Gå til innhold

Har brukt 220 millioner: Sykehusene skroter ny IKT-løsning etter problemer med implementeringen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er helt rett å trekke ut kabelen når prosjektet ikke ser ut til å være i nærheten av å levere hva man ser for seg. Alle skjønner at her vil det komme enorme overskridelser når man ikke er i nærheten av å være fornøyd med midlertidige leveranser og løsninger.

Det er bedre å avskrive et tap på 220-230 mill. enn å styre mot overskridelser på 1 mrd for et system man med stor sannsynlighet aldri blir fornøyd med.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Sikkert flere sider i denne saken.
Et område som ofte kommer opp er det berømte uthoppet mellom DIPS og PACS, den lange røde streken mot venstre nederst på side 5 som glatt går forbi BizTalk:
http://slideplayer.no/slide/11359207/
Mer om hvordan det ser ut på slide 50 til 52.
Åpner et tung tillegg i InternetExplorer via en knapp i et annet program (DIPS). Ikke akkurat den beste arbeidsmetoden uansett hvor mye man optimaliserer på PACS siden..

Mulig det er endret i DIPS Arena som OUS nå prøver ut om dagen, når jeg pratet med en lege for noen mnd siden kalte de det seg i mellom for DIP-Shit. Så vet nå ikke om det er så mye bedre enda.

Løs de grunnleggene problemene først så skal dere se at dette blir bra. Dessverre er ikke de store leverandørene som DIPS, Siemens osv. de beste til å koordinere seg i mellom for å komme opp med felles løsninger som kommer brukeren til gode.

Endret av morten7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor staten ikke har bygget opp kompetanse for dette selv. Det virker som om det er idé om at det bare er å få levert et ferdig system, også vil det bare fungere i lang tid. Men dette er et kontinuerlig prosjekt man antakelig aldri blir ferdig med å utvikle.

Endret av blured
  • Liker 1
Lenke til kommentar

HAHAHAHA. Åh, hvorfor tok jeg ikke vare på linken til kommentaren jeg la ut her på Digi, en stund tilbake... ...så jeg kunne beviselig stikke en salt finger i de blødende sår:

"I TOLD YOU SO!"

Fyttikatta... Woooosh 220 millioner... ...Hva med å bare gi dem til meg neste gang dere vil prosjektere ut noe. Patetisk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Kunne man fåẗt litt mer informasjon digi.no i en oppfølgingsartikkel?

Det er to ting jeg gjerne skulle vite:

1) (Viktigst) Sitter sykehusene igjen med noe etter dette prosjektet? Får de rettigheter til kildekoden som har blitt produsert (som de kaaaanskje kan bruke deler av til neste prosjekt), eller står de kun igjen med "en dårlig erfaring" til neste gang?

2) Hva slags feil og mangler oppsto i systemet? Kunne man fått noen eksempler?

Lenke til kommentar

(...)

Du tenker for mye som en utvikler, nå kjenner jeg ikke dette prosjektet spesifikt men ut i fra lignende prosjekt kan jeg si at det produseres veldig like kode med noen som helst gjenbruksverdi. Hvis kode med gjenbruksverdi har blitt produsert har det med stor sannsynlighet blitt gjort i samarbeide med en leverandør som får sitte på rettighetene mot at kjøper ikke må betale fult ut for utviklingen.

Som det står i artikkelen er det sikkerheten som veltet prosjektet, og hvis man har alvorlige svakheter i sikkerheten er det ikke veldig kurant å prøve løse det med å redigere eller legge til kode. Noen ganger er det bedre å kutte tapene og heller ta med seg erfaringene og gjøre det riktig neste gang.

Lenke til kommentar

Rart at de stopper prosjektet etter implementeringen har startet, i stedet for at prosjektet ble stoppet da de oppdaget at det ikke ville gå under planleggingen.

Jaja, man kan vel ikke forutse alt heller.

Har sett slikt ett par ganger før, etter å ha brukt en god del penger så kjører man videre uansett, ettersom man har brukt så mye penger på det at man ikke kan gi seg.

Så bruker man mer og mer i håp om at det man allerede har brukt ikke skal være bortkastet før man finner ut at det uansett ikke går, så gir seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...