djgudleif Skrevet 23. april 2018 Del Skrevet 23. april 2018 (endret) Hei, Jeg fikk en telefon om en inkasso-sak som jeg har glemt. Det var på kr 1500, for tømming av søppel. Damen i telefonen sa "nå bør du betale før jeg begjærer tvangssalg av eiendommen..." Men nå lurer jeg på om dette er lov når belåningsgraden er over 100%? Bakte nemlig inn et annet lån da jeg kjøpte leiligheten, + omkostninger som megler skulle ha. Trodde ikke det var lov å begjære tvangssalg med mindre man får igjen mer for den enn det jeg har i lån, for banken skal vel ha alt jeg skylder i første omgang. Er dette bare en trussel uten mål og mening? Trekker de ikke bare lønn når det er snakk om så lave summer? Betalte uansett nå så behøver ikke noe kommentarer på akkurat det... Endret 23. april 2018 av Edgelord Lenke til kommentar
Illuminatum Skrevet 23. april 2018 Del Skrevet 23. april 2018 Hei, Jeg fikk en telefon om en inkasso-sak som jeg har glemt. Det var på kr 1500, for tømming av søppel. Damen i telefonen sa "nå bør du betale før jeg begjærer tvangssalg av eiendommen..." Men nå lurer jeg på om dette er lov når belåningsgraden er over 100%? Bakte nemlig inn et annet lån da jeg kjøpte leiligheten, + omkostninger som megler skulle ha. Trodde ikke det var lov å begjære tvangssalg med mindre man får igjen mer for den enn det jeg har i lån, for banken skal vel ha alt jeg skylder i første omgang. Er dette bare en trussel uten mål og mening? Trekker de ikke bare lønn når det er snakk om så lave summer? Betalte uansett nå så behøver ikke noe kommentarer på akkurat det... Hvordan tenker du at andre skal ha kjennskap til belåningsgraden din? 4 Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 23. april 2018 Forfatter Del Skrevet 23. april 2018 Hei, Jeg fikk en telefon om en inkasso-sak som jeg har glemt. Det var på kr 1500, for tømming av søppel. Damen i telefonen sa "nå bør du betale før jeg begjærer tvangssalg av eiendommen..." Men nå lurer jeg på om dette er lov når belåningsgraden er over 100%? Bakte nemlig inn et annet lån da jeg kjøpte leiligheten, + omkostninger som megler skulle ha. Trodde ikke det var lov å begjære tvangssalg med mindre man får igjen mer for den enn det jeg har i lån, for banken skal vel ha alt jeg skylder i første omgang. Er dette bare en trussel uten mål og mening? Trekker de ikke bare lønn når det er snakk om så lave summer? Betalte uansett nå så behøver ikke noe kommentarer på akkurat det... Hvordan tenker du at andre skal ha kjennskap til belåningsgraden din? Det vet jeg de ikke har, derfor jeg stusser over at dette selskapet bare sier sånt. Men det er omtrent bare én saksbehandler trur jeg, langt utpå landet dette her... Mulig de er litt "gammeldags". Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 23. april 2018 Del Skrevet 23. april 2018 Hei, Jeg fikk en telefon om en inkasso-sak som jeg har glemt. Det var på kr 1500, for tømming av søppel. Damen i telefonen sa "nå bør du betale før jeg begjærer tvangssalg av eiendommen..." Men nå lurer jeg på om dette er lov når belåningsgraden er over 100%? Bakte nemlig inn et annet lån da jeg kjøpte leiligheten, + omkostninger som megler skulle ha. Trodde ikke det var lov å begjære tvangssalg med mindre man får igjen mer for den enn det jeg har i lån, for banken skal vel ha alt jeg skylder i første omgang. Er dette bare en trussel uten mål og mening? Trekker de ikke bare lønn når det er snakk om så lave summer? Betalte uansett nå så behøver ikke noe kommentarer på akkurat det... Hvordan tenker du at andre skal ha kjennskap til belåningsgraden din? Det vet jeg de ikke har, derfor jeg stusser over at dette selskapet bare sier sånt. Men det er omtrent bare én saksbehandler trur jeg, langt utpå landet dette her... Mulig de er litt "gammeldags". Litt ute på tynn is, men de ønsker bare å få igjen mest mulig av pengene de har krav på. Dette er nok en standard frase, som i praksis betyr at de vil lete etter eiendeler for å dekke sine krav. (Og bolig er nok det første man da tenker på). Men finner de ut at det ikke er noe å hente på salg av huset fordi det er mange som har høyere prioritet, vil de vel se etter andre ting å tvangsselge? Til slutt blir det å begjære deg personlig konkurs for å prøve å få igjen noen smuler... Og hvordan i granskauen fikk du banken med på dette, hvis du allerede har en pågående inkassosak? Banken skal vel kun unntaksvis godta så høy belåning, og i de tilfellene trodde jeg de var nøye med å sjekke kreditthistorikken?... Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 23. april 2018 Del Skrevet 23. april 2018 https://www.dagsavisen.no/innenriks/skylder-4-000-far-krav-om-a-selge-hjemmet-1.831759 , for tømming av søppel. Og hvordan i granskauen fikk du banken med på dette, hvis du allerede har en pågående inkassosak?Banken skal vel kun unntaksvis godta så høy belåning, og i de tilfellene trodde jeg de var nøye med å sjekke kreditthistorikken?... Pågående saker har ingen bedydning, først når det foreligger en dom blir disse saker reg. 1 Lenke til kommentar
Økonom2015 Skrevet 23. april 2018 Del Skrevet 23. april 2018 (endret) Legalpant (kommunale avgifter) stiller vel før bankens tinglyste pant. § 6-1.Lovbestemt pant i fast eiendom. (1) For skattekrav etter lov av 6. juni 1975 nr. 29 om eigedomsskatt til kommunane har vedkommende kommune panterett foran alle andre heftelser i den eiendom skattekravet gjelder. (2) Samme panterett har en kommune og kommunale etater for følgende særlige eiendomsavgifter: a) avfallsgebyr etter lov 13. mars 1981 nr. 6 om vern mot forurensninger og om avfall, b) feieavgift etter brann- og eksplosjonsvernloven § 28 annet ledd c) årsgebyr for vann og avløp etter lov 16. mars 2012 nr. 12 om kommunale vass- og avløpsanlegg. Edit; Jarmo snek seg inn uten at jeg så det Endret 23. april 2018 av Økonom2015 2 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 23. april 2018 Del Skrevet 23. april 2018 (endret) Legalpant (kommunale avgifter) stiller vel før bankens tinglyste pant. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1980-02-08-2/KAPITTEL_6#%C2%A76-1 Edit: Endret 23. april 2018 av Jarmo Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 23. april 2018 Forfatter Del Skrevet 23. april 2018 Hei, Jeg fikk en telefon om en inkasso-sak som jeg har glemt. Det var på kr 1500, for tømming av søppel. Damen i telefonen sa "nå bør du betale før jeg begjærer tvangssalg av eiendommen..." Men nå lurer jeg på om dette er lov når belåningsgraden er over 100%? Bakte nemlig inn et annet lån da jeg kjøpte leiligheten, + omkostninger som megler skulle ha. Trodde ikke det var lov å begjære tvangssalg med mindre man får igjen mer for den enn det jeg har i lån, for banken skal vel ha alt jeg skylder i første omgang. Er dette bare en trussel uten mål og mening? Trekker de ikke bare lønn når det er snakk om så lave summer? Betalte uansett nå så behøver ikke noe kommentarer på akkurat det... Hvordan tenker du at andre skal ha kjennskap til belåningsgraden din? Det vet jeg de ikke har, derfor jeg stusser over at dette selskapet bare sier sånt. Men det er omtrent bare én saksbehandler trur jeg, langt utpå landet dette her... Mulig de er litt "gammeldags". Litt ute på tynn is, men de ønsker bare å få igjen mest mulig av pengene de har krav på. Dette er nok en standard frase, som i praksis betyr at de vil lete etter eiendeler for å dekke sine krav. (Og bolig er nok det første man da tenker på). Men finner de ut at det ikke er noe å hente på salg av huset fordi det er mange som har høyere prioritet, vil de vel se etter andre ting å tvangsselge? Til slutt blir det å begjære deg personlig konkurs for å prøve å få igjen noen smuler... Og hvordan i granskauen fikk du banken med på dette, hvis du allerede har en pågående inkassosak? Banken skal vel kun unntaksvis godta så høy belåning, og i de tilfellene trodde jeg de var nøye med å sjekke kreditthistorikken?... Hadde ingen inkassosaker da jeg fikk lån. Dessuten er de ikke så nøye med mindre man har betalingsanmerkninger, noe jeg ikke har. Inkasso er heller ikke akkurat verdens undergang... 1 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 23. april 2018 Del Skrevet 23. april 2018 (endret) <...klipp...> Og hvordan i granskauen fikk du banken med på dette, hvis du allerede har en pågående inkassosak? Banken skal vel kun unntaksvis godta så høy belåning, og i de tilfellene trodde jeg de var nøye med å sjekke kreditthistorikken?... Hadde ingen inkassosaker da jeg fikk lån. Dessuten er de ikke så nøye med mindre man har betalingsanmerkninger, noe jeg ikke har. Inkasso er heller ikke akkurat verdens undergang... Ja, ref det også, gir det mening. Men synes holdningen om at "Inkasso er heller ikke akkurat verdens undergang..." er skummel. Nei, det er ikke verdens undergang, men man skal heller ikke ta lett på det, og det kan fort få kjipe konsekvenser. Til å begynne med er det ekstremt dyrt, og for det andre, kan man ende med et tvangssalg, ref over. Det er nettopp denne typen holdning som er årsaken til at de med betalingsanmerkninger sliter med å få lån. En vanlig bank er ikke villig til å låne ut penger den ikke er sikker på å få tilbake. Og en holdning til at "inkasso ikke er så farlig", gjør at du havner et godt stykke ned på listen når det gjelder "vilje til å betale". Når en bank låner ut penger ser den på tre ting: - Betalingsevne - Betalingsvilje - Sikkerhet Nå har du blåst Sikkerhet gitt at du har belånt boligen over 100%, og når du nå også gir beng i Betalingsvilje, er det kun Betalingsevne som vil kunne gi deg lån. Da er det fort kun dyre kredittlån som er tingen. Bra at du fikk ryddet opp i dette fort som F før det blir en betalingsanmerkning. Ellers kunne det bli mye dyre lån fremover... Edit: Litt kluss i siste setning +PS: Nei, inkasso i seg selv er altså "ikke så farlig", men det tyder på en litt "manglende/dårlig vilje til å gjøre opp for seg" som er skummel. Endret 23. april 2018 av KalleKanin Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 (endret) Hæ, du får et inkassokrav, og det FØRSTE de sier at de betal ellers selger vi huset ditt? Er det Soprano Søppelhenting AS som henter hos deg ell? Endret 24. april 2018 av Kakeshoma Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 Norske kommuner bruker trusselen om tvangssalg aktivt for å inndrive sine krav. Siden kommunen har første prioritets pant har de heller ingen av de incentivene som taler mot å begjære tvangssalg som en privat utleggssøkende kreditor har. Det er ikke noe generelt forbud mot å tvangsselge en overbeheftet eiendom, men det er et forbud mot å begjære tvangssolgt en eiendom hvis den som begjærer ikke får noe ut av det. Dette er også en av veldig få situasjoner hvor saksøkte i tvangssak ikke plikter å dekke saksomkostninger, og kan tilkjennes egne saksomkostninger. Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 25. april 2018 Forfatter Del Skrevet 25. april 2018 (endret) Jeg har bestemt meg for å selge boligen og rydde opp i egen økonomi en gang for alle. Om verdivurderingen blir 100k mer enn det jeg kjøpte for, så sitter jeg kanskje med 0 gjeld etterpå. Håper på en bra budrunde... Det er altfor mange forskjellige regninger som kommer når man eier bolig, og jeg leier den ut i tillegg med 1000kr tap. Når jeg ikke har noe kontroll og én regning kan medføre tvangssalg, så er jeg ikke skikket til å eie bolig likevel. Må ta litt hensyn til mine kausjonister. Endret 25. april 2018 av Edgelord 1 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 Når jeg ikke har noe kontroll og én regning kan medføre tvangssalg, så er jeg ikke skikket til å eie bolig likevel. Det med tvangssalg kan for alt jeg vet være en standardfrase de bruker når de sender ut inkassosaker og er ytterste konsekvens av hva som kan skje hvis man ikke gjør opp for seg. Har du dårlig råd der og da tar du kontakt med selskapet og får til en avtale. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 29. april 2018 Del Skrevet 29. april 2018 Hæ, du får et inkassokrav, og det FØRSTE de sier at de betal ellers selger vi huset ditt? Er det Soprano Søppelhenting AS som henter hos deg ell? Når jeg ikke har noe kontroll og én regning kan medføre tvangssalg, så er jeg ikke skikket til å eie bolig likevel.Det med tvangssalg kan for alt jeg vet være en standardfrase de bruker når de sender ut inkassosaker og er ytterste konsekvens av hva som kan skje hvis man ikke gjør opp for seg. Har du dårlig råd der og da tar du kontakt med selskapet og får til en avtale. Jeg kjøpte et hus hvor forrige eier hadde et par regninger på kommunale avgifter som ikke var betalt. I kontrakten sto det at jeg overtok eiendom uten heftelser, men kommunen sendte bare regningene rett til meg så snart jeg overtok huset. Uvitende som jeg var responderte jeg til kommunen med å si at kravet var omtvistet. Responsen til kommunen var ganske resolutt: Du ville som ny eier uansett være ansvarlig for restansene da de følger eiendommen, jfr. legalpanten kommunen har i eiendommen. Jeg antar den prosessen er litt lengre enn at det er en purring også salg. Det ene kravet som sto igjen var nesten to år gammelt. Men de nølte ikke med å gjøre det klart at de har rett til å selge huset. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 29. april 2018 Del Skrevet 29. april 2018 Hæ, du får et inkassokrav, og det FØRSTE de sier at de betal ellers selger vi huset ditt? Er det Soprano Søppelhenting AS som henter hos deg ell? Når jeg ikke har noe kontroll og én regning kan medføre tvangssalg, så er jeg ikke skikket til å eie bolig likevel.Det med tvangssalg kan for alt jeg vet være en standardfrase de bruker når de sender ut inkassosaker og er ytterste konsekvens av hva som kan skje hvis man ikke gjør opp for seg. Har du dårlig råd der og da tar du kontakt med selskapet og får til en avtale. Jeg kjøpte et hus hvor forrige eier hadde et par regninger på kommunale avgifter som ikke var betalt. I kontrakten sto det at jeg overtok eiendom uten heftelser, men kommunen sendte bare regningene rett til meg så snart jeg overtok huset. Uvitende som jeg var responderte jeg til kommunen med å si at kravet var omtvistet. Responsen til kommunen var ganske resolutt: Du ville som ny eier uansett være ansvarlig for restansene da de følger eiendommen, jfr. legalpanten kommunen har i eiendommen. Jeg antar den prosessen er litt lengre enn at det er en purring også salg. Det ene kravet som sto igjen var nesten to år gammelt. Men de nølte ikke med å gjøre det klart at de har rett til å selge huset. Lyder helt vilt, men som minimum bør du i så fall ha et krav mot selger. Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 29. april 2018 Del Skrevet 29. april 2018 (endret) Hvis du selger i stedet for å betale lusne 1500 kroner så må du tenke på om du får lån igjen for å kjøpe tilsvarende bolig i og med at muren mot nye låntakere blir høyere og høyere for hvert år som går. Endret 29. april 2018 av 8DX8QO0Y 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. april 2018 Del Skrevet 29. april 2018 Man kan alltid begjære tvangssalg. Men tvangssalg kan ikke gjennomføres (bud aksepteres) hvis ikke alle foranstående panteheftelser blir dekket. Hvis dette er snakk om kommunale avgifter, har kommunens legalpant første prioritet og de kan derfor alltid få tvangssalg stadfestet. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. april 2018 Del Skrevet 29. april 2018 Vel, en nyere EMK-avgjørelse (Rousk v Sweden) anerkjenner at det kan være i strid med EMK artikkel 8 å tvangsselge en primærbolig. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 29. april 2018 Del Skrevet 29. april 2018 Lyder helt vilt, men som minimum bør du i så fall ha et krav mot selger.Joda. Jeg tok det til selger og fikk ordnet det. Men poenget er at kommunen opptrer arrogant for å poengtere at du ikke slipper unna. Så det forundrer meg ikke at det er slik andre steder også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå