Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Steikovn slår ut hovedsikringa

Anbefalte innlegg

Hei,

Den integrerte steikovnen på kjøkkenet mitt slår ut hovedsikringen, eller rettere sagt så er det bryteren for jordfeil som slår ut. Det skjer med en gang venstre bryter skrus på (for overvarme, varmluft osv...). Jeg hadde to elektrikere innom som testet litt forskjellig, og de mente at kontakten ikke sto skikkelig i og at stikkontakten var litt svidd. Jeg vet ikke om det stemmer eller ikke, men problemet ble i alle fall ikke fikset. Ved første test av ovnen så holdt den i to minutter før jordfeil slo ut og etter det slår den ut med en gang.

Så hva gjør jeg? Er det steikovnen som er kaputt og må fikses? Ringer å får elektrikerne tilbake? Klager på jobben som ble gjort? Det var to stykker her i en time. 

Ja, jeg har googlet opp og nei, men svarene på andre forum varierte såpass at jeg ikke ble noe klokere. 

Vil tro ovnen er 4-6 år gammel. Den var her da jeg flyttet inn i 2014. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde dette problemet med en varmtvannsbereder for et par år tilbake. Da var det selve stikkontakten i veggen som slo ut sikringen fordi det var feil på den. Den var også litt svidd. Men defekte produkter kan også utløse denne bryteren. Har du anledning til å plugge i et annet produkt som drar strøm?

To elektrikere i en time? Å bytte stikkontakt er gjort på et øyeblikk. Da hadde du ihvertfall kunne utelukket det.

Endret av Windoge
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slår jordfeilbryteren ut har du, jordfeil. Problemet ligger i komfyr da den slår ut på en spesifikk konfigurasjon av dette produktet.  En kan jo alltids bruken noen kroner på å bytte kontakt for å sjekke, men som sagt tviler jeg på at dette er problemet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Slår jordfeilbryteren ut har du, jordfeil. Problemet ligger i komfyr da den slår ut på en spesifikk konfigurasjon av dette produktet. En kan jo alltids bruken noen kroner på å bytte kontakt for å sjekke, men som sagt tviler jeg på at dette er problemet.

Den slo ut hos meg når det var feil med stikkontakten.

Lenke til kommentar

Slår jordfeilbryteren ut har du, jordfeil. Problemet ligger i komfyr da den slår ut på en spesifikk konfigurasjon av dette produktet. En kan jo alltids bruken noen kroner på å bytte kontakt for å sjekke, men som sagt tviler jeg på at dette er problemet.

Den slo ut hos meg når det var feil med stikkontakten.

Ja, det kan absolutt skje det. Men da ville en gjerne hatt feil under alle konfigurasjoner til komfyren. Ikke en plate osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Korleis to elektrikere ikkje klarte å finne feilen i løpet av ein time forstår eg ikkje. Å reparere den er ein heilt anna sak, men det å finne ut av kva som forårsaker feilen er forholdsvis enkelt.

Det kan du for så vidt enkelt sjekke stikkontakten ved å dra ut støpselet og sjå om det er teikn til korrosjon, fuktigheit eller at noko et svidd, men ikkje skru opp stikkontakten.

Har du platetopp og ovn kombinert i ein komfyr eller er platetoppen innfelt i benkeplata og ovnen for seg sjølv under? Har du ein sikring til begge eller ein for kvar?

Lenke til kommentar

Induksjon eller keramisk?  

Du bør også vite om du har TN eller IT nett.

• Det høres ut som at varmelementet i den keramiske platen det er noe galt med og at platen må bli varm for at jordfeil skal oppstå.

• Jordfeilvern kan også slå ut for tidlig, men uansett har du en jordfeil.  

Ofte har ikke  elektrikere helt peiling. Han burde lage en skriftlig rapport på hva som er sjekket og måleverdier og hvilke instrumenter som ble benyttet. 

Jeg visket bort masse som kan feilsøkes, i frykt for at folk uten peiling skader seg.

Dersom du ikke kan reklamere, er nok det billigste å bytte topp. Og bytt til en med induksjon.

Du bør også vite om du har TN eller IT nett.

Lenke til kommentar

Takk for alle gode svar. Fikk ikke med at de to elektrikerne faktisk byttet stikkontakten da de var her. Siste status er at elektrikerne (de to samme) var her igjen i fem minutter og foretok noen målinger. Konklusjonen deres var at det var steikovnen som var gåen. Vi har allerede kjøpt ny, men den blir ikke installert før neste uke, så da er det bare å vente i spenning på om den fungerer eller ikke.

Når det er sagt så trodde jeg den var 4-6 år, men det viste seg at den var 9-10 år... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...