Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Arkitekt før en kjøper tomt?


Anbefalte innlegg

Lurer på hvordan folk gikk frem når de handlet tomt. Jeg er på utkikk etter en tomt, rimelig sikker på hvordan jeg vill ha huset osv. Problemet jeg har er at det ikke er så mange tomter å kjøpe, og noen tomter har jo reguleringsplaner som krever at en fullfører juss utdannelse for å ikke gå på en smell. 

 

Er det normalt å kontakte arkitekter før en kjøper tomt slik at de kan hjelpe deg å finne en som dekker de behovene en har? Jeg er redd for å kjøpe noe som ser ut til å passe, men så oppstår det ett eller annet problem så tomten blir ubrukelig eller fører til store endringer. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det mest vanlige er vell at ein fyrst skaffar seg ei tomt som fyller behova du har for lokasjon, utsikt og pris.

Deretter startar ein arbeidet med å planlegge eit hus som på best mulig vis fyller ditt behov for design, funksjon og pris.

 

Det vil stort sett være mulig å få til eit bra hus på dei fleste tomter, men du bør bestemme deg for kva som er viktigast for deg. Dersom du fyrst og fremst vil ha eit terrasehus som ligg nedsenka i sterkt skråande terreng so blir det sjølvsagt vanskeligare å finne ei passelig tomt for slik arkitektur.

 

Slik som eg forstår deg so har du meir eller mindre bestemt deg for korleis du vil at huset skal sjå ut, og då vil det absolutt være hensiktsmessig å ta kontakt med fagfolk for å hjelpe deg å avdekke kva kvalitetar tomta må ha.

Eg er derimot ikkje overbevist om at ein rein arkitekt er rette fagpersonen til å hjelpe deg med tomtevalg, då utfordringane med ei tomt kan være meir praktisk retta med tanke på grunnforhold, lokale lysforhold, vassforsyning, osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...