8DX8QO0Y Skrevet 21. april 2018 Del Skrevet 21. april 2018 Jeg lurer på hva som er lurest, og hva som er mulig. Bygge ny PC og gjenbruke to stk. 128GB M2 SSD, eller kjøpe ny PC og drite i å bruke diskene. Hvis jeg skal bygge PC hvilken formfaktor bør den være og kan alle formfaktorene bruke M2 SSD? Full størrelse ATX for eksempel? Hva heter de forskjellige formfaktorene og hva er fordeler og ulemper med dem. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 21. april 2018 Del Skrevet 21. april 2018 Hvorfor gjenbruke? Samsung 960 Evo 500GB2000 kr er lite for en slik, når du har 5 års reklamasjonsrett hos komplett eller digitalimpuls. Hva har du fra før av maskinvare? ATX er kabinettstørrelse, det er best hvis du skal overklokke, eller E-atx hvis du vil ha vannkjøler. Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 21. april 2018 Forfatter Del Skrevet 21. april 2018 Har bare de SSDene tenkte de kunne brukes til noe. Skal ikke overklokke, vannkjøling skal visst være stillere enn luftkjøling så det hadde jo vært en fordel men har aldri bygd PC før. Men vil ha noe med «standard størrelse» komponenter, så det ikke blir vanskelig å finne og matche deler og kabinett/hovedkort eller finne reservedeler om jeg trenger det. Men må man smøre på kjølepasta på prosessor selv eller kan man få det kjøpt ferdig? Kanskje jeg burde kjøpe en ferdigbygd PC men som bruker standard størrelse komponenter så jeg kan skifte hvis noe går i stykker så slipper jeg bruke tid på å samle deler og bygge fra bunnen av? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 21. april 2018 Del Skrevet 21. april 2018 (endret) Du kan jo bruke de som backup eller til musikk\filmer eller dokumenter? Ja du må sette på kjølepasta, heller litt for lite en for mye. Ferdig bygdt pc er dyrere, ville bygget selv med mindre du ikke kan eller vil. Eller kjøp pc på finn.no det er lurere. Men finn betalingsgaranti finnes ikke lengere, så er litt mere risiko nå. Fleste er ærlige men hadde ikke betalt over 2000 kr overføring til bank uten å ha testet varen først, fordi man kan tape penger hvis selgeren er uærlig. Vannkjøling brukes ofte feil vertfall til billig utstyr, god vannkjøling koster fort 10 000 kr vertfall hvis det skal være helt uten vifter. Finnes sikkert billig alernativ som bruker kaldt vann fra kranen men da koster det nok vannavgift enkele steder. Vifter trenger ikke støye mye, man kan ha lav turtall eller cpu som trekker lite strøm 65\45 watt. Ha heller stort kabinett og store vifter. Lavt turtall. 700 RPM så er det best. Endret 21. april 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 21. april 2018 Forfatter Del Skrevet 21. april 2018 (endret) Ok da ser det ut som vannkjøling ikke er noe for meg. Stort kabinett og lave RPM vifter er en bra løsning. Jeg er litt usikker på det med statisk elektrisitet under bygging, jeg har antistatisk armbånd og matte men ESD sko og stol har jeg ikke. Og ikke sikker på hva jeg skal jorde armbånd og matte med, det er enklere der jeg jobber for der er gulvet og bordet jordet... Jeg er god til å følge instruksjoner men dårlig på å tenke selv Endret 21. april 2018 av 8DX8QO0Y Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 21. april 2018 Del Skrevet 21. april 2018 Hovedkort tåler nok mere i dag, ram uten kjøler\cpu harddisk og m.2 SSD disker tåler vel minst. Du merker vel fort i rommet om du får ofte støt eller ikke hvis du tar på metall hvis ja bør du ta på det før du tar på pc delene. Har aldri brukt statiskmatte eller armbånd siden 2005 eller noe slikt. Er det mye fuktighet i rommet pleier det å gå lettere. Men tør luft og gammelt hus er ofte problemet. Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 21. april 2018 Forfatter Del Skrevet 21. april 2018 Ok, da satser jeg på ordentlige SSDer og RAM brikker jeg får se noen byggevideoer på youtube og finne et bygg å kopiere. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 21. april 2018 Del Skrevet 21. april 2018 (endret) Det finnes USB-enclosure som du kan sette M.2 i. Det er ulik støtte i disse så sjekk om de takler key du har på kortene dine og om det er SATA only eller NVMe-støtte. Endret 26. april 2018 av vidor Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 22. april 2018 Del Skrevet 22. april 2018 Det er ofte bare en eller kanskje to m.2 slots i nye hovedkort. Ikke alle m.2 slots kan brukes til pci-ex 3.0 x 4 (nvme) heller. Så det er etter min mening dumt å «kaste bort» denne system slotten og muligheten på små 128GB utdaterte m.2 drives som kanskje er ahci eller sata baserte m.2. M.2 tilgjengeligheten er ikke som med SATA disker hvor man på hovedkortet har seks eller åtte porter man kan blande å mikse alt gammelt og nytt. I egne preferanser er 512 absolutt minimum . Aller helst 1TB eller større med PCI.ex 3.0 x4 nvme drive type M.2 Samsung 960 Pro (EVO) eller tilsvarende. Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 22. april 2018 Forfatter Del Skrevet 22. april 2018 Ok Vurderer nå sterkt å bare ikke ha stasjonær PC lenger. Jeg har jo iPad og android mobil og får gjort det jeg trenger på dem. Eller så kan jeg kanskje ta SSD fra stasjonær pcen og putte i laptopen siden den jeg tok ut av laptopen er samme fysiske størrelse, og kjøre en clean installasjon av windows? Lenke til kommentar
varra Skrevet 22. april 2018 Del Skrevet 22. april 2018 (endret) Du kan jo bruke de som backup eller til musikk\filmer eller dokumenter? Ja du må sette på kjølepasta, heller litt for lite en for mye. Ferdig bygdt pc er dyrere, ville bygget selv med mindre du ikke kan eller vil. Eller kjøp pc på finn.no det er lurere. Men finn betalingsgaranti finnes ikke lengere, så er litt mere risiko nå. Fleste er ærlige men hadde ikke betalt over 2000 kr overføring til bank uten å ha testet varen først, fordi man kan tape penger hvis selgeren er uærlig. Vannkjøling brukes ofte feil vertfall til billig utstyr, god vannkjøling koster fort 10 000 kr vertfall hvis det skal være helt uten vifter. Finnes sikkert billig alernativ som bruker kaldt vann fra kranen men da koster det nok vannavgift enkele steder. Vifter trenger ikke støye mye, man kan ha lav turtall eller cpu som trekker lite strøm 65\45 watt. Ha heller stort kabinett og store vifter. Lavt turtall. 700 RPM så er det best. Ferdigbygde PC'r er ikke nødvendigvis dyrere enn selvbygd hvis man kjøper tilbud fra power/elkjøp. Endret 22. april 2018 av varra Lenke til kommentar
vidor Skrevet 22. april 2018 Del Skrevet 22. april 2018 (endret) Føler vel kvaliteten på det som er satt sammen for deg i dag er bedre enn slik det var før så det virker som det er mindre å tjene på selvbygg enn før. En har jo selvfølgelig argumentet om skreddersøm om en håndplukker komponenter. Folk ønsker vel også noe som bare funker ut av boksen så en slipper å velge ut kompatible deler og bygge/feilsøke selv. PC er mer og mer mainstream nå enn for entusiaster slik det var før. Endret 22. april 2018 av vidor Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 22. april 2018 Del Skrevet 22. april 2018 M2 SSD finns i fire ulike protokoller/grensesnitt. Så man kan ikke bare spørre virker en M.2 SSD med xxxGB med dette eller dette. Før noen kan gi et klart svar på hvor gjenbruk kan ivaretas må man ha informasjon om eksakt hvilke type 128GB M.2 SSD du har ? Snakker da om m.2 ssd produsentens artikkelnummer. Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 22. april 2018 Forfatter Del Skrevet 22. april 2018 (endret) ok. Har ikke artikkelnummeret foran meg nå, er ikke hjemme. Skal sjekke i ettermiddag. Endret 22. april 2018 av 8DX8QO0Y Lenke til kommentar
vidor Skrevet 22. april 2018 Del Skrevet 22. april 2018 M.2 er litt som de siste USB-standarene med støtte for ulike protokoller over et standardisert grensesnitt. Forskjellen i forhold til M.2 er at standarden definerer fysiske begrensniger på kortplassene som gjør at enkelte kort ikke passer fysisk i tillegg til å tilby ulike egenskaper i sloten alt etter key. Det er også kort som vil passe i en slot uten å fungere av den grunn. Viktig å sjekke opp slikt om en planlegger kompatible innkjøp. Har til nå tuklet med A, B og M key i laptop. Som regel er A brukt til wifi/bluetooth, mens en port er tiltenkt Sata SSD og den andre til PCIe som passer til NVMe. Standarden støtter mye forskjellig på ulike keys. https://en.wikipedia.org/wiki/M.2 Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 22. april 2018 Forfatter Del Skrevet 22. april 2018 (endret) Holy shiiiiet jeg installerte SSDen fra stasjonær PCen i laptopen og den bootet rett inn i windows, og alt er som det skal!Det er ikke engang overoppheting på SSDen som stasjonær PC viste overoppheting på Da slipper jeg å kjøpe ny pc også! takk for innspill alle sammen! Endret 22. april 2018 av 8DX8QO0Y Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå