GrixM Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 (endret) Jeg kjøpte for ikke lenge siden en leilighet, og den har ikke blitt pusset opp på en stund. Den hadde for eksempel et gammelt ISDN uttak, koblet til en eldgammel NT1 boks fra telenor. Denne er igjen koblet til en trepol kontakt på veggen. Nylig har leiligheten fått installert fiber fra altibox så der kommer både internett (og TV men det bruker ikke jeg). Så i teorien tror jeg ikke denne gamle trepol nettverkskontakten er i bruk. Jeg trakk ut stikkontakten fra NT1 boksen (som faktisk var plugget inn da jeg flyttet inn, lurer på hvorfor), og internett etc fungerer fortsatt, som forventet. Det jeg lurer på er om alt dette er verdt å beholde? Kontaktene og utstyret ser ikke akkurat veldig fint ut og jeg har tenkte å kle om veggen etc så det hadde vært best å bare fjerne alt sammen. Er det lurt eller vil en slik gammel nettverkskontakt kunne ha noe verdi for leiligheten i fremtiden? Endret 24. april 2018 av GrixM Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 (endret) Den gamle fasttelefonkontakten du snakker om ble avlengs forrige årtusen, og bare å fjerne. Siden den gang har RJ-45 veggkontakten erstattet den, og deretter igjen blitt erstattet av fiber og "fiber via coax". Sånne gamle greier gir nok mer verdi ved å fjerne enn å beholde. Endret 24. april 2018 av Andrull 1 Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 Fjernet selv gammelt telefonuttak i leiligheten når jeg pusset opp for 1 år siden. Ble i stedet montert dobbelt nettverksuttak på samme sted. Kabelen som var tilkoblet den gamle telefonkabelen ligger tilgjengelig i veggen bak nettverksuttakene om det skulle dukke opp noe uvenntet i fremtiden som gir behov igjen. Lenke til kommentar
depaderp Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 Erstattet selv RJ-11 med datapunkt. ledningen var dessverre ikke trukket i rør. men brukte lederne i punk 1-6. 7-8 er vell bare brukt i få tilfeller når endepunkt ikke har egen strøm. Virket ihvertfall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå