Gå til innhold

reklamasjon (nettbutikk) - hvor lang tid kan det ta før jeg leverer varen?


Anbefalte innlegg

Reklamerte for 9 måneder siden på en TV som hadde blitt ødelagt, beklageligvis har jeg helt glemt å levere den inn... (gjelder nettbutikk). Nå sier butikken at jeg hadde 2 måneder fra jeg medlte reklamasjon til jeg måtte levere varen. 

 

Hva sier loven ang dette? 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forbrukerkjøpsloven §27: "Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven §27: "Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen."

 

 

Fra man har meldt om mangelen, hvor lang tid har man på seg å faktisk levere tingen?

Lenke til kommentar

 

To måneder

 

Er det definert i loven noe sted? Eller hvor har du dette fra?

 

Leser du det folk skriver?

 

Mr D. skrev/siterte

Forbrukerkjøpsloven §27: "Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen."

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

 

 

To måneder

 

Er det definert i loven noe sted? Eller hvor har du dette fra?

 

Leser du det folk skriver?

 

Mr D. skrev/siterte

Forbrukerkjøpsloven §27: "Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen."

 

 

 

Dette svarer jo ikke på spørsmålet!?

 

Spørsmålet er: 

 

Hvor lang tid har man på seg å levere varen til forhandler/reperatør, etter man har påberopt seg mangelen? Greit at man har 2 måneder på å påberope seg mangelen, men når må varen senest leveres? 

Må den leveres innen 1 uke, 1 måned, 1 år eller har man ubegrenset tidsfrist? 

Endret av 13375k1133z
Lenke til kommentar

Butikken har allerede mottat reklamasjonen sin for 9 måneder siden ?

Ble reklamasjon innvilget , og fikk du beskjed om det ?

 

Reklamasjons kravet ditt er gyldig slik jeg ser det om den allerede er gjort.

 

Og du derimot blitt innvilget det og blitt oppfordret og instruert hvordan sende tilbake varen uten å ha gjort noe med dette er det selvsagt ikke til din fordel.

 

 

Den to måneders fristen man snakker om her dreier seg ikke om retur vareleveranser .

http://www.juss.info/reklamasjon/

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Du burde lese det du linker til

 

"Reklamerer han ikke innen rimelig tid (senest to måneder etter at han faktisk oppdaget mangelen), vil han uansett kunne bli møtt med at reklamasjonsfristen har løpt ut, selv om to eller fem års fristen ikke har utløpt."

 

TS har reklamert og ikke sendt inn gjenstanden og det har nå gått 9 måneder som er langt over fristen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

To måneder

 

Er det definert i loven noe sted? Eller hvor har du dette fra?

 

Leser du det folk skriver?

 

Mr D. skrev/siterte

Forbrukerkjøpsloven §27: "Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen."

 

 

 

 

Det er ikke åpenbart for meg, og fler andre her ser jeg, at fristen for å reklamere på 2 måneder også inneholder leveringen av varen.

I en tradisjonell butikk vil det være mer naturlig at man reklamerer og leverer inn varen samtidig - men i dagens netthandel så er ikke dette noe som følger auotmatisk. Sånn jeg ser det.

 

Det kan godt være det er sånn, men da skulle jeg gjerne visst noe om hvorfor det er sånn. Ikke bare "Sånn er det, se på loven", når loven ikke her er tydelig nok :)

Lenke til kommentar

Det betyr at de fleste butikkene følger loven ordrett og setter fristen til 2 måneder

TS har reklamert, men ikke sendt inn varen, så da må han rekamere på nytt, med en 9 måneder gammel reklamasjon

Jeg synes du svarer dårlig, uten å begrunne svarene dine ordentlig. Når gikk fristen ut for å levere varen i følge reklamasjonen? Etter en dag, en uke, en måned eller ett år? Og hvorfor?

 

Det som er klart er at TS reklamerte innen fristen, men at han har brukt veldig lang tid på å levere inn varen. Spørsmålet er jo hvor lang tid man kan bruke fra reklamasjon til innlevering av varen før reklamasjonen ikke lenger kan ansees gyldig.

 

For egen del aner jeg ikke. Det er mulig å gjøre som Dubious og antyde 2 uker, men før man har noe mer fakta enn egen synsing har man egentlig ikke svart på TS sitt spørsmål.

Endret av theNiceOne
Lenke til kommentar

Du burde lese det du linker til

 

"Reklamerer han ikke innen rimelig tid (senest to måneder etter at han faktisk oppdaget mangelen), vil han uansett kunne bli møtt med at reklamasjonsfristen har løpt ut, selv om to eller fem års fristen ikke har utløpt."

 

TS har reklamert og ikke sendt inn gjenstanden og det har nå gått 9 måneder som er langt over fristen

Det samme bør du gjøre.

Det står ingenting spesifisert i loven om "LEVERINGS frister" 

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke lagt meg for mye opp i hva Dubious svarer, hans udokumenterte påstander og kommentarer går igjen de fleste steder jeg ser ham kommentere. 

 

Lovdata sier ingen ting om hvilken frist du har til å tilbakelevere gjenstanden, men det kan godt hende at det finnes en forskrift, eller en anbefaling som definerer det, men hvis det er det, tror jeg den skulle vært mulig å finne. Som det er nevnt tidligere av andre, skal reklamasjonen din være gyldig, så lenge den ble påberopt slik trådstarter skriver, altså "innen rimelig tid". 

 

Setningen om to måneder som står i loven, spesifiserer at en selger aldri kan kreve at reklamasjon rettes på kortere tid enn to måneder. Altså kan ikke "butikk X" kreve at du må reklamere senest en uke etter at en skade er oppdaget. Du har alltid MINST to måneder, eller lengre, dersom butikkens vilkår er bedre enn lovens, og vesentlig lengre dersom. 

 

"rimelig tid" er også relativt, og gir oss som forbrukere mulighet til å reklamere ganske lenge, og i praksis så lang tid vi trenger på å forstå at produktet er levert med mangel. Du kan altså reklamere på den siste dagen i femte år, på en skade et produkt er levert med, dersom du ikke er i stand til, eller kunne oppdage mangelen tidligere. 

 

Jeg er ingen jurist, og baserer i hovedsak kommentaren min på lovdata og jusinfo.no sine sider om forbrukerrett og reklamasjon. 

 

Lykke til og ta kontakt med butikken TS, så du får utbedret mangelen din. 

 

EDIT: Leif

Endret av steinrawr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...