ble det oppdaget store sprekker i dekkene. De er så pass store at dekkene ikke kan brukes.Det er Nokia dekk 18 toms og de har gått bare ca 14000 km. Dekkonline sier at det bare er 2 års reklamasjonsrett på dekkene. Dette er en åpenbar fabrikkfeil og da mener jeg at kjøpsloven gjelder og den sier 5 år. Jeg har klaget til dekkonline 2 ganger men får det samme svaret hver gang.Med andre ord ingen kommentar til min påstand. Hva gjør jeg da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpsloven gjelder ikke her, det er forbrukerkjøpsloven som gjelder.

Se denne paragrafen om Reklamasjon: https://lovdata.no/NL/lov/2002-06-21-34/§27

Den sier blant annet: 

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

På dekkonline.com sin FAQ, sier de følgende: https://www.dekkonline.com/FAQs/Sprml_angende_produkter_Generelle_sprsml_angende_dekk_Sprsml_angende_dekkets_alder.html

Et dekk forventes å ha en levetid på ca 10 år.

Derfor mener jeg at du har fem års reklamasjonsrett på dekkene, da dekkonline selv sier at dekkene skal vare i vesentlig lengre enn 5 år. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da prøver jeg først forbrukerrådet og hører hva de sier. I og med at dekkonline svarer på nøyaktig samme måten da jeg påpekte en reklamasjonsfrist på 5år; lover det ikke godt fra den kanten. Dersom utfallet blir negativt våger jeg ikke å kjøpe Nokia dekk igjen. En dekkmann som så på dekkene sa at det var noe av det verste han hadde sett. Det var Vianor.

Lenke til kommentar

Dekk er ferskvare, så jeg stiller meg litt innenfor at Dekk er 2år reklamasjon på, bruker man dekka flittig kan man slite de ut på ett år.. Etter to år vil gummien bli hardere og sprekke litt opp om det er litt dårlig kvalitet.. Dekk er ikke ment å vare lengere en to år, og selv om det er dekktyper som varer langt lengere vil de uansett ikke ha samme egenskapen som da de var ny...

Edit: Det å kunne ha mulighet på å reklamere på 4år og 11 månder gamle dekk som man ikke har brukt er jo iallefall helt uhørt.. Da de vil iallefall ikke ha samme egenskap som nye.. De blir harde, morkne og bli dårligere.. Så det er klart innenfor med 2års reklamasjonsrett på dekk..

Noen dekktyper har dog utvidet garanti på opptil 3 år, så da vil reklamasjonen på inntil 5 år gjelde for de dekkene om ikke "vesentlig lengere en 2år"  for dekk må være tilnærmet 4-5 år....

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Da prøver jeg først forbrukerrådet og hører hva de sier. I og med at dekkonline svarer på nøyaktig samme måten da jeg påpekte en reklamasjonsfrist på 5år; lover det ikke godt fra den kanten. Dersom utfallet blir negativt våger jeg ikke å kjøpe Nokia dekk igjen. En dekkmann som så på dekkene sa at det var noe av det verste han hadde sett. Det var Vianor.

Du mener nok Nokian.

Man skulle tro Vianor har sett slikt før dersom det er vanlig på den aktuelle dekktypen, Vianor er jo forhandlerkjeden til nettopp Nokian.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...