Gå til innhold

Ryzen 7 1700 Asus X370 Pro forskjell på overklokking?

LMH1

Anbefalte innlegg

Hei, lurer på dere som har litt mere erfaring, er det forskjell på Hovedkort\cpu på volt\klokkehastighet ved forskjellig RAM\SLI\crossfire etc?

For har prøvd litt frem og tilbake, spill vil ikke starte og nettverkkortet slår seg av\på under prime 95 enkelte tilfeller blir usb kontrolleren ustabil, så lurer på om det kan ha noe med SLI oppsett eller ram?

Hva tror dere? 3.87 Ghz eller høyere.

Tempraturen kan nå 75 grader men ofte rundt 70.

Prøvd med 1.4 volt uten det løser problemet.

Edit, fant ut det er MSI afterburner under overklokking som gjør spillene henger seg eller stopper, må starte programmet i spillet istedenfor før.

Men fremdeles problemer med prime 95 over tid, går cpu på 100% over 25 minutter hender det internett kobler seg av eller usb kobles fra i windows. Så jeg vet ikke hovedkort kan være problemet?

På en annen maskin funger dette fint uten samme problem.

Rambrikkene er på 2.66 ghz (d.o.c.p)

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil vel være noe forskjell mellom div. hovedkort. Spesielt i form av størrelse på strømforsyning på hovedkort, men hvor mange prosent ekstra overklokk det kan gi kan ikke være mange på Ryzen. Meg bekjent er problemet med Ryzen en hardwall som man ikke kommer rundt med mer volt eller bedre kjøling. Husker jeg riktig er denne veggen i overkant av 4ghz på 1800x (4.1ghz kanskje) og noe mindre på 1700/1700x. 3,7/3.8 vil jeg tro er rundt limit på 1700/x med mindre man har fått en golden chip den klarer kanskje litt mer. Kanskje som en 1800x.

En ustabil oc er som oftest det underliggende problem for et systems ustabilitet. Da er det i grunn bare å ta det et hakk eller to tilbake for å prøve igjen.

På akkurat Ryzen tror jeg det i grunn er den berømte veggen som til syvende og sist er hinderet og det kommer man seg ikke rundt uansett hvilket hk man benytter.

edit: med strømforsyning på hk, menes strømkretsen som gir cpu strøm

Endret av ikek
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Strømforsyningen er vertfall ikke, 200 watt idle, under 450 watt load. EVGA SuperNOVA 850 G3 Bør være kraftig nok å klare dette.

Det som er mere som tyder på hovedkort, er at cpu ikke gir bluescreen\frysninger i generielt bruk selv også i prime 95.

Men bør man sette volt på Northbridge\sourthbridge? Hvis man har SLI\crossfire? Er vel heller der problemet ligger tror jeg?

Eller at selv ikke samme hovedkortserie har samme overklokking mulighet eller tror du Asus X370 Pro egner seg dårlig til SLI\overklokking samtidig? Der er f.eks Asus ROG Strix X370-F Gaming eller Asus Crosshair VI Hero bedre?

Ganske sikker på B350 funger dårlig når ikke SLI støttes en gang.

Har klart stabil 3.87 Ghz på ryzen 7 1700.

Godt mulig jeg kan presse den litt til, men er omtrent maks. Men det er uten sli på den pcen.

Hørt enkelte har klart 4.1 ghz på ryzen 7 1700 som er nok maks.

Jeg er litt usikker på mener det er ikke anbefalt over 1.4 volt over tid, og tempraturen bør vel ikke være særlig over 75 grader over tid. Men vet ikke hvordan det er med levetiden hvis man er heldig?

Gleder meg ikke til sommeren akkurat, må vel slå av overklokkingen da.

Litt usikker på om jeg senere vil kjøpe GTX 1080 eller AMD Radeon RX Vega 64 brukt.

Godt mulig GTX 2070 trekker litt mindre strøm.

Hvis noen har erfaringer med Ryzen og ECC ram er jeg interisert å vite om det. Mitt inntrykk med 2 x MTA18ASF1G72PZ-2G1 - Micron 8GB PC4-17000 DDR4-2133MHz ECC Registered CL15 288-Pin DIMM 1.2V Single Rank Memory Module er ikke særlig bra.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Skjønner ikke hvorfor "noen" vil overklokke når det er så utstabilt som her.
Heller ikke å bruke RAM-brikker som neppe kan sies å være optimale for ett slikt system.

For Ryzen så er det dårlig Bios (hk) som er problemet. Ikke CPU'en.

Men det er korrekt som det skrives over her at det ikke er såå mye å hente på overklokking av Ryzen 7.

4Ghz'ish går som regel greit *såfremt man lar være* å tukle med RAM-timings.
Dette bør settes til stock(2133) sålenge man bedriver overklokking og ikke er så veldig dreven i Bios.
Fullt mulig å få til bedre, men da skal man være iherdig og ivhertfall ha en oppdatert Bios/gode brikker.

Men første trinn er å sjekk om det finnes en nyere og "bedre" Bios for sitt hk.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Bios er oppdatert på alt ja.

Forstår ikke hvorfor ramhastighet er problemet med ustabilit hovedkort? Chipset eller ligdene problemet ligger i?

Er X470 bedre eller samme shit?

Nå er ikke maskinen så veldig ustabilt på normalt bruk.

Men merker en del spill henger seg, ikke alle.

Nå er jeg usikker på om jeg senere vil kjøpe GTX 1080 brukt eller bedre.

For merker helt klart det er titan kortene som er flaskehals nå selv i SLI.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Fremdeles ikke svar, har funnet ut man må etterhvert ned på ramhastighet og cpu hastighet.

Har aldri problem i windows 10 generielt bruk eller prime 95 men når man spiller henger spillene seg opp.

Det som tyder mere på skjermkort er at man kan avslutte spillene problemfritt uten at man må restarte hele pcen.

Riktignok er ryzen bedre en sandy brigde og bulldozer men fremdeles ikke topp kvalitet.

Men om alle skal støtte intel ville AMD aldri eksistert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...