cookie123 Skrevet 22. april 2018 Del Skrevet 22. april 2018 Ja da er no jeg en uerfaren 15 åring som skal få seg hund i Thailand. cookie er fra en privat kennel i thailand så derfor kaller jeg henne ikke gatehund. cookie vil da være ca 3md når jeg skal tilbake til norge igjen. jeg skal bare være i thailand i 4 uker så hva slags prosess må hun igjennom før jeg jan ta henne med tilbake? leste litt på nett å da sto det at hun skal gå på rabiesbehandling i 4 md? om det tar 4 måneder så tror jeg ikke det går. pomeranian er en rase som er godt kjent for sin kjærlighet til en eier som de blir veldig knyttett til og å kjøpe en 15.000kr pom her var ikke aktuelt for min mor.jeg er i thailand en gang i året også, håper dere har noen gode råd og forslag:) Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 22. april 2018 Del Skrevet 22. april 2018 Den blir satt i karantene så lenge for å unngå at den smitter andre hunder hvis den faktisk har noe. Er en dum regel men en regel vi alle må følge for dyrenes beste. Ja, det er ekstremt dumt, uansett hva slags hunderase det er, pommer er ikke spesielle der, og sånn sett er loven helt idiotisk, men det er for å sørge for at resten av landets hunder ikke blir smittet med noe som kan bli tatt med derfra.Jeg ville anbefalt at du enten venter med å ta med cookie hjem (mener å tro at 4 mnd regelen ikke gjelder voksne hunder, sånn typ når de er fylt 6 mnd? Noen får gjerne korrigere meg her) eller så burde du rett og slett se etter ny valp i norge eller ett land som er enklere å importere fra. Lenke til kommentar
cookie123 Skrevet 22. april 2018 Forfatter Del Skrevet 22. april 2018 jeg veit egt ikke helt jeg har gått innpå sidene til mattilsynet? å der sto det at hun bare akulle ta noen vaksiner og ha chip å pass så kunne jeg bare ta henne med? alt er bare så forvirrende Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 22. april 2018 Del Skrevet 22. april 2018 https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/reise_med_og_innforsel_av_hund_katt_og_ilder_til_norge/innforsel_av_hunder_og_katter_yngre_enn_tre_maaneder_er_ikke_tillatt.17106Er visst ikke mulig engang å innføre den hvis hunden er under 3 mnd gammel, så sørg for at den er minst dethttps://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/reise_med_og_innforsel_av_hund_katt_og_ilder_til_norge/Jeg tror du må søke, ring mattilsynet i morgen og spør om hvordan du må gå frem nå.Utifra hva brukerne sier her: http://www.asiaforum.no/topic/35628-hente-hund-fra-thailand/.. så tar selve vaksineprosessen 3 mnd, da man må finne ut om de faktisk har funket? Så da kan det hende du ikke kan ta med hunden hjem på noen måneder før det er blitt bevist at den funker.Ta den telefonen til mattilsynet, de er dessverre de som har med dyrevelferd å gjøre. Lenke til kommentar
cookie123 Skrevet 22. april 2018 Forfatter Del Skrevet 22. april 2018 ja tenkte meg det huff så mye styr tror ikke mamma gidder dette uff så dumme regler? Lenke til kommentar
cookie123 Skrevet 22. april 2018 Forfatter Del Skrevet 22. april 2018 her kan jeg å tenke egt aå kunne jeg jo ha reservert en hund å latt personene på kennelen gi ham sprøytene siden det tar eksakt 4 måneder til vi skal til norge igjen Lenke til kommentar
cookie123 Skrevet 22. april 2018 Forfatter Del Skrevet 22. april 2018 Vaksinen må være gitt av en autorisert veterinær.Dyret må være minst 12 uker gammelt når det vaksineres. Hvis dyret ble vaksinert før det var 12 uker gammelt, må det vaksineres på nytt før det kan reise til Norge.Vaksinasjonsdatoen må være angitt av en autorisert veterinær eller en offentlig veterinær på riktig sted i passet eller helsesertifikatet til dyret. Vaksinasjonsdatoen må være etter datoen da dyret ble ID-merket eller dyrets ID-merking ble avlest.Vaksinasjonen må være gitt, og ved behov fornyet, i samsvar med vaksineprodusentens anbefaling.Ved grunnvaksinering er vaksinasjonen gyldig tidligst 21 dager etter at vaksinen ble gitt. Ved revaksinering er vaksinasjonen gyldig fra vaksinasjonsdatoen dersom vaksinen ble gitt innenfor gyldighetstiden av forrige vaksinasjon. Ble vaksinen derimot gitt etter at gyldighetstiden for forrige vaksinasjon hadde utløpt, er ikke vaksinasjonen gyldig før det har gått minst 21 dager etter at vaksinen ble gitt (som ved grunnvaksinering). skjønner ikke helt? Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 22. april 2018 Del Skrevet 22. april 2018 Hva er det du ikke skjønner? Kan din mor hjelpe deg? Ring mattilsynet i morgen. De kan kanskje veilede deg litt mer, men dette er en lang og komplisert prosess, det kan også bli dyrt, så hvis grunnen til at du vil importere valp er pga prisen så burde du revurdere om du ikke skal skaffe valp her i norge istedet. Da får du også muligheten til å velge en god oppdretter som du kan holde tett kontakt med og en kontrakt som kan beskytte deg hvis det viser seg at hunden har arvelige sykdommer som kan bli dyre å behandle.Husk at det å ha hund er dyrt. Bare helseforsikringen kommer på noen tusen i året. Veterinærregninger. Mat. Leker. Masse, masse masse tid og kjærlighet. Tenk veldig nøye før du tar med deg en hund hjem. 1 Lenke til kommentar
cookie123 Skrevet 22. april 2018 Forfatter Del Skrevet 22. april 2018 Ja jeg skal ringe mattilsynet i morgen og spørre. tusen takk for hjelpen? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. april 2018 Del Skrevet 23. april 2018 (endret) Bare for å regne litt for deg: Vaksiner osv under karantene: 1720kr Henting på gardermoen: 500 Pris for karanene: 300kr x 120dager = 36000 Altså 38220 som ett minimum, pluss evt veterenærutgifter i karantene.. Er å betale 15000 for hund er i Norge uaktuellt, så er nok 38000 minst dobbelt så uaktuellt https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/import_og_eksport_av_dyr/import_av_kjaledyr_og_konkurransedyr/kommersiell_import_av_hund_katt_og_ilder/informasjon_til_dyreeier__oslo_havn.7353/binary/Informasjon%20til%20dyreeier%20-%20Oslo%20havn Endret 23. april 2018 av aklla 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå