fokkeslasken Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Neida, jeg klarer å lese helt fint, at oljefondet øker nå betyr ikke at det vil gjøre det for alltid serru' Med sterkt økende offentlige utgifter til eldrebølgen og dalende oljeinntekter vil vi snart måtte ta ut mer enn vi setter inn slik den lyseblå sosialisten Siv Jensen har gjort allerede. Men jeg skjønner man ikke kan forvente at sosialister skal greie å tenke mer enn 5 minutter frem i tid, vi ser jo gang på gang med eksperimentene deres i NK, Cuba, Venezuela har dere ikke har evner det.Og selv om det ble gjort gikk fondet fortsatt i dundrende pluss. Ikke i minus slik du virker til å hevde. Lenke til kommentar
Konservativ Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 (endret) Jeg kan få verdens flinkeste matematiker til å utføre dette regnestykket, men det er ikke regnestykket som er problemet. Problemet er premisset om at staten skal øke uttaket med 100% per år. Og at staten tom skal ta ut mer penger enn årlige utgifter. Hva skal vi gjøre med alle de pengene? Det har du fått forklart allerede nemlig eldrebølgen. Vi vil se en økning av offentlige utgifter og en reduksjon av inntektene uten sidestykke i norsk historie i tiårene fremover, og at oljefondet ikke er nok og vil tømmes vet vi allerede, for det har jo denne beregningen samt endeløse statsbudsjetter, generasjonsregnskaper osv, vist oss. Men hjerneskadde autister på ytre-venstre kan vel ikke forventes å klare å forstå slikt, det er derfor søppelsystemene deres kollapser en etter en, enten dere kalles dere kommunister ,sosialister eller sosialdemokrater. Endret 26. april 2018 av Konservativ Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Har du vanskeligheter med å lese? Oljefondet øker latterlig mye per år. Det økte 14% i 2017. Som artikkelen mener er det året at "med dette tempoet vil det være tomt i 2043". Det er bare en tulle-beregning. Fondet økte sin markedsverdi 3400 milliarder kroner mellom 2013 og 2017. Om du tror å ta ut 200 millioner et år gjør at det er tomt i 2043? Kan jeg få påpeke at det beløpet gange med 26 år ikke engang reflekterer dagens verdi på oljefondet? Og kan jeg påpeke at hun brukte 1/4 av det beløpet. Du må ha rimelig spesielle øyne om du tror at et oljefond som økte med 3 statsbudsjett på 4 år er på vei til å gå tomt. Til tross for at vi tar penger ut av det og ikke putter inn. Glad du ikke styrer Norges økonomi hvertfall. Neida, jeg klarer å lese helt fint, at oljefondet øker nå betyr ikke at det vil gjøre det for alltid serru' Med sterkt økende offentlige utgifter til eldrebølgen og dalende oljeinntekter vil vi snart måtte ta ut mer enn vi setter inn slik den lyseblå sosialisten Siv Jensen har gjort allerede. Men jeg skjønner man ikke kan forvente at sosialister skal greie å tenke mer enn 5 minutter frem i tid, vi ser jo gang på gang med eksperimentene deres i NK, Cuba, Venezuela har dere ikke har evner det. Siv har ikke brukt mer enn vi setter inn. Du klarer åpenbart ikke å se det siden du ikke kan +/- matte åpenbart. Forklar meg hvor verdien sank? Forklar meg hvordan dette er en graf som holder på å vise undergang? I 2017 tjente oljefondet inn 80% av Norges utgifter. 80%. Oljefondet er uavhengig av oljeinntekter. Det heter faktisk Statens Pensjonsfond Utland. Deres største aksjeposter er i Silicon Valley firma. De er ikke investorer i olje. 1 Lenke til kommentar
Konservativ Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Siv har ikke brukt mer enn vi setter inn. Du klarer åpenbart ikke å se det siden du ikke kan +/- matte åpenbart. Så mediene løy mener du? Hehe, du får sende de et klagebrev da vettu, selv om de neppe vil høre på en verdiløs sosialistrotte uten mattekunnskaper Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Det har du fått forklart allerede nemlig eldrebølgen. Vi vil se en økning av offentlige utgifter og en reduksjon av inntektene uten sidestykke i norsk historie i tiårene fremover, og at oljefondet ikke er nok og vil tømmes vet vi allerede, for det har jo denne beregningen samt endeløse statsbudsjetter, generasjonsregnskaper osv, vist oss. Men hjerneskadde autister på ytre-venstre kan vel ikke forventes å klare å forstå slikt, det er derfor søppelsystemene deres kollapser en etter en, enten dere kalles dere kommunister ,sosialister eller sosialdemokrater. Så søtt at du er så sint over at Norge fungerer så bra, og er verdens beste land. Du må være så sint over at noe du ikke mener fungerer er så bra. Det må være trist å leve et så bittert liv at du kaller folk som oppnår suksess mentalt tilbakestående. Trist å ikke klare å akseptere at andre klarer å få til ting som er bra, selv om det ikke samsvarer med det du tror er bra. Lurer på hvordan USA og de konservative der gjør det jeg. Ja, fungerer ikke så bra gjør det vel? 1 Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Jeg kan få verdens flinkeste matematiker til å utføre dette regnestykket, men det er ikke regnestykket som er problemet. Problemet er premisset om at staten skal øke uttaket med 100% per år. Og at staten tom skal ta ut mer penger enn årlige utgifter. Hva skal vi gjøre med alle de pengene?Det har du fått forklart allerede nemlig eldrebølgen. Vi vil se en økning av offentlige utgifter Hva vil eldrebølgen koste? og en reduksjon av inntektene uten sidestykke i norsk historie i tiårene fremover,Hvorfor vil vi se "en reduksjon av inntektene uten sidestykke"? Tross alt går vi mange hundre milliarder i pluss hvert år, og det er hva vi tjener uten industri. Hvor kommer denne reduksjonen fra og hvor stor vil den være? Men hjerneskadde autister på ytre-venstre kan vel ikke forventes å klare å forstå sliktVoksent. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Det er ingen voksne liberalister.De virker nå mer voksne med større forståelse av hvordan samfunnet virker enn de hjerneskadde autistene på ytre-venstre.Og hvor voksen virker man når man kaller folk for hjernedøde autister fordi de er uenige med seg? Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Siv har ikke brukt mer enn vi setter inn. Du klarer åpenbart ikke å se det siden du ikke kan +/- matte åpenbart. Så mediene løy mener du? Hehe, du får sende de et klagebrev da vettu, selv om de neppe vil høre på en verdiløs sosialistrotte uten mattekunnskaper Mediene har aldri sagt at Siv brukte mer enn oljefondet tjente. Det er du som ikke klarer å forstå hva du leser. Åpenbart om jeg tar skjermbilde av en graf så klarer du å forstå det. Trist at det eneste svaret du har er å fornærme meg når du tar feil. Typisk liberalister. Hver gang du beviser at det de sier er tull så kaller de deg tilbakestående. For en fin ideologi. Så åpent for alt. Så vennlig. Tenkt dere da, hundrevis av folk som dette skal leve sammen? Lykke til sier jeg. Lenke til kommentar
Konservativ Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Hva vil eldrebølgen koste? Det kan du finne ved å lese generasjonsregnskapene, beregningene i statsbudsjettene eller de x-antall uttalelsene fra politikere og økonomer. Eller ved å spørre en voksen om hjelp. Lenke til kommentar
Konservativ Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Lurer på hvordan USA og de konservative der gjør det jeg. Ja, fungerer ikke så bra gjør det vel? USA er et sosialdemokratisk land, så hvem bryr seg? Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Siv har ikke brukt mer enn vi setter inn. Du klarer åpenbart ikke å se det siden du ikke kan +/- matte åpenbart.Så mediene løy mener du? Hehe, du får sende de et klagebrev da vettu, selv om de neppe vil høre på en verdiløs sosialistrotte uten mattekunnskaper De løy ikke, men de skrev det litt kreativt. Åpenbart kreativt nok til å lure deg. La oss med overdrevent runde tall for enkelhetens skyld si at vi pumper opp olje for 100 mrd til oljefondet på ett år. Samme år er kapitalavkastningen for fondet 1000 mrd. Så tar vi ut 200 mrd av fondet samme år. Tilsvarende tall tok de til inntekt for at vi brukte mer enn vi puttet inn (selv om netto forandring var +900 mrd). For 200 ut er jo mer enn de 100 vi pumpet opp fra havbunnen, ikke sant? Så ikke løgn, men ikke helt realitet heller. Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Hva vil eldrebølgen koste?Det kan du finne ved å lese generasjonsregnskapene, beregningene i statsbudsjettene eller de x-antall uttalelsene fra politikere og økonomer. Eller ved å spørre en voksen om hjelp. Jeg spør deg. Var det feil? Lenke til kommentar
Konservativ Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Så søtt at du er så sint over at Norge fungerer så bra, og er verdens beste land. Jeg er sint fordi deres ondskapfulle politikk er kortsiktig og vil føre til mye lidelse og nød for folk flest slik vi har sett i Hellas, Venezuela, Sovjet og andre land hvor det har kollapset. Hadde dere hatt evne til å tenke langsiktig hadde dere også klart å se det, men med iq på nivå med barnehagebarn skal det vel mye til, det eneste vi kan håpe på er at velgerne fortsetter å straffe dere, og at politikerne begynner å ta de harde valgene som må til. Men når kollapsen kommer får vi håpe dere er de som rammes hardest, det ville vært veldig fortjent. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Ok, da har vi endelig en definisjon alle kan være enige om: sosialismen er en virkelig skotte. 2 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Ja, fordi politikk i Norge er liksom lignende som Soviet, Hellas og Venezuela. Tenk på hvor mange har lidd i Norge over den grusomme politikken vi har her. Det er synd på oss. Jeg håper du rekker å flytte og si ifra deg ditt norske statsborgerskap før du og blir dratt ned i marerittet som holder på å skje her. Hver dag nå så havner vi bare nærmere stupet altså. Kanskje det skjer når oljefondet når 1000000 milliarder kroner? 100000000 milliarder kroner? Det må hvertfall være et tegn på at enden er nær om det går så bra. Fordi liberalistlogikk tilsier at dersom det går bra og du ikke har liberalisme så øker sjansen for at alt kollapser basert på hvor bra det går. 3 Lenke til kommentar
Konservativ Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 (endret) Ja, fordi politikk i Norge er liksom lignende som Soviet, Hellas og Venezuela. Tenk på hvor mange har lidd i Norge over den grusomme politikken vi har her. Det er synd på oss. Jeg håper du rekker å flytte og si ifra deg ditt norske statsborgerskap før du og blir dratt ned i marerittet som holder på å skje her. Hver dag nå så havner vi bare nærmere stupet altså. Kanskje det skjer når oljefondet når 1000000 milliarder kroner? 100000000 milliarder kroner? Det må hvertfall være et tegn på at enden er nær om det går så bra. Fordi liberalistlogikk tilsier at dersom det går bra og du ikke har liberalisme så øker sjansen for at alt kollapser basert på hvor bra det går. Mange lider med dagens politikk også, men det er først når staten går tom for penger at folk virkelig vil få føle det på kroppen, som i Hellas, for sosialismen fører alltid til det samme: sult, nød, selvmord og kaos. Enten det nå er kommunismen, sosialismen eller deres fortsettelse i sosialdemokratiet. De beste landene å bo i er de mest økonomisk liberale ja, og jo lengre vekk man kommer fra det jo større bli de langsiktige økonomiske utfordringene når staten skal dekke inn stadig større utgifter med stadig mindre inntekter. At vi har penger nå betyr som sagt ikke at vi vil ha det om noen tiår, noe en lang rekke dokumentasjoner også underbygger. Du er kanskje en av de som benekter at Venezuela har problemer også du? Og trur at pensjonsreformen. uførereformen osv. ble gjort fordi statern vil ha for mye penger Endret 26. april 2018 av Konservativ Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Enhver er sin egen lykkes smed. Folk kan gjøre som de vil. Hvis folk vil bo på brannfarlige steder har jeg ingen rett til å nekte dem det.Hvis folk vil kjøre 200 km/t etter å ha drukket en flaske vodka har du heller ingen rett til å nekte dem? Og når din beste venn blir truffet av denne galningen på veien, så er det bare slik livet er? Det er idioti å tro at en persons handling ikke påvirker andre. Du har ingen praktisk mulighet til å nekte dem, lover og reguleringer eller ei. Om det hadde vært så lett at staten bare kunne forby dumme handlinger med den konsekvens at folk holdt seg vekk ville jo nettopp kjøring i påvirket tilstand ikke vært noe man hørte om fra tid til annen. Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Enhver er sin egen lykkes smed. Folk kan gjøre som de vil. Hvis folk vil bo på brannfarlige steder har jeg ingen rett til å nekte dem det.Hvis folk vil kjøre 200 km/t etter å ha drukket en flaske vodka har du heller ingen rett til å nekte dem? Og når din beste venn blir truffet av denne galningen på veien, så er det bare slik livet er? Det er idioti å tro at en persons handling ikke påvirker andre. Du har ingen praktisk mulighet til å nekte dem, lover og reguleringer eller ei. Om det hadde vært så lett at staten bare kunne forby dumme handlinger med den konsekvens at folk holdt seg vekk ville jo nettopp kjøring i påvirket tilstand ikke vært noe man hørte om fra tid til annen. Så lover og regler er hensiktsløse? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 (endret) Så lover og regler er hensiktsløse? Hensiktsløse eller meningsløse? For eksempel så har jo lover som gjør narkotika straffbart, og hensikten der er vel at man mener narkotika er skadelig og at folk derfor ikke skal bruke dette. Så her er vel hensikten at å få ned narkotikabruken. Men loven kan jo ikke sies å virke etter hensikten mtp at Norge ligger på overdosetoppen i Europa, så gir da lovene rundt narkotika mening? Endret 26. april 2018 av Slettet+2534 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Du har ingen praktisk mulighet til å nekte dem, lover og reguleringer eller ei. Om det hadde vært så lett at staten bare kunne forby dumme handlinger med den konsekvens at folk holdt seg vekk ville jo nettopp kjøring i påvirket tilstand ikke vært noe man hørte om fra tid til annen. Men regler som forbyr det og straff for de som gjør det, samt strenge krav til opplæring, aldersgrenser, reklame virker. Norge har relativt sett lite ulykker i trafikken. Mye på grunn av veldig strenge krav til å få førerkort her i landet. Enda en dum restriksjon selvfølgelig. Men poenget er at ens handlinger påvirker andre. Nesten uten unntak vil det alltid gjøre det. Det er derfor det finnes lover og reguleringer slik at du skal hindre en person å ødelegge for andre. Som trafikkregler. Dessverre klarer vi ikke å stoppe alle. Men effekten av alt den norske stat gjør har et veldig stort positivt utslag over døde og skadde i trafikken i Norge. Det at vi ikke kan stoppe alle 100 dødsfall, men kun 95 av dem er ikke et godt argument for å ikke hindre 95 dødsfall. Det å si at ja om noen kjører 200 og drikker så er det deres egen feil om de dør funger jo fint det. Forsåvidt enig. Helt til de treffer en familie på vei hjem fra sine besteforeldre og dreper 2 av dem, lammer en av dem. Da er jeg glad jeg lever i et land som gjør mye for å forhindre dette, og kommer med masse "dumme" restriksjoner som gjør at vi har langt lavere nivå av ulykker enn de fleste andre land, til tross for at de har lignende lover. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå