Hanne Løvik Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 Ikke egnet for Hywind-teknologien.Slik ser de for seg at grunne dybder på norsk sokkel skal passe for flytende havvind (Ekstra) Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 "Hywind Skottland er den eneste kommersielt flytende havvindparken i verden. Det er derfor ikke irrelevant å se til Statoil og Hywind-teknologien når det er snakk om å få på plass en stor norsk demonstrasjonspark." Jeg er klar over at mange missliker at jeg kommer dragende med nettsiden OWWE hver gang denne type artikler kommer i TU. Men hvorfor er ikke teknologien på OWWE-siden interessant? Dette er i utgangspunktet et bølgekraftverk, men bygger en først et stor konstruksjon så er det ikke forbudt å montere vindturbiner på samme anlegget. Min logikk tilsier at en kombinasjon av mange bruksområder vil senke prisen både for strømmen og maten, som er det aktuelle i dette tilfellet. Kombinasjonsanlegg for bølger og vind kan skaffe energi, men også mat i form av fiskeoppdrett og algeproduksjon. Dette er anlegg som er oppankret på samme måte som oljeriggene i Nordsjøen, og dybden er ikke noe stort problem. Riggen som heter Wave Pump Rig er en teknologi med bølgepumper fra 1978. Teknologien som kalles "Oppskylling" er fra 2003. Jeg fikk patent i 2005 og laget modell om sommeren. Dette er trolig den beste teknologien for det artikkelen handler om, nemlig fornybar energi til rimeligst mulig pris. Problemet mitt er kapital, men slik er verden: kanskje samfunnet tjener mest på at en forsker på det dårligste først så har vi arbeid mye lengre. Lenke til kommentar
HF- Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 "Hywind Skottland er den eneste kommersielt flytende havvindparken i verden. Det er derfor ikke irrelevant å se til Statoil og Hywind-teknologien når det er snakk om å få på plass en stor norsk demonstrasjonspark." Jeg er klar over at mange missliker at jeg kommer dragende med nettsiden OWWE hver gang denne type artikler kommer i TU. Men hvorfor er ikke teknologien på OWWE-siden interessant? Dette er i utgangspunktet et bølgekraftverk, men bygger en først et stor konstruksjon så er det ikke forbudt å montere vindturbiner på samme anlegget. Min logikk tilsier at en kombinasjon av mange bruksområder vil senke prisen både for strømmen og maten, som er det aktuelle i dette tilfellet. Kombinasjonsanlegg for bølger og vind kan skaffe energi, men også mat i form av fiskeoppdrett og algeproduksjon. Dette er anlegg som er oppankret på samme måte som oljeriggene i Nordsjøen, og dybden er ikke noe stort problem. Riggen som heter Wave Pump Rig er en teknologi med bølgepumper fra 1978. Teknologien som kalles "Oppskylling" er fra 2003. Jeg fikk patent i 2005 og laget modell om sommeren. Dette er trolig den beste teknologien for det artikkelen handler om, nemlig fornybar energi til rimeligst mulig pris. Problemet mitt er kapital, men slik er verden: kanskje samfunnet tjener mest på at en forsker på det dårligste først så har vi arbeid mye lengre. Det er synd det er slik men eg trur du bør prøve å få laga en fullskala modell i england. Dei garanterte 2,50/kwh til hywind, en "strike price" på ca 1/kwh til atomkraftverket hinkley c og mykje støtte til tidevannskraftverket meygen i pentland firth, tror der er en feed in på 1,65kr. Det virka som støtta til utvikling av ny straumproduksjon sitt veldig mykje lausere der borte. Utfordringa med å produsere nok fornybar energi er så stor at vi bør snu alle steiner for å sjå kva som virker, også fullskala multi use bølgeplattform Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå