Gå til innhold

Skal bygge intro gamer til junior på 8, litt rådføring ønskes.

Anbefalte innlegg

Skal sette sammen en ny PC til yngstemann i huset, fikk kjøpt en ferdigbygd MSI Codex 3 på Elkjøp her i helga. Men den er for låst når det gjelder brukermuligheter, og skjermkortet høres ut som det er på tur til å ta av. Det sitter et 1050 Ti 4GB single-fan kort der, trodde kanskje det var en OC eller Aero fra MSI men i denne står det ikke navn på noe som helst. Den er satt ifra MSI til å ikke gå under 35% men den bråker mer enn eldstemann sitt skjermkort på full guffe, som også er et 1050 Ti 4GB X fra MSI, men denne har dual-fan.

Men nok jamring og til sakens kjerne, Elkjøp PC`en skal leveres inn igjen og er i gang med å sette opp ei liste med komponenter fra komplett. 3 ting ønsker jeg skal være litt "fremtidsrettet", kabinett, hovedkort og PSU. De skal tåle tidens tann og guttungen skal kunne bytte CPU og GPU uten å måtte tenke på de andre delene også. Dette er intro, han har minimalt med PC kunnskaper og spilling enn så lenge begrenser seg til Fortnite, Brawlhalla og Roblox. Men han er djevelsk god på Overwatch på PS4 så det er bare snakk om tid før dette havner på spillelista og.

Her er det

Kabinett:

https://www.komplett.no/product/909209/datautstyr/pc-komponenter/kabinetterbarebone/midi-tower/phanteks-eclipse-p400s-glass-silent?noredirect=true?noredirect=true#

Hovedkort:

https://www.komplett.no/product/952814/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/intel-socket/msi-z370-gaming-plus-socket-1151?noredirect=true?noredirect=true#

PSU:

https://www.komplett.no/product/852772?noredirect=true#

CPU:

https://www.komplett.no/product/950616/datautstyr/pc-komponenter/prosessorer/intel-core-i3-8100-prosessor?noredirect=true?noredirect=true#

GPU:

https://www.komplett.no/product/903823/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/msi-geforce-gtx-1050-ti-4gb-gaming-x?noredirect=true?noredirect=true#

RAM:

https://www.komplett.no/product/878452/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/hyperx-fury-ddr4-2666mhz-8gb?noredirect=true?noredirect=true#

SSD:

https://www.komplett.no/product/891038/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-25/kingston-ssdnow-uv400-240gb-25-ssd-oem?noredirect=true?noredirect=true#

Resten ble kjøpt på Elkjøp og kommer ikke til å bli levert.

Skjermen er en ny 25" fra Acer som kun Elkjøp har for øyeblikket, håpløs å få riktig innstillinger på, men billig. TN-panel 144Hz 1ms til 1795,- var verdt penga. Tastatur Corsair Strafe MX Silent, Mus Corsair M65 Pro og et HyperX headset han har hatt en stund til PS4.

Budsjetter vårt for kun PC har vi satt til ca 8500,- og håper det er noe fornuftig ved det jeg har satt opp? Takker for innspill :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør handle på bruktmarkedet, Se om du får tak i GTX 980 TI brukt eller GTX 1060 i minstefall.

SSD disken er den dårligste du kan kjøpe samsung er mye bedre uansett modell.

I3 cpu er vel minstekravet, i3-8350K burde du minst gå for i dag.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ang. "fremtidsrettet" og ønske om å kunne bytte CPU uten å måtte bytte hovedkort - da blir vel AMD Ryzen det beste utgangspunktet ettersom at AMD har lovet at AM4 skal være støttet frem til minst 2020, men det er aldri godt å si hva Intel finner på. 

I tillegg til det så er alle AMD CPU'er ulåst og kan overklokkes (om man ikke går får det aller billigste chipsettet). 

Overklokking kan jo være moro for ungen din å prøve seg på etterhvert. 

I dette tilfellet ville jeg gått for noe som Ryzen 5 1400 eller 1500 og et B350 hovedkort. Kanskje litt kjipern ettersom at Ryzen 2 2400/2500 og B450 helt sikkert er rett rundt hjørnet, men da sitter man ihvertfall med en plattform som er mer fremtidsrettet enn noe man kan garantere om man går for Intel. 

Lenke til kommentar

• Maskina skal brukes til spilling, i all hovedsak. Men se nå ikke bort ifra at dem etterhvert vil begynne å streame ut, men for han her så er det å spille på PC helt nytt. Han slår meg hvilken som helst dag på PS4 så antar at det ikke tar lang tid før PC sitter godt i fingra og.

Vi SKAL kjøpe nytt (så det er ikke et diskusjonstema for tråden)

En sucker for Intel, vet ikke hvorfor, men mitt forrige oppsett, nå er det riktignok 10-11 år siden så var det som skulle være midt på treet AMD helt elendig. Og da ikke minst hovedkortet fra ASUS som uansett hva jeg gjorde og prøvde så gikk maskina i svart hver gang jeg tok i chassiet når sokka hadde lada opp nok statisk elektrisitet. Samme chassis brukes idag av eldstemann, med ny innmat med unntak av PSU. En modulær sak ifra chieftec som er helt dønn stille.

Ikke spesielt imponerende å lese at AMD har lovet å bruke nåværende brikkesett frem til 2020, strengt tatt bare to år til LGA1151 er brukt i en år rekke og siden 8. gen nå og skal brukes på samme plattform så er jeg ganske så sikker på at ny prosessor kan kjøpes til denne om 2 år og, om 1 år for den saks skyld, men det kommer an på progressiviteten til guttungen.

Lenke til kommentar

• Maskina skal brukes til spilling, i all hovedsak. Men se nå ikke bort ifra at dem etterhvert vil begynne å streame ut, men for han her så er det å spille på PC helt nytt. Han slår meg hvilken som helst dag på PS4 så antar at det ikke tar lang tid før PC sitter godt i fingra og.
  • Vi SKAL kjøpe nytt (så det er ikke et diskusjonstema for tråden)
  • En sucker for Intel, vet ikke hvorfor, men mitt forrige oppsett, nå er det riktignok 10-11 år siden så var det som skulle være midt på treet AMD helt elendig. Og da ikke minst hovedkortet fra ASUS som uansett hva jeg gjorde og prøvde så gikk maskina i svart hver gang jeg tok i chassiet når sokka hadde lada opp nok statisk elektrisitet. Samme chassis brukes idag av eldstemann, med ny innmat med unntak av PSU. En modulær sak ifra chieftec som er helt dønn stille.
  • Ikke spesielt imponerende å lese at AMD har lovet å bruke nåværende brikkesett frem til 2020, strengt tatt bare to år til LGA1151 er brukt i en år rekke og siden 8. gen nå og skal brukes på samme plattform så er jeg ganske så sikker på at ny prosessor kan kjøpes til denne om 2 år og, om 1 år for den saks skyld, men det kommer an på progressiviteten til guttungen.

"sucker for Intel" er nok veldig riktig å si her ja. ;)

Men det er greit, jeg er også litt "der". ;)

Men, jeg vil likevel komme med et par kommentarer:

AMD har lovet å bruke samme sokkel, og støtte nåværende chipset frem til 2020. Det er ikke dermed sagt at det ikke kommer nye chipset. Det så vi allerede nå med X470 hadde et par nye funksjoner man ikke får med X370. Men i motsetning til Intel som har krevd nytt chipset for siste CPU lansering selv om de bruker samme sokkel. Så kan man altså bruke de nye 2000 serie CPU'ene på de "gamle" 300 serie hovedkortene. Dette er selvsagt en udelt positiv ting.

Nå, stort sett så gidder ikke jeg "krangle" med folk som har en preferanse når det kommer til HW. Faktisk synes jeg for det meste at folk bør kjøpe det som føles mest riktig. Det de liker best, og har mest lyst på. Det er mye større sjanse for å bli fornøyd da. Om enn på grunn av egen bias. ;) Men hva har det å si, når man som regel strengt tatt får mye det samme av ytelse uansett?

Men i dette tilfellet skal jeg gjøre et lite unntak. Fordi du nevnte at poden kanskje skal begynne å streame. Og selv om Intel har et aldri så lite overtak når det kommer til gaming. Så kan de ikke streame en dritt uten en 8700/K CPU. Så da må du enten være forberedt på at det er en nødvendig oppgradering senere. Eller like gjerne bare ta den utgiften med en gang.

Men når du altså er på budsjett, så må vi nesten da nevne alternativet. Og fakta er at du kan få et oppsett som fikser både gaming og streaming uten at det trenger å legge på mer enn 300 Kr til oppsettet ditt. Jeg snakker da om å finne frem et rimelig B350 hovedkort, som man får helt ned i rett under 800 Kr. Og gå opp til en R5 2600 CPU som man altså får for 1949 Kr. Den CPU'en regnes av de fleste i Tek pressen i dag, som en bedre CPU enn 8600K. Og å "streame" med 8600K krever altså gåseøyne rundt. ;) Det blir bare slideshow.

Gamers Nexus har lagd en artikkel og video om 2600, og har testet streaming med den mot 8600K, som er vel verdt å få med seg:

https://www.gamersnexus.net/hwreviews/3288-amd-r5-2600-2600x-review-stream-benchmarks-gaming-blender

Endret av Gabri3L
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når jeg nevner streaming så er det i en bi-setning, og det er hvis og kanskje i det også. Altfor tidlig å si.

Jeg leser at Intel er hakket hvassere enn AMD til spill, selv om det klart at AMD er bedre til andre typer applikasjoner og oppgaver igjen, det tviler jeg ikke et sekund på.

Leste en omfattende test hos Tomshardware på Coffee Lake i3 og de var imponert over ytelsene kontra ytelse der i allefall, stort sett havnet tilsvarende Ryzen et stykke under. Kan jo hende testobjektene gikk i intels favør, men den var nå i allefall utfyllende.

Hadde slått meg til ro med Intel, nå må jeg bruke timesvis med lesing igjen for å bli sikker. Har visst tid til det, komplett surrer med å finne PSU`en jeg har bestilt. Hvor vanskelig kan det være å finne en enkelt PSU. For dem bugner det ikke akkurat av om dagen, forresten så er det en hel del ting som det ikke bugner av hos komplett for øyeblikket. Prisene har skutt i været og utvalget er magert, hva i all verden har skjedd??

Lenke til kommentar

Prosessoren er ikke noe særlig flaskehals med et 1050ti. Hipp som happ med AMD og Intel.

I CPU-tester blir det som regel brukt 1080ti for at skjermkortet skal være så liten flaskehals som mulig. Derfor vil du få større forskjeller mellom CPUene. Men hvis du f.eks bruker et 1050ti, vil du kanskje ikke få noen forskjell mellom CPUene.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Nå endte det opp med en i5-8400, og Samsung SSD istedenfor Kingston, vet ikke om jeg har behov for noe raskere. Oppstart frem til pålogging kommer på under 10 sek.

Og et MSI 1050Ti Gaming X, rett og slett pga kjøleløsning og det som lå innenfor budsjett. Et meget meget stille kort, men samtidig nok her flaskehalsen er. Spiller foreløpig kun Fortnite og med EPIC innstillinger klarer han et sted mellom 55-70 FPS avhengig av.

Lenke til kommentar

Litt sent, men til neste gang bør du heller se på Crucial sin MX serier for SSDer.

De er så godt som like Samsung sine SSDer på ytelse og kvalitet, men de er billigere enn Samsung sine SSDer og de fleste andre også. Komplett selger MX500 billigere enn den Kingston disken du linket til først. 

De andre SSDene utenom disse to seriene pleier ofte å være en god del svakere i ytelse uten at du sparer noe mer enn kanskje et par kroner. Derfor er disse gode kjøp, fordi du får mye mer for pengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...