Gå til innhold

Kjølesystem skal gjøre at Audi e-tron unngår Tesla-problem


Anbefalte innlegg

Induksjonsmotoren er den foretrukne industrimotor, nettopp fordi den er den mest robuste og temperaturtolerante av alle motortopologier. Kanskje med unntak av variabel reluktans. For det heter nettopp variabel reluktans på norsk/europeisk.

Har lurt på hva det heter på norsk. Takk. :)

 

Og nei, Nikola Tesla fant ikke opp induksjonsmotoren. Trodde lenge det samme, noe som bare demonstrerer markedsføringens makt til å historieforfalske. Induksjonsmotoren ble oppfunnet av Professor Galileo Ferraris i Italia, i god tid før Tesla og Westinghouse tilrøvet seg amerikansk patent. Den praktisk anvendbare trefaseversjonen kom derimot ikke før endel senere, da signert C.S. Bradley og tildels Mikhail Dolivo-Dobrovolsky med flere.

Jeg visste han ikke var først ute med induksjonsmotor, men jeg trodde han var først ute med *trefase* induksjonsmotor. Men kan se ut som det heller ikke er helt riktig.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tesla-Bjørn har vært noen turer nedom AutoBahn og testet ut dette. https://insideevs.com/tesla-model-x-driven-125-mph-40-minutes-video/ men som det også står der. Starter man fra 0, akser til 200, ned til 0 og opp igjen, så drar det adskillig mer enn å "cruise" i 200 kmt.

 

Kjempebra med data, gadd ikke se video da sakte-tv ikke er så artig, men fra det jeg kan lese fra testen så var det da 28 minutter i 200km/t på autobahn det som fikk den til å redusere ytelse.

 

Noen sier meg at Audi eiere som kjører på autobahn kanskje har litt høyere krav.

 

Eller så bemerker jeg meg at i artikkelen lenket sier de at det er batteriet som er overopphetet, ikke motoren, som er litt i motsetning til hva som nevnes her i forumet.

 

redigert: vil også bemerke at det ser ut som om dette er test gjort om natten så sannsynligvis ganske lav temperatur og ingen trafikk så lite akselerasjon. Dette gjør jo at testen er under veldig gode forhold og ikke nødvendigvis hva man opplever i en brukssituasjon.

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

 

Alltid holder 25-35 grader. Vil ALLTID varme batteriet her i Norge da. For uten om en å annen gang hvor man har akselerert litt hardt to tre ganger. Må gå mye strøm til oppvarming på vinteren her da?

Det går i hvert fall en del strøm på Tesla til oppvarming. Når det er godt under null så gjerne noe sånt som 2 kWh ekstra i løpet av de første 30 minuttene med kjøring. Man merker veldig fort når batteriet har blitt varmt, fordi da faller forbruket raskt.

 

Men Tesla kommer med "range mode" som gjør at batterivarmeren slås ikke på. Jeg har aldri prøvd den, men jeg hører at den reduserer forbruket en god del, om man skal f.eks bare en tur på butikken. Mulig Audi kommer med noe lignende.

På Tesla slås den på når det er under 12 grader..

Lenke til kommentar

 

Hvem bryr seg? Diskusjonen ser ut som en hypertysk desperasjon av audi på å si at de i hvert fall er bedre på noe.

Og Tesla menigheten er fort på plass for å dementere alle påstander og hylle Elon Musk.

Er ikke teslamenighet. Har to tyske biler selv, deriblant en audi. Men audi er så håpløst langt etter og salgsargumentene fokuserer på så tåpelig ikkeeksisterende problemer som tyskermenighetene sluker rått.

Lenke til kommentar

HA HA Auda sine batterier veier 30% mer og bilen bruker DOBBELT så lang tid og akselere. så om en Tesla bare gir halv gass, har de heller ikke kjøleproblemer og er fortsatt raskere en AUDA ha ha

Jeg har nå kjørt over 100.000 km med min tesla uten noen problemer( ytenom og bytte et speil et dørhåndtak og en lykt pga fukt i lykten) på andre biler jeg har hatt, har det vært helt andre og mye større problemer på samme kjørelengde.

Jeg har også lagt i 200km/ t lenge på motorvei uten problemer. det er ført med max akselerasjon over tid den ønsker mer rolig kjøring en stund for litt mer kjøling.

 

Håper Auda også blir en bra bil etterhvert.

Lenke til kommentar

HA HA Auda sine batterier veier 30% mer og bilen bruker DOBBELT så lang tid og akselere. så om en Tesla bare gir halv gass, har de heller ikke kjøleproblemer og er fortsatt raskere en AUDA ha ha

Jeg har nå kjørt over 100.000 km med min tesla uten noen problemer( ytenom og bytte et speil et dørhåndtak og en lykt pga fukt i lykten) på andre biler jeg har hatt, har det vært helt andre og mye større problemer på samme kjørelengde.

Jeg har også lagt i 200km/ t lenge på motorvei uten problemer. det er ført med max akselerasjon over tid den ønsker mer rolig kjøring en stund for litt mer kjøling.

 

Håper Auda også blir en bra bil etterhvert.

cool-story-bro-changed-mylife-29380234.p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja dette var et viktig problem som måtte løses av Audi - jeg pleier å ha klampen i bånn minst 100 ganger på vei til jobb. Absolutt verdt 200kg mer vekt og en mer komplisert bil.

Merker at det er en stor del "kidz" her som ikke har kjørt bil utenfor lille Norge.. 

Ofte samme gruppe folk som ikke forstår at Audi også lager biler til andre enn folk som bor i lille Norge..

 

Det er ett behov for el-biler som kan kjøres litt hardt. Enkelt å greit. Audi gjør nok noe smart ved å designe en bil som har noe ingen andre har.

 

Og synes selv det er tullete å bruke "batteri vekt" som noe mål for å si at "min bil er bedre enn din bil fordi vekten er lavere".

For det første vet vi ikke hva som innebærer batteri vekt til Audi og til Tesla, det kan være at det er helt forskjellige komponenter som blir tatt med for å regne vekten på hele batteri systemet. 

For det andre, hvis en først skal sammenligne vekt, er det mer riktig å sammenligne total vekten av hele kjøretøyet. Det er her vi merker om folk har klart å skapt raffinerte løsninger som går sammen i harmoni. 

Til oppklaring, høyere vekt er nødvendigvis ikke utelukkende dårligere, det kan være egenskaper som krever høyerevekt, som en bruker vil (get ready for pun) vektlegge. 

 

Vi vet ikke vekten til Audi E-tron enda, men vil tippe den lander på rundt 2300kg.

Til sammenligning veier Tesla Model X:

2300kg - 75D

2459kg - 100D

2509kg - P100D

 

Med tanke på at Audi Etron har 3 motorer, 95kWh og ca 500 HK, vil jeg tippe det blir riktig å sammenligne total vekten mot noe mellom Tesla Model X 100D og P100D.

 

Til slutt, hvis du er redd for ting som er komplisert (trolig fordi du ikke forstår det selv), må du være mye redd i hverdagen.. Tesla sin autopilot for eksempel, DER snakker vi kompliserte greier, men det er vel helt greit? eller....?

 

 

Og helt til slutt, har ikke Audi Etron side speil? Hvordan fungerer løsningen med kamera?

Endret av keramikklampe
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og helt til slutt, har ikke Audi Etron side speil? Hvordan fungerer løsningen med kamera?

Det ser ut som prototypen har kamera i hvert fall. Speil skaper mer drag og dårligere rekkevidde. Jeg har ikke prøvd sidespeilkamera selv, men regner med det fungerer omtrent som ryggekamera rent kvalitetsmessig, bare at de vises kontinuerlig i på hver sine skjermer inne i kupeen. F.eks på hver side av rattet eller innenfor A-stolpene.

 

Kameratknologien har vært klar lenge, men det har latt vente på seg på grunn av juridiske komplikasjoner. Det er ganske strenge krav til utforming av biler og funksjonalitet i mange land, deriblant krav til speilets areal, høyde, bredde og synsfelt. Lover og forskrifter har dessverre hengt en del etter den tekniske utviklingen her.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

På Audi r8 e-tron er det byttet ut bakspeilet i frontruten med en skjerm som viser et bilde sydd sammen av sidekamera og bak-kamera, så du får ett bilde som om du stod på panseret og så bakover. De gjør nok det samme med denne bilen også.

 

Samme som bmw gjør, så det vil nok se ut nogelunde som dette: bmw-i8-mirrorless-sin-espejos-201625170_

Endret av Civilix
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På Audi r8 e-tron er det byttet ut bakspeilet i frontruten med en skjerm som viser et bilde sydd sammen av sidekamera og bak-kamera, så du får ett bilde som om du stod på panseret og så bakover. De gjør nok det samme med denne bilen også.

 

Samme som bmw gjør, så det vil nok se ut nogelunde som dette: bmw-i8-mirrorless-sin-espejos-201625170_

Det der så jo skikkelig kult ut. :)

 

Hvordan er det i praktisk bruk? Det vil si, er det nær nok speil til at man kan bruke det uten tilvenningsperiode? Jeg er veldig glad i ryggekameraet på bilen min men det gjør noe rart med perspektiv og vinkler så jeg rygger i praksis bare halvparten så fort som jeg gjør etter speilene..

Lenke til kommentar

Ikke dumt nei. 


 


Kan se for meg flere fordeler av å bruke kamera enn å bruke speil, hvor drag/rekkevidde ville vært minst interesant .. heh.. 


Tenker mer på fordeler som:


Mulighet for å vise hele blindsonen. 


Mulighet for å se i mørke. 


Mulighet for å eliminere blending. 


Mulighet for utvided virkelighet / overlay. 


 


Ser løsningen med å ha "bakspeil" som viser både sidekamera og bakkamera. Litt usikker på om dette kun ville vært en tilvenning sak, eller om det ville være mer naturlig å ha skjermer på hver side av rattet, eller ved A-stolpene. 


Helt klart fordel om en har en løsning som gjør det mulig å "se i sidespeilet" mens en har sidesyn som ser i kjøreretning. Og at det er mulig å se både "sidespeil" og blindsone på en gang. 


Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...