Gå til innhold

Mener Uber-ulykken ikke kunne skjedd i Europa


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mener dødsulykken med selvkjørende Volvo ikke kunne skjedd i Europa - fordi det er ulovlig å koble ut automatisk brems.

 

Da kan vi ta med at dette nok også betyr "testingen av Ubers system ikke kunne skjedd i Europa". Men ingen av disse tingene høres ut som noe som ville ha stoppet uttestingen dersom Uber var et europeisk firma. Enten måtte de ha testet med biler som da ikke har automatisk brems i utgangspunktet, og dem er det plenty av i Europa, eller så måtte de ha dispensasjon. Med en dispensasjon kunne ulykken skjedd, og hadde ikke bilen eksisterende system med automatisk brems kunne den også ha skjedd.

 

Det virker som om Ubers system er dårligere enn alternativene (21 vs 9000 km), men utover det så er det en kjent risiko at systemer under utprøving kan feile. Dette kan ikke delstatene late som de ikke visste. Det er en kjede med mennesker som måtte gi tommelen opp før disse bilene slapp løs i trafikken, ikke bare sjåføren og Uber.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mener dødsulykken med selvkjørende Volvo ikke kunne skjedd i Europa - fordi det er ulovlig å koble ut automatisk brems.

 

Da kan vi ta med at dette nok også betyr "testingen av Ubers system ikke kunne skjedd i Europa". Men ingen av disse tingene høres ut som noe som ville ha stoppet uttestingen dersom Uber var et europeisk firma. Enten måtte de ha testet med biler som da ikke har automatisk brems i utgangspunktet, og dem er det plenty av i Europa, eller så måtte de ha dispensasjon. Med en dispensasjon kunne ulykken skjedd, og hadde ikke bilen eksisterende system med automatisk brems kunne den også ha skjedd.

 

Det virker som om Ubers system er dårligere enn alternativene (21 vs 9000 km), men utover det så er det en kjent risiko at systemer under utprøving kan feile. Dette kan ikke delstatene late som de ikke visste. Det er en kjede med mennesker som måtte gi tommelen opp før disse bilene slapp løs i trafikken, ikke bare sjåføren og Uber.

 

Samtidig vil høyst sannsynligvis slik teknologi redde betydelig fler enn det ikke gjør de neste årene. Over 800 personer dør i ulykker mot bil vært år i USA alene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samtidig vil høyst sannsynligvis slik teknologi redde betydelig fler enn det ikke gjør de neste årene. Over 800 personer dør i ulykker mot bil vært år i USA alene.

Jeg tror det blir den vanskeligste kneiken å komme over fremover. Det er vanskelig å se en dødsulykke når bilprodusenten har skylden kontra når føreren selv er skyldig. Blir fort ramaskrik av det og det er forsåvidt forståelig også for de enkeltmenneskene som blir involvert. Når noen har mistet en av sine nærmeste så hjelper det ikke særlig å komme med statistikk av at "jo, det var vår feil, men statistisk sett har vi færre ulykker enn ved menneskelig sjåfør". Min spådom er at denne diskusjonen bare er i startfasen. Tipper det blir mye verre før det demper seg. Uansett hvor god statistikken er.
Lenke til kommentar

Problemet er at folk synes det er mye verre når teknologien er skyld i en ulykke enn når det er personen som selv kjører som er skyld i den. Hvilket er forståelig. Så det holder ikke at den er/blir tryggere enn et menneske, den må så og si være 100% feilfri.

 

Edit. Nimrad var raskere.

Endret av blured
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Samtidig vil høyst sannsynligvis slik teknologi redde betydelig fler enn det ikke gjør de neste årene. Over 800 personer dør i ulykker mot bil vært år i USA alene.

Jeg tror det blir den vanskeligste kneiken å komme over fremover. Det er vanskelig å se en dødsulykke når bilprodusenten har skylden kontra når føreren selv er skyldig. Blir fort ramaskrik av det og det er forsåvidt forståelig også for de enkeltmenneskene som blir involvert. Når noen har mistet en av sine nærmeste så hjelper det ikke særlig å komme med statistikk av at "jo, det var vår feil, men statistisk sett har vi færre ulykker enn ved menneskelig sjåfør". Min spådom er at denne diskusjonen bare er i startfasen. Tipper det blir mye verre før det demper seg. Uansett hvor god statistikken er.

Og det er derfor lovverket må endres slik at det er tilrettelagt og tilpasset autonome kjøretøy.

Ulykken i artikkelen her er antagelig den mest etterforskede påkjørselen i USA på lenge. Og slik må det fortsette å være når autonome kjøretøy er involvert.

 

Men den store forskjellen ser man om man sammenligner:

Autonom bil krasjer med person: full stans i driften, storskala etterforskning. Voldsomme konsekvenser for produsenten.

Klassisk bil med sjåfør pløyer ned noen på morgenen: business as usual, og det samme skjer på ettermiddagen også (ref. 800 pr år)

 

Så selv om ett dødsfall er «utilgivelig», så er det kanskje bedre for de 799 andre på listen pr år, at det skjer med ett autonomt kjøretøy som kanskje lærer av feilen, i motsetning til oss mennesker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at folk synes det er mye verre når teknologien er skyld i en ulykke enn når det er personen som selv kjører som er skyld i den. Hvilket er forståelig. Så det holder ikke at den er/blir tryggere enn et menneske, den må så og si være 100% feilfri.

 

Edit. Nimrad var raskere.

 

Teknologien har nå drept nok av mennesker gjennom tidene. Trenger ikke gå lenger enn dampdrevne prosesser innen industri når den industrielle revolusjonen fikk fart. Samlebånd, kuttemaskiner, pressmaskiner, dreiebenker og annet har da kvestet og drept mennesker i tusentall.

 

Idag er det selvsagt mye tryggere og det er bygget inn sensorer som stanser, stenger ned eller forhindrer folk fra å bli utsatt for klemfare og kutt, men det er da fortsatt de som blir drept av teknologi innen industri og masseproduksjon.

 

Men slike tilfeller blir avskrevet som arbeidsulykker. Man kan jo ikke skylde på den automatiserte robotarmen, og ihvertfall ikke gjøre den ulovlig å bruke. Da blir jo alle bilene og varene våre dobbelt så dyre igjen da mennesker må sette dem sammen igjen.

 

Grunnen til at folk roper ulv i forbindelse med selvkjørte biler er ene og alene på grunn av at dette er ny teknologi, noe som medfører at media griper tak i det og blåser det opp og da hiver folk seg på og det blir ett hysteri av hele greia.

 

Gi det 10-15 år når disse bilene er mer og mer vanlige på veiene, med ytterligere forbedret sikkerhet og med ytterligere lovgivning som pålegger og stiller krav til sikkerheten for disse bilene.

 

Da er det slutt på hyling om selvkjørende biler og fokuset vil endre seg til "hvorfor tillater man at folk kjører manuelt i områder med skolebarn!" og "8 åring påkjørt. Mann nekter å bruke autonom funksjon i bilen og kjørte manuelt."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...