Gå til innhold

To uker i italia

Anbefalte innlegg

Hei,

I juni skal jeg tilbringe to uker i italia jeg har allerede vært i Roma og Florence, så tenker at jeg dropper

Disse stedene for denne gangen.

Steder jeg kunne ønske å se:

- venezia

- Napoli

- bologna

Cinque Terre

- Sicilia

- Pompeii

Noen andre byer jeg vil få med meg? Evt. Om jeg bør droppe noen av dem? Tips og hjelp mottas med takk :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

>venezia

Fullt av turister som loppes. Og kanalene er faktisk kloakken, det stinket da jeg var der om sommeren for lenge siden. Skjønner at byen er kjent så folk vil ha den med seg, men hva med San Marino istedenfor?

>Napoli

Ta heller Sorrento og Amalfi-kysten. Ischia og Capri har man også tilgjengelig via båt.

>bologna

Noen tårn å gå opp i der. Dra gjerne også nordover til Verona og Garda-sjøen.

>Cinque Terre

Er det ikke aksessbegrensninger der og veldig mange folk om sommeren?

>Sicilia

Absolutt verdt å se både Sicilia og Sardinia, men det blir nesten som en annen tur.

>Pompeii

En fantastisk opplevelse. Legg merke til hvor avansert samfunnet var med fotgjengeroverganger og spesialiserte butikker. Angrer på at jeg ikke fikk med meg Heraklium med det samme.

Skjønner du har vært i Firene før, men var du der under Calsio Storico som holdes 24. juni hvert år. Det er parader og show, og jeg klarte få tak i billetter til finalen som er litt av en opplevelse.

Villa d'Este i Tivoli er noe annet jeg enda ikke har fått emd emg i Italia.

Lenke til kommentar

Haha, foreslå San Marino i stedet for Venezia...

De er ganske så forskjellige, men for mange er Venezia en stor skuffelse.

For meg var det omvendt. Jeg forventet meg illeluktende kanaler, mye kinesiske turister osv. men fikk den flotteste byen i verden. Men jeg vil nok heller foreslå å dra til Venezia under karnevalet i februar. Når det kommer til turister som blir lurt så er det en grei tommelfingerregel å aldri spise på de største piazzaene i Italia, uansett hvor du er. Enten det er Venezia, Roma, Firenze eller Milano. 

Juni er bra sesong å dra til Italia i. Det er teknisk sett "norsk" sommer og  vel så det, og europa har enda ikke ferie. 

Hva med sør-Italia? Type Puglia og Calabria. Der er det nok badetemperaturer og prisene der nede er langt lavere enn i nord. 

Lenke til kommentar

Når det kommer til turister som blir lurt så er det en grei tommelfingerregel å aldri spise på de største piazzaene i Italia, uansett hvor du er. Enten det er Venezia, Roma, Firenze eller Milano.

Ingen regler uten unntak.

Jeg var engang guide for en gruppe i Roma og hadde en guidebok hvor man roste pastaen en liten restaurant for studenter som lå veldig usentralt til. Jeg trakk tålmodighetene til folk langt ved å få dem til å gå helt til restaurenten, men det var en elendig opplevelse selv med klebemerker på inngangsdøren om alle bøker som hadde anbefalt dem. Servitøren vår var helt ruset og velkomsten var ikke den beste, men vi valgte å prøve likevel. Pastaen var langt unna å være så mye som al-dente, sausen var uspiselig og prisene var mangedoblet. Vi måtte bare se tid og penger tapt og komme oss et annet sted for å spise.  Det var siste gang jeg har fulgt råd om hotell eller restaurent fra en guidebok. Selv når man har årets utgave av boken er det gjerne ett år siden det ble skrevet og rådet er antagelig noe forfatteren har hørt av andre som var der for lenge siden. Og med en slik anbefaling kan mange chashe inn i flere år på turister som kommer uansett hva de gjør.

Tilbake inn i sentrum så vi en liten restaurant like ved Piazza Navona som noen ville prøve. Jeg var forberedt på at det var enda verre, men det var hyggelige betjening, veldig god stemning og enda bedre mat, og det helt uten å bli loppet. Vi måtte tilbake neste kveld.

Og den beste pizzaen jeg noengang har smakt? Uterestaurant rett på Piazza Navona.

Mitt beste tips er å prøve å se om folk ser fornøyde ut. Det er vanskelig da folk er forskjellige og de kan være i helt forskjellige situasjoner, men man kan likevel få et inntrykk ved å bruke øynene. Ser det ut som om alle ønsker seg bort derifra så er det bare å gå videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...