Gå til innhold

Enk, skatt og mva


Anbefalte innlegg

Hei. Beklager hvis dette har blitt besvart før. Har hatt et sovende Enk nå i noen år uten å ha verken inntekt eller utgifter, men tenkte nå at det var på tide å gyve løs. Jeg har fast jobb ved siden av.

 

Slik jeg leser det er jeg ikke mva-pliktig før netto inntekt (inntekt minus utgift), overstiger 50.000 i året.

Jeg selger konsultasjonstimer til privatpersoner, så utgiftene mine blir minimale i og med jeg ikke kjøper inn halvfabrikata eller annet utstyr.

 

Jeg vet jeg må betale inn forskuddsskatt 4 ganger i året, men første inntekten min kom etter 15.mars og så langt har jeg hatt 3 kunder. Hvis dette står seg, skal jeg altså betale skatt for disse timene før den 15. Mai. Men jeg har absolutt ingen anelse på hvor mange kunder jeg vil få etter dette? Vil jeg i teorien risikere å måtte betale skatt den 15.sept uten å ha fått inntekter inn fra Enk den perioden?

 

Som sagt, er jeg i min spede begynnelse så for tiden er jeg langt ifra å måtte betale moms. Jeg tar 1000kr i timen. Og setter av 50% for skatt. Men når jeg da forhåpentligvis overstiger 50.000 i året, vil jeg da heve honoraret til 1250kr for å dekke Mva. Spm mitt er sikkert dumt. Jeg må vel ikke skatte av skatten? De 25% er vel en utgift på lik linje med alle de andre utgiftene mine, så jeg vil fortsatt bare skatte av 1000kr timen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Her har du tatt feil; det er omsetningen, ikke nettoinntekten, som er grunnlag for 50.000-grensa. Du kan altså ikke trekke fra utgiftene som du skriver, så det vil si at du blir mva-pliktig mye tidligere enn du trodde.

 

2) ja, du må betale forskuddsskatt i henhold til skattekortet uavhengig av hva du har hatt av næringsinntekter -men du kan jo imidlertid endre skattekortet, og forhåpentligvis få lavere innbetalinger på forskuddsskatt, om nødvendig. (Usikker på om det er mulig å få endret innbetalingene til å samsvare med inntektene om du driver noe veldig sesongbetont, eller om du må sette av dette selv, slik at du betaler 1/4 av total beregnet forskuddsskatt på hver termin. Regner med det siste...)

 

3) Her tenker du rett. Momsen er ikke akkurat en "utgift", regnskapsmessig sett, men den holdes helt utenom regnestykket. Resultatet som du skatter av er omsetning (ekskl. mva) minus utgifter (også ekskl. mva), og så har du et eget mva-regnskap med utgående mva minus inngående mva i tillegg.

Lenke til kommentar

Ok, takk for det!

Så det lureste jeg kan gjøre er egentlig å ikke røre noe av pengene jeg får inn gjennom Enk, men heller ta ut lønnen gjennom skatteoppgjøret neste år...? Litt småteit at jeg kan risikere å måtte "låne" av min egen private økonomi til å betale forskuddsskatt for et Enk uten inntekter. For alt jeg vet er de tre kundene jeg allerede har hatt, de eneste kundene jeg får i år. Og likevel vil jeg ved neste korsvei (15.sept) motta en faktura fra skattemyndighetene beregnet på det jeg tjente mellom 15.mars og 15.mai? Har jeg forstått det riktig eller lager jeg problem av ingenting?

Forstod ikke helt hva du mente med å forandre skattekortet. Jeg vil uansett ikke vite hvor lite/mye jeg kommer til å tjene på Enk... Det handler ikke om sesongarbeid, nei.

Lenke til kommentar

Hvor mye du skal betale i forskuddsskatt avgjøres enten ut fra forrige års inntekt, eller ut fra de opplysningene du selv legger inn om du søker om nytt skattekort. Ser du at du kommer til å ha drastisk mye lavere næringsinntekter enn opprinnelig forutsett, så er det altså lurt å endre skattekortet og få lavere terminbeløp på slutten av året, ellers må du vente til neste høst med å få de tilbake. Andre veien, altså om du tjener mer enn forventet, er det ikke like nøye å endre, ettersom du uansett kan betale inn mer skatt enn du får krav om (såkalt tilleggsforskudd).

 

Fakturaene du får fra skatteetaten er kun beregnet ut fra det de faktisk vet om deg fra før, er bestandig delt på fire like terminer (med mindre du endrer skattekortet i løpet av året...), og skattekortet for 2018, som ble beregnet i desember 2017 er da basert på inntektsopplysningene fra selvangivelsen for 2016, siden 2017-tallene ikke er klare før nå i slutten av mai.

 

Med andre ord, fakturaen i september er ikke beregnet på grunnlag av det du tjente mellom mars og mai, men på en fjerdedel av det Skatteetaten forventer at du kommer til å tjene (som næringsinntekt) i hele året 2018, og det igjen er beregnet ut fra 1) selvangivelsen du leverte for 2016 (i april/mai 2017), og 2) eventuelle andre opplysninger du selv har gitt i skjemaet på linken her:

 

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattekort/endre/

 

Har du lav næringsinntekt og full lønnsinntekt, så er det ikke sikkert du får faktura på forskuddsskatt overhodet, men derimot høyere trekk på lønnsinntekten. Skatteetaten står relativt fritt til å velge hvordan de krever inn det de forventer at du kommer til å være skyldig. Og om det er slik at du har hatt et "sovende" foretak uten inntekt hverken i 2017, 2016 eller tidligere, så får du i utgangspunktet ikke fakturaer for forskuddsskatt i hele 2018 i det hele tatt, heller ikke nå med forfall 15/05 (de er forøvrig nettopp sendt ut; min e-faktura er datert 17/04). Skatteetaten vet ikke om næringsinntektene du har hatt nå i mars-april heller før du forteller dem om det, og det skjer først ved levering av selvangivelse/skattemelding for 2018.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...