Poutine Gravy Skrevet 22. april 2018 Del Skrevet 22. april 2018 kravet til 400v TT gjelder hvis du har ambisjoner om å lade med 22kW hjemme.. 400V TN, ikke TT. TT anlegg finnes vell kun på vestlandet etter det jeg har hørt. Og det er 230V Ingen har behov for 22kW lader hjemme og ingen får lov å ha det heller. De fleste ladestasjonene jeg har montert er på 16A og 32A. Alle var 1-fas TN eller 2-fas IT. Hvorfor? Kapasitet!!! De fleste hjem har ikke mye å gå når det kommer til kapasitet. Hele anlegget mitt er 22kW. Har 32A hovedsikring på et TN-S anlegg. Driver å monterer ladeanlegg i sameier, der blir det montert 16A eller 32A, ingen får 3-fas. Lenke til kommentar
se# Skrevet 22. april 2018 Del Skrevet 22. april 2018 Jeg har rekkehusleilghet fra 2001 og har 32A 400V TN-S anlegg. På nye bygg er TN anlegg vanligere, hvertfall i Vestfold. Det er 400V mellom fasene(L1, L2 og L3). Mellom N leder (blå nøytral leder, null leder) og fasene er det 230V. Mellom PE og faser er det 230V. Mellom N og PE er det 0V. Profeti eller fakta? Lenke til kommentar
Morttonn Skrevet 22. april 2018 Del Skrevet 22. april 2018 Heisann! Nei det er ikke et krav, det er mulig å montere elbil lader på 230volt enfas-trefas Du bør helst ha en egen lader og ikke via stikkontakt til en bil, det går mye strøm igjennom dette. Uansett om du har IT, TT eller TN nett så er det mulig å ha elbil lader Hilsen Elektriker nja, du KAN lade på 230v, men ikke hvis du vil ha 22kW . Batteriet kan gjerne være ~390v (som Tesla) , og da er spørsmålet om produsenten har puttet inn bra elektronikk som kan takle 22kW step-up til ~400v for å lade det kjapt, eller bare kjip f.eks 3.5KW step up for å lade med opptil 16A, 230v enfase... Stoor forskjell der. kravet til 400v TT gjelder hvis du har ambisjoner om å lade med 22kW hjemme.. *400 TN (terra neutral) Uansett, så kommer vi aldri til å får mulighet til å trekke 22kW for å lade bilen. Strømnettet hadde tatt kvelden hvis man skulle tillatt alle å lade bilen sin med slike effekter. Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og Skrevet 22. april 2018 Del Skrevet 22. april 2018 Er det korrekt at det kreves 3 fas på 400 volt? Dette er ikke særlig vanlig i norge. i andre land så kjører man gjerne kun en fase med 400v frem til boligen og en nøytralleder (tn nett) sånn at det blir 230 volt i stikkontakten. Du må ha TN-nett ja. Eller en transformer som gjør om fra IT til TN, men da er det ikke mye margin før sikringen ryker Lenke til kommentar
R1200CL Skrevet 22. april 2018 Del Skrevet 22. april 2018 Er det korrekt at det kreves 3 fas på 400 volt? Dette er ikke særlig vanlig i norge. i andre land så kjører man gjerne kun en fase med 400v frem til boligen og en nøytralleder (tn nett) sånn at det blir 230 volt i stikkontakten. Alle nyere systemer i Norge er 400 Volt. Med null leder. Ja TN nett. Men man kan og bør trekke begge faser frem for å få full effekt. Fordeling til en fase skjer nærmest mulig forbruker. I praksis i sikrings boksen. Jeg fikk ikke den ønsket effekt i garasjen, da hadde bare en fase. Lenke til kommentar
DrPaulus Skrevet 23. april 2018 Del Skrevet 23. april 2018 400km wltp er ikke så gæli. Tilsvarer vel en tesla x p90. Audien er for mitt bruk mer praktisk enn en tesla x. Skulle gjerne hatt lengre rekkevidde, ikke for at jeg trenger det, men fordi det større batteriet som kommer i bilen om ett eller to år finnes allerede i dag. Problemet med audi er at når du har lagt til litt utstyr som airbagger i baksetet og bedre lys så har gjerne prisen på bilen gått opp med 100-200k. Lenke til kommentar
asdfteam Skrevet 23. april 2018 Del Skrevet 23. april 2018 Ser ikke hvorfor tyskere og andre europeere skal velge denne over en billigere Audi A6 med 3 liter diesel eller bensin som lett gjør over 200 på autobahn og kommer tidligere frem. Eller en brukt Audi rs6 i Tyskland er jo også billigere. De gjør jo stort sett ikke det hvis de ikke har spesielle interesser. De fleste bilprodusenter som lager elbiler i tillegg til bensin/diesel gjør det for å få ned det gjennomsnittlige CO2-utslippet på modellene sine. Så når det selges 2-3 eGolf i Norge kan de selge et par ekstra RS8 eller Touareg i Tyskland. Lenke til kommentar
Poutine Gravy Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 Profeti eller fakta? Alle nye sameier og borettslag jeg har jobbet på har vært TN. Nye eneboliger kan få enten IT eller TN avhengig av trafostasjonen i området. Lenke til kommentar
Morttonn Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 Profeti eller fakta? Alle nye sameier og borettslag jeg har jobbet på har vært TN. Nye eneboliger kan få enten IT eller TN avhengig av trafostasjonen i området. Antar at han prøvde å være morsom med navnet ditt Lenke til kommentar
thklinge Skrevet 29. april 2018 Del Skrevet 29. april 2018 (endret) Heisann! Nei det er ikke et krav, det er mulig å montere elbil lader på 230volt enfas-trefas Du bør helst ha en egen lader og ikke via stikkontakt til en bil, det går mye strøm igjennom dette. Uansett om du har IT, TT eller TN nett så er det mulig å ha elbil lader Hilsen Elektriker nja, du KAN lade på 230v, men ikke hvis du vil ha 22kW . Batteriet kan gjerne være ~390v (som Tesla) , og da er spørsmålet om produsenten har puttet inn bra elektronikk som kan takle 22kW step-up til ~400v for å lade det kjapt, eller bare kjip f.eks 3.5KW step up for å lade med opptil 16A, 230v enfase... Stoor forskjell der. kravet til 400v TT gjelder hvis du har ambisjoner om å lade med 22kW hjemme.. Er det noe slags Tesla-sykdom eller syndrom? Kanskje noe for folk uten kalkulator? 22kW hjemme er ren galskap, og om noen installerer så mye effekt tror jeg de bør kontakte fastlegen. Det er totalt unødvendig for hjemmelading. Endret 29. april 2018 av thklinge Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå