Gå til innhold

Studievalg, programmering, anbefalinger?

Bryl

Anbefalte innlegg

Hei alle.

Jeg har et ønske om å gå tilbake på skolebenken og jobbe med noe fremtidsrettet.

Fra tidligere har jeg BSc i psykologi og trivdes godt med forskning, metode og analyse under studiene, sammenlignet med rent pasientarbeid i ettertid. De siste årene har jeg jobbet med salg og markedsføring og veldig enkel bruk av CSS/HTML på hjemmesider. Å jobbe med hjemmeside har vært fantastisk moro og jeg undersøker nå muligheten for utdanning innen programmering og/eller interaksjonsdesign. Jeg er veldig glad i matte og fysikk og har R1, R2, FY1 og FY2 fra tidligere, men som jeg nå tar opp igjen i forberedelse til eventuell utdanning. Har også lest her inne at det er lurt å starte med et programmeringsspråk på eget initiativ for å kjenne på hvordan det er, men hvilke anbefales til en som kan nesten ingenting?

Så til spørsmålene: hvilket studie gir godt grunnlag for programmering, og eventuelt interaksjonsdesign for en som bor i Bergen? Det er jo rikelig med utdanninger tilgjengelig, men jeg føler jeg blir lite klok av de ulike studieprogrammene.

Må man enten sikte seg inn på enten design eller programmering eksklusivt, eller er det mulig å få i pose og sekk siden jeg foreløpig er interessert i begge deler og kunne tenke meg en arbeidsdag med både kundekontakt, kreativt arbeid og programmering?

Til sist: media virker tildels todelt når det gjelder digitalisering og roboter. På den ene siden forsvinner arbeidsplasser til selvbetjente kasseapparater og produksjonslinjer, men noen må da utvikle og programmere dette? Er det mye som blir outsourcet i denne bransjen?

Her er det mye spørsmål og forvirring, jeg blir veldig takknemlig for alle svar, tanker og anbefalinger :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har også lest her inne at det er lurt å starte med et programmeringsspråk på eget initiativ for å kjenne på hvordan det er, men hvilke anbefales til en som kan nesten ingenting?

Det er best å anbefale ut ifra hva du skal lage, ikke hvor mye du kan. I forbindelse med HTML og CSS, så er det JavaScript som passer best som første programmeringsspråk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...