Gå til innhold

Sagemcom fra Get og store problemer med ustabilt nett.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg bor i et bokollektiv (3 leiligheter i samme bygg), hvor vi (enn så lenge) deler på samme nettverk.
Vi har Get Large (260Mbit Down og 15Mbit Up) noe som i mitt hode allerede fører med seg flere røde flagg.

Problemet er at siden Get er via TV-kabel, og at de er meget strenge på hvordan de gjør det med modem osv. Så har vi bare ett uttak i veggen i 2 etg. hvor Sagemcom modemet/routeren er koblet til. Hadde jeg forsøkt å koble det opp i 1 etg, så ville det ikke vært noe signal. Eneste måten å få det til på er å opprette enda et abonnement på samme adresse, og betale dobbelt hver mnd. Dette står også i huseierens navn, så det er ikke bare bare å få ting ordnet heller, siden man hele tiden må få fullmakt fra han for hver minste ting.

Vi er 5 personer på adressen, fordelt på 3 leiligheter over 3 etg. Det er 3 datamaskiner, 1 Apple TV, 1 Chromecast, 1 Smart TV, 5 mobiler (3 Android og 2 iPhone), 1 PS4 og 1 Nintendo Switch.

Signalet er fordelt over 2.4GHz og 5GHz linjer, hvor mobiler og alt smått er koblet til 2.4GHz, mens alt av multimedia (PC, TV osv) er koblet til 5GHz. Dette for å forsøke å "spre" singalet litt over de div enhetene.

Dette har fungert nokså fint fram til nå, men da brukte vi min egen Asus RT-N66U router. Den tok kveld i Januar sånn ca, 5GHz signalet bare forsvant og kom aldri tilbake. Så da kjøpte jeg en billigere TP-Link Archer 1200, men den holdt bare 2-3 mnd før den kubba (samme problemet som med Asus routeren). Så da gikk vi over til Get sin egen Sagemcom.

Jeg personlig tror de andre routerne tok kveld pga overbelastning på signalet hele tiden. Det kan vel sies at det er litt mye å forsyne 3 etg med nett fra samme router, uten noen extendere eller noe?

Uansett..

Jeg sliter med å få nettet stabilt. Uansett hva jeg gjør, så får jeg det ikke til å fungere som det skal.
Jeg har nett, men det er ikke bra. Og jeg kan bare glemme å spille online. Ligger stadig på 1000ms i forsinkelse online, og det funker dårlig i spill. Det samme gjelder streaming (Youtube, Netflix, HBO osv). Til tider er nettet så tregt at filmer stopper opp midt i for å laste. Av og til får jeg feilmeldinger som sier at filen ikke klarte å laste. Eller så ser alt ut som om noen har filmet det med en mobil fra 2003 (kornete og umulig å sette pris på).

Når jeg kjører speedtest så får jeg 15ms, 260Mbit ned, men som oftest 0,2 opp!

Nå i dag var jeg og hentet en NETGEAR Wi-Fi extender for å utvide signalet, men det ser ikke ut til å hjelpe noe som helst. Så jeg kan skrive under på at det ikke er rekkevidden på signalet som er feil.

Maskinen jeg bruker er en selvbygd stasjonær, som har vært i bruk siden 2013/14 en plass. Hvor jeg har byttet ut komponenter etter hver som det kommer nye ting og jeg føler for en oppgradering. Nettverkskortet jeg bruker er et Asus PCE-AC56, og det har fungert nokså greit hele tiden. Bortsett fra når Windows 10 kom med en oppdatering her for litt siden (1709) som gjorde at driveren sluttet å virke. Men det har jeg siden fått rettet opp i. Det kan også nevnes at maskinen nylig ble formatert, og alle de siste driverne er installert på maskinen, uten at det ligger masse annet "møl" og forstyrrer.

Jeg har snakket med huseier om å bytte nett, eventuelt utvide. Men med Get så må man enten gå for en Mesh løsning. Men det fungerer vel dårlig i min situasjon? 3 etg Mest setup? Eller så må man sette opp nye abonnement (en for hver etg), noe som fort blir dyrt for huseieren (3 abonnement pr mnd). Eller kutte ut Get og heller gå for Altibox. Jeg har selv, fram til jeg flyttet til denne adressen, brukt Altibox siden 2006/2007. Så det er kanskje jeg som er bortskjemt her, men jeg synes kobberkabel blir for gammeldags.

Men fram til den tid (noe som kan ta litt tid, fordi huseieren er "allergisk" mot teknologi) så må jeg nesten bare gjøre det beste utav dette. Er det noen kloke hoder der ute som har noe å tilføre?

- B

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sannsynligvis er problemet en av disse:

1: Forstyrrelser på WiFi-signalene

2: Båndbredden for opplasting blir brukt av en annen enhet, eller flere

1: Om dette er problemet, vii sannsynligvis en mesh-løsning funke bra. Evt. kan du prøve deg frem med å bytte mellom ulike WiFi-kanaler

2: Her er det best med enten en bedre QOS som hindrer 1 enhet i å legge beslag på all opplastingen, eller finne ut årsaken til at det går så mye trafikk ut fra nettet deres. 15Mbit er ikke veldig mye for så mange brukere, men burde absolutt holde. Torrentprogrammer er en vanlig kilde til disse problemene.

Lenke til kommentar

Uttaket er i 2. etg og det er 3 etasjer. Er det kjeller, 1. og 2. eller 1. - 3. det er snakk om? Og hvilken etasje er du i? Når kjører du speedtestene?

Du sa en ekstender ikke hjalp så dekning er ikke problemet men det var nok en forhastet konklusjon. Jeg kan nesten garantere at det er problemet. (https://eyenetworks.no/wifi-sentralen/bad-apple-hvordan-en-dings-med-darlig-dekning-kan-knekke-tradlsnettet-ditt)

Var ekstenderen din dual-band concurrent? Var den 2x2 eller 3x3 på 5 GHz? Klarer den å backhaul'e 2.4 GHz trafikk på 5 GHz? Satte du extenderen et sted signalet var bra eller der du ønsket at signalet skulle bli bra? Husket du å koble deg til extenderen istedet for sagemcom-modemet?

Når du får 1000ms delay så skyldes det mange retransmits. Det skyldes at pakkene ikke kommer frem pga dekning (husk at klientene sender mye svakere enn ruteren din, så om ruterens signal er svakt så er ditt signal til ruteren enda dårligere). Det kan også være kollisjoner på det trådløse laget. Dvs. at to eller flere klienter som ikke ser hverandre sender samtidig. Du kan skru på CTS/RTS så vil det bli bedre men det gir mer overhead og dårligere utnyttelse av den trådløse kapasiteten, men om det er problemet så vil det uansett gå mer data over det trådløse.

Stort sett alle setter extendere feil og bruker de feil. Mesh løsninger er mye bedre enn ekstendere og mye lettere å bruke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...