AnonymDiskusjon Skrevet 23. april 2018 Del Skrevet 23. april 2018 Jeg har betalt husleie 1. hver måned. Huseier har kommentert at jeg betaler for seint. Vi har ikke samme bank og jeg betaler regninger på kvelden. Så om jeg betaler 1. og han får inne penger 2. , er dette min feil? var en gang jeg betalte fredag 1. og pengene kom da ikke på konto til eier før Mandag 4. på morgenkvisten.Hva er reglene for dette. Husleiekontrakt sier at jeg skal betale 1. ikke noe om når pengene skal være på huseiers konto. Anonymous poster hash: 81fd9...f7d Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 23. april 2018 Del Skrevet 23. april 2018 Se dette svaret i enn annen tråd som omhandler det samme https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1809789&do=findComment&comment=24383841 2 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 23. april 2018 Del Skrevet 23. april 2018 (endret) Henvis til husleieloven §3-3. Betaler leieren gjennom finansinstitusjon, skal betaling i forhold til forfallsreglene anses for skjedd når a) beløpet er mottatt av finansinstitusjon i Norge, eller b) et betalingsoppdrag er mottatt av finansinstitusjon i Norge, forutsatt at det er dekning for oppdraget. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17#KAPITTEL_3 Det er vel b) som er aktuelt i ditt tilfelle. Endret 23. april 2018 av L4r5 2 Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 23. april 2018 Del Skrevet 23. april 2018 I tillegg til §3-3 kan man også nevne husleieloven § 3-2 andre ledd: "Forfaller leien på en lørdag eller søndag, en helligdag, eller den 1. eller 17. mai, utskytes forfallsdagen til den nærmest påfølgende virkedag". Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. april 2018 Del Skrevet 23. april 2018 Hovedregelen i alminnelig pengekravsrett er at et beløp er betalt når beløpet er mottatt av den som er berettiget til beløpet. For forbrukere er utgangspunktet modifisert i bl.a. husleieloven og finansavtaleloven, slik at betaling anses å ha skjedd dersom en bank har fått i oppdrag å formidle betalingen slik at formidling skjer senest på forfallsdagen, og det er dekning for beløpet. Betaler du med postanvisning, sjekk, eller kontant, gjelder hovedregelen: mottaker må ha mottatt beløpet/sjekken/anvisningen senest på forfallsdagen. Lenke til kommentar
Mr Pepe Skrevet 23. april 2018 Del Skrevet 23. april 2018 1234 Vipps han pengene så får han det med engang med straksbetaling ( vips 2 ganger om beløpet er større enn 5k ) problem løst ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå