Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ernæringsfysiolog ? Hvordan gå frem?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer egentlig bare på hvordan man går frem for å få ernæringsfysiolog? Dette er noe jeg har fått anbefalt fra flere hold, med tanke på min dagssituasjon. 

Jeg går allerede til DPS, har avtale med fysioterapeut, men likevel, opplever jeg problemer i hverdagen. Dette kan visstnok komme av kosthold, ettersom jeg, forbausende nok, ikke klarer eller mekter, å fylle de grensene og reglene om kosthold, som er satt av Helsedirektoratet.

Jeg vil anta at dette hovedsakelig handler om psyken, og dermed er et område for DPS, men tydeligvis har ikke dette hjulpet. Likevel, ser jeg at ernæringsfysiologen kan ha en essensiell rolle i en slik behandling. Derfor, er jeg virkelig villig til å prøve det meste. 

Hvordan er det offentlige systemet for helsetjenester ved ernæringsfysiologer? Har studentbudsjett og dermed er det ikke aktuelt å betale alt for mye. 

Anonymous poster hash: 9687e...145

Anonymous poster hash: fdf30...431
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det du pleier å spise TS? Vekt, høyde, aktivitetsnivå?  Du trenger ikke en ernæringsfysiolog for å lære å spise riktig. 

Et tips er å fylle middagstallerkenen med ihvertfall 50% grønnsaker/salat. Fyll på som du vil, grønnsaker og salat inneholder mest vann. Så har du en liten porsjon karbo (snakk om kanskje en liten håndfull, du trenger ikke mer) og proteiner (kylling/fisk/biff/vårruller/fiskepinner/mix it up a bit så det ikke blir kjedelig!). Eddik, litt salt og sukker gjør seg utrolig godt i en salat så du kan droppe fet dressing også. Vil du absolutt ha dressing kan du lage din egen av naturell yoghurt, agurk, og hvitløk, din helt egen og hjemmelagde tzaziki! Og du vet akkurat hva som er i den, det er det flotte med det, da vet du akkurat hva du får i deg. Grønnsaker kan bli helt nydelige bare ved å steke litt løk før du har dem i panna (stek grønnsakene dine, koker du dem havner mye av det gode i vannet du bare heller ut i vasken) og så kan du krydre etter ønske. Er utrolig nam!

Edit: I går stappa jeg i meg to store porsjoner med salat ved siden av lasagnebiten min. Var utrolig digg!

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Hørte av en fastlege, at man må innlegges på sykehus der vi ihvertfall bor for å få tak i en ernæringsfysiolog til å behandle og gi råd til deg. Ellers er eneste alternativet til det å kjøpe det som en privat tjeneste. Ellers så kan jeg anbefale deg å spør etter en frisklivssentral i din kommune. De holder gratis kostholdskurs for hvem som helst. De har også spesielle kurs myntet for sterkt overvektige i tillegg. Ellers så tilbyr de faktisk også strukturkurs, sånn at du kan få endret på vaner som er vonde å vende.

Anonymous poster hash: 4fd4b...671
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...