Taurean Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 (endret) Jeg ville brukt tiden til å 1) Meditére og utvikle meg filosofisk, og 2) Planlegge det neste kuppet ^^ Bruke tiden til noe nyttig. Så klart hvis jeg var kriminelt anlagt. Men har dog ett spørsmål til, som jeg tok opp i en tråd jeg har laget før (https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1777645&hl=). Praksisen variérer kanskje fra fengsel til fengsel, men hovedsaklig er spørsmålet mitt: Du skrev at man måtte strippe før man ble innkvartért. Dette regner jeg med innebærer rektalundersøkelse. Hva skjer om man nekter plent å bli undersøkt på den måten, og om man forsiktig, men bestemt, sier fra at man vil slåss til døden for å unngå det? Jeg skjønner jo at polisen ikke vil ha rusmidler, våpen og andre ting inn i fengslet. Men folk har etiske grenser også. Disse må da vel burde respekteres, og det må finnes andre måter å gjennomføre slike ting på. De kan lage røntgenscannere som scanner hele lastebiler, det må da finnes noe sånt for mennesker også? Endret 26. april 2018 av Taurean Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 (endret) Ingen putter noe opp i rompa di for faen. Det er homoerotiske skremsler. Men du må nok spre rumpeballene. Og det gjelder hver gang du har vært utenfor fengselsmurene eller hatt besøk. Endret 26. april 2018 av 8DX8QO0Y Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 (endret) Ingen putter noe opp i rompa di for faen. Det er homoerotiske skremsler. Men du må nok spre rumpeballene. Og det gjelder hver gang du har vært utenfor fengselsmurene eller hatt besøk. Jeg vet at ingen putter noe oppi der. Men folk smugler jo dop og andre ting inn i fengslet på den måten. Trodde forståelsen av dette var gitt. Ai, Jebus!! Putter noe oppi, som gjenstander, dop og lignende! Misforståelse deluxe her. Endret 26. april 2018 av Taurean Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 (endret) Hvorfor spør du hvis du vet det? Tolleren med gummihansken sketsjen er den gamleste vrangforestillingen spredt i det norske samfunnet. De har på seg hansker ja men ikke for å stikke fingrene oppi rompa på noen... Endret 26. april 2018 av 8DX8QO0Y Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 (endret) Det eneste de gjør er å be deg be deg sitte ned på huk og hoste, samt hender de løfter opp og sjekker bak pungen. Endret 26. april 2018 av Darkbill 1 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Hvorfor spør du hvis du vet det? Tolleren med gummihansken sketsjen er den gamleste vrangforestillingen spredt i det norske samfunnet. De har på seg hansker ja men ikke for å stikke fingrene oppi rompa på noen... Vrangforestilling? Les boka "Papillon" til Henri Charrière. Han beskriver i detalj hvor fangene oppbevarer "safen" sin. Hva er hensikten med å undersøke hvordan rompehullet ser ut, uten å undersøke hva som gjemmer seg i endetarmen? Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Hvorfor spør du hvis du vet det?Tolleren med gummihansken sketsjen er den gamleste vrangforestillingen spredt i det norske samfunnet. De har på seg hansker ja men ikke for å stikke fingrene oppi rompa på noen... Vrangforestilling? Les boka "Papillon" til Henri Charrière. Han beskriver i detalj hvor fangene oppbevarer "safen" sin. Hva er hensikten med å undersøke hvordan rompehullet ser ut, uten å undersøke hva som gjemmer seg i endetarmen? Det er nettop AT VOKTERNE LIKSOM SKAL GRAVE OPPI ROMPA DI SOM ER VRANGFORESTILLINGEN, IKKE AT FOLK GJEMMER TING DER for FAEN i HELVETE!! 3 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Iogmed at en får lønn for å studere, så ville jeg ha studert istede for å jobbe, og dermed hatt noe å gjøre i helgene (studere) 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. april 2018 Forfatter Del Skrevet 26. april 2018 Jeg ville brukt tiden til å 1) Meditére og utvikle meg filosofisk, og 2) Planlegge det neste kuppet ^^ Bruke tiden til noe nyttig. Så klart hvis jeg var kriminelt anlagt. Men har dog ett spørsmål til, som jeg tok opp i en tråd jeg har laget før (https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1777645&hl=). Praksisen variérer kanskje fra fengsel til fengsel, men hovedsaklig er spørsmålet mitt: Du skrev at man måtte strippe før man ble innkvartért. Dette regner jeg med innebærer rektalundersøkelse. Hva skjer om man nekter plent å bli undersøkt på den måten, og om man forsiktig, men bestemt, sier fra at man vil slåss til døden for å unngå det? Jeg skjønner jo at polisen ikke vil ha rusmidler, våpen og andre ting inn i fengslet. Men folk har etiske grenser også. Disse må da vel burde respekteres, og det må finnes andre måter å gjennomføre slike ting på. De kan lage røntgenscannere som scanner hele lastebiler, det må da finnes noe sånt for mennesker også? Dette er ikke noe de gjør uten god grunn. Mistanke i seg selv er heller ikke godt nok. Og om de finner grunn til slik undersøkelse kan du kreve at dette gjøres på sykehus av lege. Sykepleier er med andre ord ikke nok. Du kan faktisk kreve lege. Strippen i Trøgstad skjer med avkledning. De sjekker raskt klærne dine. Du må ta en knebøy med ryggen til betjenten, og du må løfte på pungen. Du må ikke hoste, spre rompeballer eller noe slikt. Du blir aldri berørt heller. Nekter du, sitter du på glattcelle en stund. Nekter du fortsatt blir du flyttet til lukket fengsel og tvunget med lege tilstede. Myten om sjekk i rektum er bare tull. De skal ha MYE på deg for å kunne gjennomføre dette. Anonymous poster hash: 35a94...846 3 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. april 2018 Forfatter Del Skrevet 26. april 2018 Sist jeg satt i varetekt måtte jeg hoste for å bli forlatt alene i glattcella ihvertfall. Anonymous poster hash: 3b6a0...739 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Sist jeg satt i varetekt måtte jeg hoste for å bli forlatt alene i glattcella ihvertfall. Anonymous poster hash: 3b6a0...739 Nå er Trøgstad en lavsikkerhetsinstitusjon da. Kan tenke meg varetekt er anderledes. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Moderatormelding noen innlegg ble fengslet på ubestemt tid.Husk at tråden er om Trøgstad, ikke om fengsler generellt. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 8. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2018 Alle innsatte går vel med sine egne klær. Har man tilgang til vaskemaskin, ettersom man har behov for det? Eller må man gi klærne sine til noen ansatte ved fengselet, og så få klærne tilbake etter at de ansatte har vasket det? Foregår dette på forskjellige måter ved "lukket" avdeling, kontra hvis man soner litt mer åpent? Anonymous poster hash: c3398...479 Anonymous poster hash: c3398...479 Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 8. juli 2018 Del Skrevet 8. juli 2018 (endret) Man leverer klærne til vask og så kommer de tilbake med fullt av vaskepulver strødd på, uten å ha blitt vasket. Endret 8. juli 2018 av 8DX8QO0Y 2 Lenke til kommentar
Snusent Skrevet 8. juli 2018 Del Skrevet 8. juli 2018 (endret) Jeg satt i varetekt mindre enn 1 mnd og fikk umiddelbart angst. Det kunne gått mye verre om jeg ikke hadde brukt mesteparten av tiden på lesing. Leste hele Game of Thrones serien på +5000 sider og så ellers på CNN hele tiden. Måtte bare ikke tenke på min egen situasjon Endret 9. juli 2018 av Snusent Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. august 2018 Forfatter Del Skrevet 21. august 2018 Hva skjer i tiden rett etter at noen kommer ut av fengsel? Må man selv kontakte NAV eller noe, for hjelp til å finne sted å bo og arbeide? Eller kan kriminalomsorgen arrangere ett eller annet i forkant av løslatelsen, slik at innsatte har ett sted å bo / arbeide i tiden etter løslatelsen? Anonymous poster hash: c3398...479 Anonymous poster hash: c3398...479 2 Lenke til kommentar
Midtrabatten2410 Skrevet 20. september 2018 Del Skrevet 20. september 2018 Jeg svarer selvfølgelig på spørsmål dere måtte ha rundt Trøgstad fengsel her i tråden. Om du vil snakke med meg personlig, kan du kommentere det, så sender jeg deg en Pm isteden. Anonymous poster hash: 35a94...846 Har noen spm til deg som gjerne tas på pm Lenke til kommentar
MultiGamerClub Skrevet 20. september 2018 Del Skrevet 20. september 2018 Interessant å lese om din erfaring. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 21. september 2018 Del Skrevet 21. september 2018 Åpen soning = Førstegangstjeneste i militæret Bare bedre betalt? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 23. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2019 Da hadde jeg endelig tid til å sitte å skrive litt om min opplevelse av Trøgstad fengsel. Jeg vil begynne med å si at jeg er 25 år gammel, satt på dom for vold og bedrageri. Dommen var 120 dager ubetinget fengsel. Trøgstad fengsel ligger litt utenfor Mysen i indre Østfold, og er den åpne delen av "indre østfold fengsel". Den andre delen ligger i Eidsberg, og er lukket avdeling. 499191_474177.jpg 20081209-100_2307360a.jpg width_623.height_500.mode_crop.Anchor_middlecenter.jpg Innsettelse og tildeling av rom Jeg fikk innkalling i posten 23. Desember 2017, men fikk utsatt dette til over nyttår. Jeg ringte helt enkelt inn og forklarte at jeg hadde planer i julen, og ville utsette det. Fikk dermed utsettelse til rett etter nyttår. Ved adkomst blir du møtt av en betjent som tar med seg din legitimasjon og "sjekker" deg inn, før du selv blir sluppet igjennom porten og ført ned i mottaket. Der blir du registrert inn med alle personalia, litt helsehistorie og ting de trenger å vite som kan være relevant for ditt opphold. Alle tingene dine blir gått igjennom, og det du eventuelt har med deg som ikke er tillatt i fengslet blir lagt på lager. Inn i fengslet kan du ha med deg klær, sko og noe toalettsaker som tannbørste, tannkrem, deo (gjennomsiktig beholder), shampoo og litt slike ting. I tillegg kan du ha med deg pulverkaffe i uåpnet pakke / glass. I tillegg kan du ha med deg penger som blir satt inn på din konto i fengslet, samt 1 kartong sigaretter, en rull snus eller 5 pakker tobakk med rullepapir. Hvis du har med deg penger, får du kr 500,- i 20 kroninger med en gang. Det er ikke tillatt med papirpenger i fengslet. Når du er visitert (ja, du må strippe), registrert og alle tingene er gått igjennom, blir du ført inn i fengslet. Der hentes det først dyne, pute, sengetøy, 2 håndklær, en kopp og ett vaskenett hos "depot". Depot er vaskeriet. Når dette er hentet får du en rask omvisning om hvor de forskjellige tingene er, f.eks spisesal, verferdsbygg, hovedvakta og helseavdeling. I Trøgstad fengsel inneholder velferdsbygget treningsrom, ett biljardbord og ett bordtennisbord. I tillegg har de en improvisert kinosal med stablestoler, prosjektor og noe høytallere. Etter omvisning blir du vist til cella di. De aller fleste blir satt på 2 manns rom med en annen innsatt. Dersom du vet du kommer til å få abstinenser vil du enten bli lagt på sykevdeling (4 veldig små enkeltrom på egen avdeling), eller være i glattcelle (kakebua som vi kalte det) hvis du skulle være f.eks agressiv eller veldig dårlig. Er alt ok, ender du opp på dobbeltrom. Hvis du har grunner som tilsier at du skal få enerom, f.eks sterk angst, og det er kapasitet får du dette. Det var stort sett fullt mens jeg var der, så da har de ønskeliste. De aller fleste som soner mer enn 30 dager får enerom etter en periode. Alle enerom har en liten TV. Dobbelrommene har ingen TV. Rommene ellers inneholder ett låsbart skap, ett bord med 2 eller 4 stoler, vask og speil. Det er kun en avdeling i fengslet hvor rommene er røykfrie. På denne avdelingen er det eget røykerom. Ellers i fengslet er det lov å røyke på alle celler. Alle har egen nøkkel til cella, som du selv låser når du forlater den. Døra kan IKKE låses fra innsiden. De ansatte er faktisk ganske flinke til å matche riktige folk sammen på avdelingene. Eksempel her er at polske innsatte bor på samme avdeling der det er mulig, somaliere og slikt på en osv. Mange ønsker såklart å bo med "sine egne", og jeg synes dette fungerte helt greit. De ansatte er flinke til å ta hensyn sånn sett. Arbeid og å sette seg inn i rutiner Du blir vekket på morgenen ved at en ansatt banker på døren og åpner denne påg gløtt for å se at du våkner. Du blir vekket ca kl 0630. kl 0700 er det oppstilling og telling ute på plassen. Etter tellingen er det frokost. Frokost består av helt enkel brødmat og knekkebrød med syltetøy, kaviar, brunost og melk. Du kan selv forsyne deg med det du vil ha. Til frokost kan du også få havregrøt eller frokostblanding. Etter frokost går du opp på rommet igjen, skifter til arbeidstøy, og grov vasker rommet. Gulvet skal være rent, sengen redd opp, speil / vask skal være rent, og det skal ikke ligge ting på gulvet. Helt enkel romorden med andre ord. Er noe galt, får du lapp om dette, og må bruke lunsjpausen til å rette på det. Kl 0750 er det arbeidsstart, og du møter opp på din arbeidsplass som du får tildelt dag 2 i fengslet. Det er flere steder man kan jobbe i fengslet : Verksted Nord - Der driver de med demontering og reperasjon av sykler, produksjon av fyringsved og andre strøoppdrag fengslet får. Sjefen der oppe heter Remi, og er forøvrig en helt fantastisk person å ha med å gjøre. Verksted sør - Snekkerverksted hvor de lager postkassestativ, benker, nøkkelskap og ellers andre ting de selger. De lager også badestamper når de har innsatte med kompentanse rundt det, da det kan være litt krevende. Bilverksted - Selvforklarende. I tillegg til bilvask, reperasjoner og vedlikehold er det veldig mye sveising. Jeg jobbet som sveiser her, og fikk bruke min kreativitet til å lage stort sett hva jeg ville ut av gamle varmtvannsberedere og andre ting. Her er vi mye alene uten sjef på bygget, og vi har mer ansvar enn på de andre stedene. Dette blir derfor sett på som en tillitsjobb, og vi får ca 50kr mer i uken enn de på verksted nord og sør. Ganggutt - En innsatt som vasker og vedlikeholder tildelt(e) steder i fengslet. Styrer dagen sin helt selv, sålenge jobben blir gjort. Har mer betalt enn andre i fengslet. Depot - vaskeri. Jobber også på lørdager. Har derfor best betalt i hele fengslet. (600 i uken) Kjøkkenet - Selvforklarende. Lager mat til de innsatte, samt andre ting på bestilling fra privatpersoner. Ved lunsj er det telling på rom kl 11, før vi går til matsalen. Lunsjen er enkel brødmat OG rester etter middagen dagen før, som oftest smelt sammen til en form for pytt i panne. Arbeidsstart igjen kl 1145. Vi arbeider frem til ca kl 1430. Ny telling kl 1500 med middag rett etter. Middagen består av fisk 2 ganger i uken. Ellers er det faktisk ganske bra middager vi får i fengslet, men det bærer preg av at vi får ting som er lette å lage i store mengder, f.eks kjøttkaker i brun saus med råkost og poteter. Etter middag er det fritid frem til innlåsing kl 2115. Fritiden kan du bruke i velferdsbygget, glo på TV på en av tv stuene, trene, ringe eller hva du måtte ønske. Ved innlåsing på kvelden kl 2115 er det telling på rom. Da låses avdelingen slik at du ikke kan gå ut. Ingen rom låses. TV signalet stenger kl 23. Røykerom, bad osv er åpent hele natten. Man kan velge å gå på skole istedenfor å jobbe i fengslet. Her kan man ta opp egne fag (selvstudie), eller være med på kurs i f.eks HMS, entreprenørskap, sinnemestring, ta truck lappen og litt slike ting. Du får betalt for hver dag du er på skolen, på samme måte som på arbeid. Penger og ringekort i fengslet Det er litt forskjellig hvor mye penger du tjener fordi det er forskjellige arbeidsplasser : Verksted nord og sør : 340,- uken Bilverksted : 400,- uken Kjøkken og ganggutt : 475,- uken Depot: 600,- uken I tillegg kan man ta ut inntil kr 500,- av sin private konto i uken. Lønningsdag er hver Tirsdag. Pengene du får og / eller tar ut kan du bruke i kiosken, som er åpen Tirsdag og Fredag. Her kan du kjøpe tobakksvarer, brus, potetgull, toalettartikler, saft og litt sånne ting. Prisene er faktisk veldig bra, og enkelte ting er faktisk billigere i fengslet enn de er på Rema1000. Det er 4 telefon kiosker ute i fengslet. Her bruker du ringekort som du kan kjøpe i vakta. Prisen er ca 2,- per minutt til mobiltelefon. Til fast telefon er det 39 øre eller noe i den duren per minutt. Det er ikke noen grense på hvor lenge / mye du kan ringe. Men du har ikke mer enn lønningen samt uttaket å bruke i uken, så hvis du røyker etc så må du faktisk begrense bruken litt. Min personlige opplevelse Dette er første gang jeg har sonet i fengsel, og jeg er faktisk litt imponert. Ja, byggene er slitt og gamle, det er generelt dårlig standard og det bærer tydelig preg av å trenge mer vedlikehold og pengebruk på stedet, men det er tross alt fengsel. Folkene der er stort sett veldig hyggelige og imøtekommende. Det er ingen som plager deg med mindre du legger opp til det selv. De annsatte er faktisk også veldig greie, med noen unntak såklart. De er der for å gjøre ditt opphold best mulig innenfor de rammene de må forholde seg til. De har noe som heter kontraktsturer, som er "utflukter" fra fengslet. Du kan søke om dette når du har sonet 60 dager på DOM (ikke bøter!), og du har en dom med minimums lengde på 120 dager. Da blir du og inntil 3 andre innsatte med en betjent ut, f.eks for å bowle, spise burger, trene i gymsal, grillturer, kino eller i det hele tatt. De arrangerer tur 2 ganger i uken. Vilkår for å få godkjent søknad er god oppførsel og rene urinprøver. Jeg var veldig heldig og fikk stort enerom med TV fra dag 1 (stod ledig, og jeg bad spesifikt om enerom om det var mulig) så jeg fikk mye privatliv sånn sett. Jeg er ikke en person som hadde klart å bo på samme rom som en annen mann over tid. Det er bad og dusj på alle avdelinger. Dusjene er i "båser" med dør, så du får dusje uten å trenge å være redd for å "miste såpa" om du skjønner hva jeg mener. Har egentlig ikke veldig mye negativt å si om stedet, annet enn at det blir kjedelig. Trikset er å innse i hodet ditt at du skal være der en stund, og slik er bare livet. Prøv å se de små gleder i hverdagen, så går tiden ganske så fort. Om du blir sittende å tenke "jeg vil hjem" og "det er så lenge igjen" eller begynner å telle dager, da får du ett stort problem. IKKE gjør det. Du kan ha besøk i utgangspunktet 1 time hver uke av inntil 3 personer samtidig. De fleste som ber om det får dobbeltime hvis det er kapasitet til det. Det tar en uke å få godkjent besøkstillatelse. Den som besøker deg kan ikke ha noe som helst av rus på sitt rulleblad. Besøket skjer i eget rom med 2 sofaer og ett bord. Du får være i fred hele besøket. Det står brusautomat og microbølgeovn i gangen, og den som besøker deg kan ha med mat / drikke / whatever til deg. MEN du kan ikke ha med deg noe fra besøket og inn i fengslet igjen, med unntak av penger, pulverkaffe og klær som leveres til vakta. Du kan ikke få inn tobakksvarer eller lignende etter at du er satt inn, det må du kjøpe. Det ligger håndklær og laken i gangen, og det er toalett i gangen. Laken og håndklær er tenkt til de som har sin kjære på besøk og trenger en tømmings. Jeg vet ikke helt hva mer jeg skal skrive, da det sikkert er MASSE jeg kommer på i det øyeblikket jeg trykker "post" nå, men det får så være. Du kan lese den andre tråden min HER. Hold denne tråden om spørsmål og informasjon rundt TRØGSTAD, og ikke alt annet! Målet med tråden er at andre som skal inn kan lese og stille spørsmål. Anonymous poster hash: 35a94...846 Anonymous poster hash: 0a4fb...46f Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå