Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Hjelp meg å feilsøk kræsjen jeg får

Anbefalte innlegg

Hei.

Min PC:

• Windows 10
  • Corsair DDR4 16GB 3000MHz
  • ASUS Prime Z270-P, Socket-1151
  • i5-7600K 3.8GHz
  • EVGA GTX1080 SC
  • 600W PSU som jeg ikke husker navnet på og logoen er kun synlig hvis jeg skrur den ut

Så en dag plutselig uten å ha installert noe nytt (men kanskje windows har gjort noen oppdateringer i bakgrunnen) så begynner maskinen å kræsje under spilling. Her er noen clues:

• ensfarget skjerm, brun, svart, turkis, grønn, whatever, uten noe tekst, bare en farge
  • ingen taster og input fungerer
  • lyden har låst seg i et spor men gir seg etter 10 sekunder og dør ut
  • når jeg restarter maskinen kommer det ikke opp noe "du måtte slå av maskinen pga kræsj", altså windows er ikke klar over at den døde selv etter 100 slike kræsj
  • GPU temperatur er rundt 70 grader maks
  • CPU temperatur er rundt 50 grader maks
  • har selvfølgelig prøvd nyeste drivere (og eldre) og oppdatert bios
  • kræsjer etter 30 sekunder, kræsjer etter 3 timer, helt random, og forskjellige spill

Så jeg tenkte umiddelbart at det var GPU men synes det er rart at det er såpass random. Jeg kan spille i 30 sekunder og maskinen har stått kald hele natten. Eller 3 timer. Det er totalt random. Og det er random hvilket spill jeg spiller. Hadde hardwaren vært ødelagt så føler jeg det hadde vært litt mer konsekvent og tydelig. Temperaturen er jo tross alt OK.

Så etter å ha installert windows 10 på nytt fungerte alt i sånn 3 dager og så begynner maskinen å oppføre seg igjen... wtf...

Så jeg tenker nå om det kan ha noe med PSUen å gjøre som er gammel og har slitt seg ut. Det er jo komponenter i en PSU som faktisk slites ut og mister effekt etter årene. Det kan jo tenkes at den ikke leverer nok strøm og at det er random?

Så er det noen her som kjenner igjen mine symptomer og har vært i samme situasjon før og kan si noe om hva dette kanskje er?

Forresten; her er det aller merkeligste ... nå spiller jeg Divinity: Original Sin 2 på lavest mulig grafikk og det ser ut til å gå fint, helt til jeg avslutter spiller... da kræsjer alt igjen! Hvis jeg avslutter med å alt-tabbe meg ut til skriverbordet og drepe prosessen (og ikke via spillet) så går det fint. Alle disse symptomene satt sammen er helt umulige å tolke for meg... windows installasjon fungerte, men bare i noen dager, og så kræsjer hele maskinen ved lukking av spill, og høy last, men temperaturen er OK...

EDIT: jeg ser at dette ble litt rot så jeg skal prøve å gjøre en liten analyse

Harddisk

For:

• det hjalp å installere windows på ny (men bare noen dager)
  • jeg har en veldig tidlig modell av en sånn m2 disk, kanskje den er for varm?
  • windows vet ikke at den har kræsjet, slike kræsjrapporter legges på disk, derfor er alt "normalt" etter ny oppstart

Mot:

• kræsjer kun ved høy last i spill (og nå også når jeg går ut av et spill)

PSU

Den er gammel. Ingen for/mot, bare for.

GPU

For:

• kræsjer alltid i spill
  • kræsjer ved høy last

Mot:

• temperatur er OK
  • kræsjer etter 30 sekunder eller 3 timer, helt random

RAM, Hovedkort, CPU

Dette er relatert til spill og ikke andre oppgaver. Har aldri opplevd kræsj selv etter 8 timer arbeid.

Endret av jossy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heh - denne var tricky.

Her er et lite skudd i blinde - ettersom du nevner SSD'en (hvilke modell det nå måtte være, du glemte å liste den opp) : Er denne plassert på en slik måte inne i kabinettet at den opptar varme fra skjermkortet?

Har du sjekket om produsenten har verktøy som lar deg diagnostisere ssd'en ?

Og så vil jeg anbefale at du kjører Memtest noen timer for å utelukke RAM som feilkilde.

Lenke til kommentar

Heh - denne var tricky.

Her er et lite skudd i blinde - ettersom du nevner SSD'en (hvilke modell det nå måtte være, du glemte å liste den opp) : Er denne plassert på en slik måte inne i kabinettet at den opptar varme fra skjermkortet?

Har du sjekket om produsenten har verktøy som lar deg diagnostisere ssd'en ?

Og så vil jeg anbefale at du kjører Memtest noen timer for å utelukke RAM som feilkilde.

Takk for tips. Den bør ikke oppta varme og jeg fant nå temperaturen til denne i bios, den ser fin ut. Skal kjøre en memtest

Lenke til kommentar

Det skal egentlig litt til for at en SSD kneler pga varme, men selvsagt den kan ha en feil (min første SSD var en 16GB Micron som jeg fikk korrupsjonsfeil på etter 5-6 måneder og gikk bare tregere og tregere).

1. Du skriver at det er når du avslutter et spill så tryner windows, men om du tvangsavslutter prosessen så går det greit? Det høres ikke helt ut som PSU feil, heller noe i forbindelse med minne, harddisk eller annet korrupsjon.

2. Har du sjekket event viewer for feil?

3. Installerer du de samme driverne på nytt igjen / tillater den samme oppdateringen etter reinstalleringen? Får du det samme fargetullet på skjermen etter at du reinstallerte?

Du kan stressteste minne, skjermkort og cpu hver for seg, men det høres ut som at det er feil på HW. Du kan fint jobbe i mange timer med vanlig kontor ting og så tryner alt når du stresser maskinen. Det er ikke uvanlig at cpu, mammakort, PSU, og minne kan gi random feil. Har du reservedeler så test med det.

Jeg personlig har aldri hatt en dårlig PSU, men jeg har hatt cpuer, mammakort, harddisker, og en del minnebrikker som har spyttet ut diverse feil, og jo eldre de blir jo værre blir det som regel. Jeg pleier som regel å lage meg en slags elimineringliste og gå igjennom den steg for steg dersom ting blir veldig diffust.

Endret av herbiwere
Lenke til kommentar

Det skal egentlig litt til for at en SSD kneler pga varme, men selvsagt den kan ha en feil (min første SSD var en 16GB Micron som jeg fikk korrupsjonsfeil på etter 5-6 måneder og gikk bare tregere og tregere).

1. Du skriver at det er når du avslutter et spill så tryner windows, men om du tvangsavslutter prosessen så går det greit? Det høres ikke helt ut som PSU feil, heller noe i forbindelse med minne, harddisk eller annet korrupsjon.

3. Installerer du de samme driverne på nytt igjen / tillater den samme oppdateringen etter reinstalleringen? Får du det samme fargetullet på skjermen etter at du reinstallerte?

Du kan stressteste minne, skjermkort og cpu hver for seg, men det høres ut som at det er feil på HW. Du kan fint jobbe i mange timer med vanlig kontor ting og så tryner alt når du stresser maskinen. Det er ikke uvanlig at cpu, mammakort, PSU, og minne kan gi random feil. Har du reservedeler så test med det.

Jeg personlig har aldri hatt en dårlig PSU, men jeg har hatt cpuer, mammakort, harddisker, og en del minnebrikker som har spyttet ut diverse feil, og jo eldre de blir jo værre blir det som regel. Jeg pleier som regel å lage meg en slags elimineringliste og gå igjennom den steg for steg dersom ting blir veldig diffust.

1. Uffda. Men det kræsjer raskere jo høyere grafikk-innstillinger jeg har i spillene også.

2. Jeg fant ikke noe nyttig der, bare feil om at systemet ble slått av på feilaktig måte ved neste oppstart, ingenting rundt selve kræsjen.

3. Ja jeg fikk kræsj igjen etter 2 dager sånn ca.

Jeg har testet minnet nå med memtest og det gikk bra. Jeg får prøve å stressteste resten.

Takk for svar og tips.

Lenke til kommentar

Forresten har du tips til applikasjoner som lar meg stressteste de ulike komponentene som ikke koster for mye eller er gratis?

Lenke til kommentar

1. Uffda. Men det kræsjer raskere jo høyere grafikk-innstillinger jeg har i spillene også.

2. Jeg fant ikke noe nyttig der, bare feil om at systemet ble slått av på feilaktig måte ved neste oppstart, ingenting rundt selve kræsjen.

3. Ja jeg fikk kræsj igjen etter 2 dager sånn ca.

Jeg har testet minnet nå med memtest og det gikk bra. Jeg får prøve å stressteste resten.

Takk for svar og tips.

Prøv dette: WhoCrashed.  http://www.resplendence.com/downloads

Lenke til kommentar

Grafikkort: tok det med på jobb og satt det i en maskin der. Ingen problem i de 30 minuttene jeg testet i et spill som vanligvis kræsjer etter 2-3 minutter toppen. Vanskelig å si om dette var en god nok test...

PSU: nå har jeg kjøpt ny PSU fordi den gamle var såpass gammel uansett.. men til ingen nytte.. jaja nå har jeg hvert fall en ny PSU som er mer effektiv enn den gamle.

WhoCrashed: programmet sier at det ikke kan finne noen gyldige rapporter. Jeg antar at systemet dør så kraftig at det ikke har tid til å legge fra seg noen rapport/logg... (dette er jeg kjent med som apputvikler).

RAM: har kjørt memtest over lengre tid nå og ikke funnet noen feil

Neste steg: jeg skal prøve å koble ut den disken som brukes til OS og installere OS på en annen disk og se hvordan det går... hvis det ikke løser problemet så gjenstår bare hovedkort og CPU. 

Endret av jossy
Lenke til kommentar

Så bra ^^.

Tips til tester? Er en stund siden jeg brukte disse noe særlig selv, men memtest selvsagt, Prime95 (oldy but goody), Furmark, Unigine Heaven, 3D Mark, Intel Extreme Tuning Utility, SuperPi, Wprime, HeavyLoad, cinebench,... er sikkert flere som er gratis.

Om det ikke er mammakortet (sjeldent det er CPU men det skjer) så holder jeg en liten knapp på at ny HDD med annet/nytt/driver oppsett kan hjelpe. Koble ut kabelen og stresstest uten nye win10 oppdateringer.

EDIT: IntelBurnTest var ny...

http://www.thewindowsclub.com/pc-stress-test-free-software

Endret av herbiwere
Lenke til kommentar

Takk for tips, skal prøve dette neste uke da jeg er tilbake fra jobbreise.

Inntil da har jeg gitt fra meg grafikkortet til en kompis som kan gjør en mer grundig test over flere dager med vanlig bruk og spilling på hans maskin, bare for å være helt sikker at den lille testen jeg gjorde på en maskin på jobb egentlig holdt.

Jeg synes det er litt rart at HDD skal kun kræsje i spill, og raskere desto mer strøm/grafikk som kreves. Spesielt når selve spillet ligger på en annen disk (har prøvd å installere ulike spill på tre ulike disker).

Jeg har en magefølelse på selve hovedkortet nå hvis han som skal låne grafikkortet mitt ikke opplever problemer på en ukes tid, men det er bare en magefølelse. 

Supert med linker til ulike programmer, de skal testes, bedre å følge dem enn en magefølelse. Forrige magefølelse kostet meg 1200kr (det var en dyr PSU jeg gikk for...uhh)

Endret av jossy
Lenke til kommentar

Kjørt memtest på ramen din? Om det ikke er CPU, så mistenker jeg ram.

Kan være en fordel å lese hele tråden før posting:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1811610&do=findComment&comment=24409177

Men sånn generelt - feilbeskrvelsen som OP gir indikerer jo at det er snakk om en komponent som er følsom for varme og/eller høyt strømforbruk.

Om nå RAM er utelukket, så er det stort sett PSU og hovedkort som gjenstår. Til OP - du bør kontrollere visuelt at kondensatorene på hovedkortet ikke er i ferd med å bli ødelsgt. På de fleste hovedkort benyttes sylinderformede kondensatorer med flat topp, dersom toppen buler ut eller i verste fall har åpnet seg så har du funnet feilkilden,

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Da er jeg tilbake etter jobbreise.

Jeg vil takke for gode svar og tips i denne tråden. Det viser seg å være skjermkortet mitt. Det fungerte fint i maskinen jeg tok med på jobb, men jeg har nok ikke testet det lenge nok. Jeg lånte det ut til en kompis som prøvde det i noen timer, og da kræsjet pcen hans også. 

Jeg føler meg litt dum som har stresset så mye med dette og til og med kjøpt ny PSU...jeg burde nok ha gjort en mer grundig og ikke minst lenger test på jobbmaskinen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...