13375k1133z Skrevet 22. april 2018 Del Skrevet 22. april 2018 Reklamerte for 9 måneder siden på en TV som hadde blitt ødelagt, beklageligvis har jeg helt glemt å levere den inn... (gjelder nettbutikk). Nå sier butikken at jeg hadde 2 måneder fra jeg medlte reklamasjon til jeg måtte levere varen. Hva sier loven ang dette? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 22. april 2018 Del Skrevet 22. april 2018 Forbrukerkjøpsloven §27: "Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen." 1 Lenke til kommentar
13375k1133z Skrevet 22. april 2018 Forfatter Del Skrevet 22. april 2018 Forbrukerkjøpsloven §27: "Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen." Fra man har meldt om mangelen, hvor lang tid har man på seg å faktisk levere tingen? Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 22. april 2018 Del Skrevet 22. april 2018 To måneder Er det definert i loven noe sted? Eller hvor har du dette fra? Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 22. april 2018 Del Skrevet 22. april 2018 Hvorfor ventet du 9 måneder, var TVen gravid eller 3 Lenke til kommentar
13375k1133z Skrevet 22. april 2018 Forfatter Del Skrevet 22. april 2018 Hvorfor ventet du 9 måneder, var TVen gravid eller ha..... ha... Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. april 2018 Del Skrevet 22. april 2018 (endret) To måneder Er det definert i loven noe sted? Eller hvor har du dette fra? Leser du det folk skriver? Mr D. skrev/siterte Forbrukerkjøpsloven §27: "Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen." Endret 22. april 2018 av Dubious Lenke til kommentar
13375k1133z Skrevet 22. april 2018 Forfatter Del Skrevet 22. april 2018 (endret) To måneder Er det definert i loven noe sted? Eller hvor har du dette fra? Leser du det folk skriver? Mr D. skrev/siterte Forbrukerkjøpsloven §27: "Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen." Dette svarer jo ikke på spørsmålet!? Spørsmålet er: Hvor lang tid har man på seg å levere varen til forhandler/reperatør, etter man har påberopt seg mangelen? Greit at man har 2 måneder på å påberope seg mangelen, men når må varen senest leveres? Må den leveres innen 1 uke, 1 måned, 1 år eller har man ubegrenset tidsfrist? Endret 22. april 2018 av 13375k1133z Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. april 2018 Del Skrevet 22. april 2018 2 måneder ER fristen, kanskje + 2 uker Lenke til kommentar
Løvehjerte Skrevet 22. april 2018 Del Skrevet 22. april 2018 Blås i nettbutikken og reklamer direkte til produsenten. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. april 2018 Del Skrevet 22. april 2018 (endret) Blås i nettbutikken og reklamer direkte til produsenten. Da går det på garantien og den er mest sansynlig gått ut Endret 22. april 2018 av Dubious Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 23. april 2018 Del Skrevet 23. april 2018 (endret) Butikken har allerede mottat reklamasjonen sin for 9 måneder siden ? Ble reklamasjon innvilget , og fikk du beskjed om det ? Reklamasjons kravet ditt er gyldig slik jeg ser det om den allerede er gjort. Og du derimot blitt innvilget det og blitt oppfordret og instruert hvordan sende tilbake varen uten å ha gjort noe med dette er det selvsagt ikke til din fordel. Den to måneders fristen man snakker om her dreier seg ikke om retur vareleveranser . http://www.juss.info/reklamasjon/ Endret 23. april 2018 av syar2003 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. april 2018 Del Skrevet 23. april 2018 Du burde lese det du linker til "Reklamerer han ikke innen rimelig tid (senest to måneder etter at han faktisk oppdaget mangelen), vil han uansett kunne bli møtt med at reklamasjonsfristen har løpt ut, selv om to eller fem års fristen ikke har utløpt." TS har reklamert og ikke sendt inn gjenstanden og det har nå gått 9 måneder som er langt over fristen 1 Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 23. april 2018 Del Skrevet 23. april 2018 To måneder Er det definert i loven noe sted? Eller hvor har du dette fra? Leser du det folk skriver? Mr D. skrev/siterte Forbrukerkjøpsloven §27: "Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen." Det er ikke åpenbart for meg, og fler andre her ser jeg, at fristen for å reklamere på 2 måneder også inneholder leveringen av varen. I en tradisjonell butikk vil det være mer naturlig at man reklamerer og leverer inn varen samtidig - men i dagens netthandel så er ikke dette noe som følger auotmatisk. Sånn jeg ser det. Det kan godt være det er sånn, men da skulle jeg gjerne visst noe om hvorfor det er sånn. Ikke bare "Sånn er det, se på loven", når loven ikke her er tydelig nok Lenke til kommentar
johanf Skrevet 23. april 2018 Del Skrevet 23. april 2018 I teksten står det kan aldri være KORTERE enn to måneder. Det står vel ikke noe om at 9 måneder er for lenge? Spiller det egentlig noen rolle? Han har vel uansett 5 års reklamasjonsrett. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. april 2018 Del Skrevet 23. april 2018 Det betyr at de fleste butikkene følger loven ordrett og setter fristen til 2 måneder TS har reklamert, men ikke sendt inn varen, så da må han rekamere på nytt, med en 9 måneder gammel reklamasjon Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 23. april 2018 Del Skrevet 23. april 2018 (endret) Det betyr at de fleste butikkene følger loven ordrett og setter fristen til 2 måneder TS har reklamert, men ikke sendt inn varen, så da må han rekamere på nytt, med en 9 måneder gammel reklamasjon Jeg synes du svarer dårlig, uten å begrunne svarene dine ordentlig. Når gikk fristen ut for å levere varen i følge reklamasjonen? Etter en dag, en uke, en måned eller ett år? Og hvorfor? Det som er klart er at TS reklamerte innen fristen, men at han har brukt veldig lang tid på å levere inn varen. Spørsmålet er jo hvor lang tid man kan bruke fra reklamasjon til innlevering av varen før reklamasjonen ikke lenger kan ansees gyldig. For egen del aner jeg ikke. Det er mulig å gjøre som Dubious og antyde 2 uker, men før man har noe mer fakta enn egen synsing har man egentlig ikke svart på TS sitt spørsmål. Endret 23. april 2018 av theNiceOne Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 23. april 2018 Del Skrevet 23. april 2018 Du burde lese det du linker til "Reklamerer han ikke innen rimelig tid (senest to måneder etter at han faktisk oppdaget mangelen), vil han uansett kunne bli møtt med at reklamasjonsfristen har løpt ut, selv om to eller fem års fristen ikke har utløpt." TS har reklamert og ikke sendt inn gjenstanden og det har nå gått 9 måneder som er langt over fristen Det samme bør du gjøre. Det står ingenting spesifisert i loven om "LEVERINGS frister" Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 23. april 2018 Del Skrevet 23. april 2018 (endret) Jeg ville ikke lagt meg for mye opp i hva Dubious svarer, hans udokumenterte påstander og kommentarer går igjen de fleste steder jeg ser ham kommentere. Lovdata sier ingen ting om hvilken frist du har til å tilbakelevere gjenstanden, men det kan godt hende at det finnes en forskrift, eller en anbefaling som definerer det, men hvis det er det, tror jeg den skulle vært mulig å finne. Som det er nevnt tidligere av andre, skal reklamasjonen din være gyldig, så lenge den ble påberopt slik trådstarter skriver, altså "innen rimelig tid". Setningen om to måneder som står i loven, spesifiserer at en selger aldri kan kreve at reklamasjon rettes på kortere tid enn to måneder. Altså kan ikke "butikk X" kreve at du må reklamere senest en uke etter at en skade er oppdaget. Du har alltid MINST to måneder, eller lengre, dersom butikkens vilkår er bedre enn lovens, og vesentlig lengre dersom. "rimelig tid" er også relativt, og gir oss som forbrukere mulighet til å reklamere ganske lenge, og i praksis så lang tid vi trenger på å forstå at produktet er levert med mangel. Du kan altså reklamere på den siste dagen i femte år, på en skade et produkt er levert med, dersom du ikke er i stand til, eller kunne oppdage mangelen tidligere. Jeg er ingen jurist, og baserer i hovedsak kommentaren min på lovdata og jusinfo.no sine sider om forbrukerrett og reklamasjon. Lykke til og ta kontakt med butikken TS, så du får utbedret mangelen din. EDIT: Leif Endret 23. april 2018 av steinrawr Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå