Gå til innhold

Hvilket kamera til fotografering av baby, barn o.l

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg og min samboer venter en liten baby nå i oktober, og vi vil derfor investere i et kamera for å forevige øyeblikkene som kommer. Vi har begge vært interesserte i fotografering da vi var yngre, men vi har ikke fulgt med så nøye i det siste. Jeg har blant annet hatt et canon D450 speilrefleks, men er på utkikk etter enten et systemkamera eller kompakt kamera. Noe som er litt enklere å ta med seg. 

De vi har tittet på er:

- Olympus pen E-pl 8

- Olympus E M10 Mark III

- Sony cybershot RX100 IV

- Canon powershot G7 MARK II

Er det noen av dere som har erfaring med noen av disse?

Vi har et budsjett på maks 10.000,- og er åpne for alle forslag. Det er som sagt fotografering av barnet, og litt feriebilder osv som er hovedpoenget med dette.

Håper noen kan hjelpe oss default_Happy.gif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først burde du finne ut hvor kompakt du ønsker et kamera, skal du kunne ha det i lomma eller bære på en kamerabag.

Anbefaler også en ekstern blits for og kunne få bedre eksponeringer og "fryse" bevegelser, hva du velger spiller ikke så stor rolle siden mesteparten av kameraene i dag gir gode bilder.

Fordelen med et entusiastkompaktkamera er liten størrelse, stor bildebrikke, gode bilderesultater, ulempen er dårlig i svakt lys, kun medfølgende brennvidder "ikke utbyttbare objektiver/linser" slapp autofokus og seriebildetakning.

Du kan også vurdere Canon 200D, det perfekte kamera for de som ønsker et enkelt kamera som tar bildene for deg og gir bra resultater, sammen med en 28mm f/2.8 IS har du en killer-kombo for innendørs bilder, Canon har også nettopp lansert en blits som selv justerer blitsretningen så du får optimalt eksponeringen.

Lenke til kommentar

Alle du nevner er gode kameraer. Er du sikker på at du aldri vil kjøpe en ekstra linse vil et kompaktkamera være vel så bra. Jeg oppfatter E-PL8 som det "svakeste" og ville mye heller hatt E-M10 III enn dette (selv om bildekvalitet er ganske lik).

Av kompaktkameraene er Sony best på video og har innebygd søker, men G7x Mk II har et litt større zoomområde med mer tele - som jeg synes er nyttig så det er et vanskelig valg. Tror det måtte blitt RX100 IV da jeg synes det er vanskelig å anbefale noe uten 4K video i dag.

Du kan også sjekke Canon Eos M50 som er et ganske nytt kamera med utbyttbare linser fra Canon.

Synes Nautica har et godt poeng med at en ekstern blits kan bety mye bedre bilder inne i dårlig lys, men en ekstern blits blir fort like stor som din gamle 450D så det er mye ekstra å dra på når du i utgangspunktet vil ned i størrelse og vekt. En blits er imidlertid ikke noe du trenger å ha med når du skal ha minst mulig og tenker du at det kan bli aktuelt må du velge et kamera som gir mulighet for ekstern blits. Tror ikke G7x II og RX100 IV har det, men det må du i tilfelle sjekke.

Lenke til kommentar

Et Sony rx100 er et godt valg, og er mulig å få tak i brukt også.

Et annet alternativ er canon 550d-700d pluss 50mm f1.8 eller f1.4 linse. Den komboen funker bra i dårlig lys, har god "bokeh" (skarpt ansikt, blurry bakgrunn) og er sikkert mulig å få tak i brukt for noen få tusenlapper. Blits for noen hundrelapper til. Mye kamera for lite penger.

Edit: ekstern blits for noen hundrelapper. Det er også en blits på kamera som fungerer utmerket som fyll-lys.

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...