Zeph Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 (endret) Dette høres fint ut, men hva med virkningsgraden ?. Hvor mange KW må tilføres ladeplata for å overføre 200 KW til bussen ?. 300 ?. Systemet skal angivelig også være mer energieffektivt enn ladere med fysisk tilkobling på samme effekt. Det er det neppe. Induksjons prinsippet er vel ikke annet en en transformator. Der tilstreber man minst mulig luftgap. Her får vi stort luftgap som gir lavere effektivitet. Direkte fysisk tilkobling er nok det mest effektive.Meir effektivt enn kabel kan det vel ikkje bli. Skulle gjerne sett kvar den påstanden i artikkelen kom frå. PRIMOVE charging 200 Charging power: 200 kW Efficiency: > 90 % Grid connection: AC 400 V Endret 24. april 2018 av Zeph Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 (endret) Dette høres fint ut, men hva med virkningsgraden ?. Hvor mange KW må tilføres ladeplata for å overføre 200 KW til bussen ?. 300 ?.Systemet skal angivelig også være mer energieffektivt enn ladere med fysisk tilkobling på samme effekt. Det er det neppe. Induksjons prinsippet er vel ikke annet en en transformator. Der tilstreber man minst mulig luftgap. Her får vi stort luftgap som gir lavere effektivitet. Direkte fysisk tilkobling er nok det mest effektive. I PRIMOVE-systemet vert ei plate senka ned frå bussen mot ei tilsvarande plate i vegen, slik at luftgapet er lite. Det er tap i kablar og kontaktflater òg, spesielt når du skal ha fleksible kablar som er lette å kople til og frå med effekt på 200 kW. Når Tesla satsar på vasskjølte kablar til superladarane, seier det litt om utfordringane med å presse høg effekt gjennom ein fleksibel kabel. Du kan auke spenninga, men du vil ikkje ha for høg spenning på batteriet. Ikkje minst fordi det skal vere trygt å sløkkje ein batteribrann med vatn. Dermed må du inn med ein spenningsomformar i bussen, og får tap der òg. Apropos tap og avstand – er det ikkje ein samanheng mellom arealet til spolene òg? Eg er litt rusten på teorien her. Med stort areal kan avstanden vere større, om eg hugsar rett. Endret 24. april 2018 av Sturle S Lenke til kommentar
Roger Hansen Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 Dette er jo bra! Da er det bare å kjøpe el-bil som har induksjonslading og la den stå i busslomma over natten for gratis oppladning. 2 Lenke til kommentar
_Nils_ Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 All sannhet går gjennom tre stadier. Først blir den latterliggjort, deretter blir den angrepet på det kraftigste, og til slutt blir den godtatt som selvinnlysende. Det forutsetter jo at noe er basert på fakta... 5 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 Jeg vet om kokker som nekter å stå for lenge foran induksjonsovner. Bare fordi noen kokker er tullinger så betyr ikke det at det er farlig å stå lenge foran induksjonsovner. Den populære meningen er ikke alltid den rette, og den rette meningen er ikke alltid populær. All sannhet går gjennom tre stadier. Først blir den latterliggjort, deretter blir den angrepet på det kraftigste, og til slutt blir den godtatt som selvinnlysende. Helt riktig, den populære meningen er ikke alltid den rette. Meningen som er støttet av fakta er den rette. At noe blir latterliggjort og angrepet gjør det ikke til en sannhet. Kreaasjonismen har blitt latterliggjort og angrepet i mange år, og er fortsatt like latterlig. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå