Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Alergisk mot alkohol?

Sebastian_sto

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en man på (snart) 21 år. Jeg har en sunn livsstil, trener over gjennomsnitt mye og spiser sunt. Jeg har vert på både koloskopi og gastroskopi, og alt de kunne si var at jeg har litt irritabel tarm.

Til problemet:

Når jeg drikker alkohol blir jeg utrolig dårlig (kanskje ikke uvanlig). Men, det kan være kun en øl og jeg begynner å kaste opp 2-3 timer etter konsumering. selv og jeg har spist og drukket masse vann i mellomtiden. Eller en enhet som ødelegger dagen etter fullstendig.

Hvis jeg drikker og blir passe full er dagen der på rene helvete. Det føles som kroppen er så dehydrert at den ikke vet helt hvor den skal gjøre av seg. Jeg blir dermed nødt til å drikke litt vann (obviously), konsentrere meg for å holde vannet nede i magen så lenge jeg klarer før jeg kaster opp "gult skum" og mesteparten av vannet jeg drakk, jeg drikker dermed et halvt glass til før jeg kaster opp igjen... slik holder det på til jeg får i meg nok veske og urinerer.

Jeg har tenkt å teste litt om det er forskjell hvis jeg drikker vin, øl, sprit osvosv...

Rød vin funker ikke. Rødvin er faktisk værst, 1/2 glass rødvin kjennes ut som 3 dagers hardfylla dagen der på.

Lyst øl har en tendens til å være hardere på magen en mørkt øl.

Har ikke testet sprit enda, men det blir det neste.

Kan også nevne at dette ikke var et problem før jeg ble 19. Før det kunne jeg drikke både rødvin, sprit, rom og alle slag øl uten å knapt merke det dagen etter.

Noen som har tips? eller opplevd det samme og funnet en løsning?

på forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har akkuratt samme problem som deg, Alt du skriver stemmer.
Eneste er at det er litt variabelt nøyaktig hvor mye vin eller øl som skal til.

Jeg har kastet opp av bare en ølboks lyst øl. Men jeg har også kunnet drikke 2 halvlitere guinness, uten å være dårlig dagen etter.

Men som hovedregel skal det ikke mer en 3-4 enheter til, før jeg føler meg ganske dårlig dagen etter.

Drikker jeg mer enn 3-4 enheter, er det garantert at jeg blir totalt ødelagt hele påfølgende dag, med høy sansynlighet for oppkast og kvalme.

Lenke til kommentar

Jeg har kastet opp av bare en ølboks lyst øl. Men jeg har også kunnet drikke 2 halvlitere guinness, uten å være dårlig dagen etter.

Guinness er både kalorifattigere og alkoholsvakere enn vanlig pils, så det er ikke så rart. Det er en myte at Guinness er et "tungt" øl med mye mat i. Tykk munnfølelse bidrar nok til det.

Med andre ord, hvis man sliter med vanlig øl kan Guinness være noe å prøve hvis man absolutt må drikke.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Guinness er både kalorifattigere og alkoholsvakere enn vanlig pils, så det er ikke så rart. Det er en myte at Guinness er et "tungt" øl med mye mat i. Tykk munnfølelse bidrar nok til det.

Med andre ord, hvis man sliter med vanlig øl kan Guinness være noe å prøve hvis man absolutt må drikke.

Det er vel heller et "tjukkt" øl pga. nitrogenet. Alkohol nivå er ca 8% iflg. Wikipedia.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Budweiser er vel laget på ris og kan være aktuelt å teste ut?

Du skriver alkohol generelt - jeg tenker at kanskje en allergipille kan være verdt å teste ut.

Gå til legen og hør - er litt rart at det skjer om du har tålt å drikke tidligere. 

Lenke til kommentar

Budweiser er vel laget på ris og kan være aktuelt å teste ut?

Du skriver alkohol generelt - jeg tenker at kanskje en allergipille kan være verdt å teste ut.

Gå til legen og hør - er litt rart at det skjer om du har tålt å drikke tidligere.

Budweiser var faktisk første øllen jeg ble slik på, da var det så ille at jeg dro til legevakta dagen der på og fikk intravinøst fordi jeg kastet opp all veske (samt gult skum) så snart det kom ned i magen.. :/

Lenke til kommentar

Da har du sett på feil Wikipedia-artikkel. Den som selges i butikk i Norge er på 4,2%, altså lavere enn de fleste pils.

Ts: Prøv en enkel vodka tonic. Blir du dårlig av den, er det nok alkoholen som er problemet.

Det er fordi sterkere øl må selges via vinmonopolet i Norge ;)

Lenke til kommentar

Da har du sett på feil Wikipedia-artikkel. Den som selges i butikk i Norge er på 4,2%, altså lavere enn de fleste pils.

Ts: Prøv en enkel vodka tonic. Blir du dårlig av den, er det nok alkoholen som er problemet.

Det er fordi sterkere øl må selges via vinmonopolet i Norge ;)

Det vet jeg godt, men hva har det med saken å gjøre? Guinness holder 4,2 uansett..

De har riktignok en Foreign Export Stout på 7,5% av, men det er den vanlige på 4,2 som er "en Guinness".

Lenke til kommentar

Er det andre i familien som har samme problem eller andre stoffskifteslidelser og/eller vanskelige allergier?

Nei, ikke som jeg vet om. Men verken mine 3 søsken eller foreldre har dette problemet. Vi har litt melkealergi i familien bare, men skulle tro at det ikke hadde noe å si når det gjelder alkohol.

Lenke til kommentar

Det er svært sjelden noen er allergisk mot etanol. Hvis man er det, reagerer man ofte med anafylaktisk sjokk og døden til følge uten akutt behandling. Man kan perioder i livet med lav toleranse reagere med forhøyet histaminproduksjon fordi, som Buffy sier, du får i deg et gift. Du skal ikke under noen omstendigheter blande antihistaminer (Zyrtec) og alkohol.

Jeg heller nok dessverre mot "Asian Flush" som Han Far foreslår. Man trenger ikke å være asiat for bli rammet av det som heter aldehyd dehydrogenase, som er en genfeil, vanligst nedarvet, men ikke nødvendig. Det dreier seg om et enzymmangel som medfører radikalt forsinket metabolisme av alkohol.

Det er ikke stort du kan gjøre for å medisinsk påvise det ene eller det andre. Det er klinikken som bestemmer. Behandlingen er ganske enkelt, dropp alkohol i enhver form.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...