AfterGlow Skrevet 21. april 2018 Del Skrevet 21. april 2018 Nå vet vi mer om e-tron quattro.Så stor rekkevidde får Audis nye elbil Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734 Skrevet 21. april 2018 Del Skrevet 21. april 2018 Er det korrekt at det kreves 3 fas på 400 volt? Dette er ikke særlig vanlig i norge. i andre land så kjører man gjerne kun en fase med 400v frem til boligen og en nøytralleder (tn nett) sånn at det blir 230 volt i stikkontakten. Lenke til kommentar
9SC0JVK9 Skrevet 21. april 2018 Del Skrevet 21. april 2018 hvis dette er noe som dagens Audi e-Tron, med "opptil 50km" elektrisk rekkevidde, som er mer som 33km i 60-soner og sakete., etter bare 5mnd bruk og 0..100 på "7.6sekunder" . som er mer som nesten 9 sekunder, er det ikke en Tesla utfordrer. Min ligger kanskje deromkring på pris , fullt utstyrt, men her er det merke, ikke ytelse eller teknologi man betaler for. Så det er ingen fare for at Tesla ser dette som en reell konkurrent. Lenke til kommentar
Marsruben Skrevet 21. april 2018 Del Skrevet 21. april 2018 Heisann! Nei det er ikke et krav, det er mulig å montere elbil lader på 230volt enfas-trefas Du bør helst ha en egen lader og ikke via stikkontakt til en bil, det går mye strøm igjennom dette. Uansett om du har IT, TT eller TN nett så er det mulig å ha elbil lader Hilsen Elektriker Lenke til kommentar
raytrails Skrevet 21. april 2018 Del Skrevet 21. april 2018 Med alt som nå bygges ned av fordeler for elbileiere her i landet så kan vi trygt avskrive oppgangen av elbiler fremover. Slike artikler hører til særinteresser. Lenke til kommentar
_Morten_ Skrevet 21. april 2018 Del Skrevet 21. april 2018 hvis dette er noe som dagens Audi e-Tron, med "opptil 50km" elektrisk rekkevidde, som er mer som 33km i 60-soner og sakete., etter bare 5mnd bruk og 0..100 på "7.6sekunder" . som er mer som nesten 9 sekunder, er det ikke en Tesla utfordrer. Min ligger kanskje deromkring på pris , fullt utstyrt, men her er det merke, ikke ytelse eller teknologi man betaler for. Så det er ingen fare for at Tesla ser dette som en reell konkurrent. Denne er målt etter WLTP som er mye strengere så tallene stemmer nok 3 Lenke til kommentar
9SC0JVK9 Skrevet 21. april 2018 Del Skrevet 21. april 2018 Heisann! Nei det er ikke et krav, det er mulig å montere elbil lader på 230volt enfas-trefas Du bør helst ha en egen lader og ikke via stikkontakt til en bil, det går mye strøm igjennom dette. Uansett om du har IT, TT eller TN nett så er det mulig å ha elbil lader Hilsen Elektriker nja, du KAN lade på 230v, men ikke hvis du vil ha 22kW . Batteriet kan gjerne være ~390v (som Tesla) , og da er spørsmålet om produsenten har puttet inn bra elektronikk som kan takle 22kW step-up til ~400v for å lade det kjapt, eller bare kjip f.eks 3.5KW step up for å lade med opptil 16A, 230v enfase... Stoor forskjell der. kravet til 400v TT gjelder hvis du har ambisjoner om å lade med 22kW hjemme.. Lenke til kommentar
foxy Skrevet 21. april 2018 Del Skrevet 21. april 2018 Endelig en premium bil med bra design. Så slipper man å kjører hver uke til verkstedet med Tesla'n. Slipper også det billige interiøret i Tesla'n Tesla er konkurs innen noen få år... 5 Lenke til kommentar
TeaRex Skrevet 22. april 2018 Del Skrevet 22. april 2018 400 km? Så 250 km som er realistisk da på en god dag? Lenke til kommentar
Blodstrupm0en Skrevet 22. april 2018 Del Skrevet 22. april 2018 400 km? Så 250 km som er realistisk da på en god dag? Han lagde et poeng ut av at den nye standarden for rekkevidde er mer realistisk. 2 Lenke til kommentar
Blodstrupm0en Skrevet 22. april 2018 Del Skrevet 22. april 2018 Er det korrekt at det kreves 3 fas på 400 volt? Dette er ikke særlig vanlig i norge. i andre land så kjører man gjerne kun en fase med 400v frem til boligen og en nøytralleder (tn nett) sånn at det blir 230 volt i stikkontakten. Blir sikkert en 3fas versjon for 230V IT også for norsk bruk, hvis ikke er det jo bare nyere bygg i norge som har TN og 400v i sikringsskapet. Lenke til kommentar
Martin N86 Skrevet 22. april 2018 Del Skrevet 22. april 2018 Ser ikke hvorfor tyskere og andre europeere skal velge denne over en billigere Audi A6 med 3 liter diesel eller bensin som lett gjør over 200 på autobahn og kommer tidligere frem. Eller en brukt Audi rs6 i Tyskland er jo også billigere. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 22. april 2018 Del Skrevet 22. april 2018 Ser ikke hvorfor tyskere og andre europeere skal velge denne over en billigere Audi A6 med 3 liter diesel eller bensin som lett gjør over 200 på autobahn og kommer tidligere frem. Eller en brukt Audi rs6 i Tyskland er jo også billigere. Fordi 3 liter diesel? Tørste greier. Lenke til kommentar
Kenneth Møllen Skrevet 22. april 2018 Del Skrevet 22. april 2018 Tesla utfordrer?... da må den ihvertfall kunne utfordre på kjørelengde. Noe jeg ikke føler den gjør med 40mil (Max), da visse andre har 50-60mil. Lenke til kommentar
G Skrevet 22. april 2018 Del Skrevet 22. april 2018 (endret) Er det korrekt at det kreves 3 fas på 400 volt? Dette er ikke særlig vanlig i norge. i andre land så kjører man gjerne kun en fase med 400v frem til boligen og en nøytralleder (tn nett) sånn at det blir 230 volt i stikkontakten. Jeg trodde at det vanlige nye i Norge var 400 Volt 3-fase helt inn i ditt sikringsskap, hvor man da får 3 stykk 240 Volt 1-fase ut av hver av disse "400 Volt-fasene". Endret 22. april 2018 av G Lenke til kommentar
se# Skrevet 22. april 2018 Del Skrevet 22. april 2018 (endret) E-tron Quattro ser ut som en perfekt bil for Norge. Alle vil sikkert ha ennå mer rekkevidde, men Audi-rekkevidden er målt med en mer realistisk standard enn det Tesla har brukt. Stemmer det med maks 40 mil og kanskje rundt 30 under litt dårligere forhold er det i hvert fall nok til at bilen blir interessant for meg selv om 40 på vinterføre hadde vært perfekt. Størrelse mellom Jaguar I-Pace og Tesla Model X virker også fornuftig. Model X ser fortsatt ut til å gi noe mer for pengene, men det er som forventet med Audis prisnivå generelt. Synd at modell X blir uaktuell for alle som har behov for å kunne bruke skistativ. Endret 22. april 2018 av se# Lenke til kommentar
Martin N86 Skrevet 22. april 2018 Del Skrevet 22. april 2018 Ser ikke hvorfor tyskere og andre europeere skal velge denne over en billigere Audi A6 med 3 liter diesel eller bensin som lett gjør over 200 på autobahn og kommer tidligere frem. Eller en brukt Audi rs6 i Tyskland er jo også billigere.Fordi 3 liter diesel? Tørste greier. Neida, diesel er ihvertfall under literen på mila. Med 80 liters tank så kommer man fint 1000km selv på autobahn med snittfart på 150km/t. Også er strømmen nedover Europa mye dyrere. Har man råd til en Tesla eller Audi til 80.000 euro, så er man rik. De fleste i Europa kommer fortsatt til å kjøre fossiler som er langt billigere å kjøpe enn elbil. Lenke til kommentar
Blodstrupm0en Skrevet 22. april 2018 Del Skrevet 22. april 2018 Er det korrekt at det kreves 3 fas på 400 volt? Dette er ikke særlig vanlig i norge. i andre land så kjører man gjerne kun en fase med 400v frem til boligen og en nøytralleder (tn nett) sånn at det blir 230 volt i stikkontakten. Jeg trodde at det vanlige nye i Norge var 400 Volt 3-fase helt inn i ditt sikringsskap, hvor man da får 3 stykk 240 Volt 1-fase ut av hver av disse "400 Volt-fasene". Korrekt. Hver av fasene blir 230v mot N lederen. Men disse anleggene er enda i mindretall. Lenke til kommentar
G Skrevet 22. april 2018 Del Skrevet 22. april 2018 Også står de faseforskjøvet (L1, L2 og L3), sånn at man fint kan ha tre forskjellige 240 Volt i en og samme bolig. Blir kanskje trøbbel med Homeplugs (datanettverk) da.. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1693649&do=findComment&comment=22880674 Lenke til kommentar
Poutine Gravy Skrevet 22. april 2018 Del Skrevet 22. april 2018 Er det korrekt at det kreves 3 fas på 400 volt? Dette er ikke særlig vanlig i norge. i andre land så kjører man gjerne kun en fase med 400v frem til boligen og en nøytralleder (tn nett) sånn at det blir 230 volt i stikkontakten. Jeg har rekkehusleilghet fra 2001 og har 32A 400V TN-S anlegg. På nye bygg er TN anlegg vanligere, hvertfall i Vestfold. Det er 400V mellom fasene(L1, L2 og L3). Mellom N leder (blå nøytral leder, null leder) og fasene er det 230V. Mellom PE og faser er det 230V. Mellom N og PE er det 0V. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå