Woods Skrevet 21. april 2018 Del Skrevet 21. april 2018 Hei, har lenge vurdert å gå til innkjøp av 360 fotokamera. Kamerat kan godt ha videopptak, men skal kun brukes til 360 bilder. I forhold til kvalitet ønsker jeg bilder av OK+ kvalitet. Dette høres kanskje litt rart ut, men jeg liker å ta bilder som brukes til mimring (alt fra hybelen jeg bodde på, leilighetene, hotell jeg besøker, fjellturer og så videre). Jeg går på nokså mange fjellturer som ikke er særlig godt dekka på nett i ift. bilder, og har da lyst å bidra med bilder fra toppen på Google Maps. Er det noen som har erfaring med slike utstyr til 2-3 k? På forhånd takk Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. april 2018 Del Skrevet 21. april 2018 Jeg valgte Ricoh Theta (S) av mange grunner: - Beste programvare av sine konkurrenter (i følge flere tester) - God bildekvalitet for prisen - God stabilisering i videomodus - Veldig god til å skjule sømmen mellom de to halvsfærene - Lommevennlig, lekker og god formfaktor Det siste punktet er kun viktig når man tar nærbilder under ca 1m. At sømmen skjules så godt skyldes at linsene sitter veldig tett mot hverandre, rygg mot rygg, inni kameraet. Det er en helt spesiell patentert løsning der med et dobbeltsidig speil som står i 45 graders vinkel som gjør det mulig å lage kameraet så flatt. Dette er årsaken til at sømmen blir så bra. Samsung og Oppo har noen billigere 360-kameraer, men de er mye dårligere på sømmen, stabiliseringa og programvaren generelt. Nikon har Keymission 360 som filmer i 4K og antagelig har høyere oppløsning men jeg er usikker på om stabiliseringa er god. Den har i hvert fall mye tykkere, og takler nok nærbilder dårligere enn Theta S. Kjapt om Ricoh theta-familien. Den første modellen het bare Theta. Så kom Theta m15 som var så og si identisk bortsett fra flere farger. Så kom S som var en oppgradering av bildekvalitet (nye bildebrikker) og mer internminne. Så kom SC som var en nedgradering (begrenset video opptakstid), men den koster mindre, ca 2000 kr nå. Til slutt kom V med nye bildebrikker og prosessor. Den filmer i 4K, slik Nikon Keymission gjør, alle tidligere filmet i 2K. Vær forberedt på at bildene ikke blir knallskarpe spesielt i videomodus. Når man tar FullHD (2MP) opptak og bare ser en liten del av det på skjermen/VR-brillene til en hver tid, så blir det ganske dårlig videooppløsning. Stillbilder er bedre siden utgangspunktet der er 14 Mp, men du får selvsagt mye skarpere bilder av å bruke et ordinært kamera på stativ og lime sammen ørten bilder for å få ett bilde hele veien rundt. To ting: - Du bør skaffe deg en selfiepinne som er minst en halvmeter lang. Den kommer veldig godt med. Gjerne en sånn med 3 bein som kan foldes ut i enden. - Ikke undervurder video. Jeg har brukt det overraskende mye selv for "landskapsbilder". Det gir en helt annen realisme og tilstedeværelse å se bølger bevege seg, hår blafre og tretopper svaie. Stillbilder blir fort kjedelig i VR-brillene. 1 Lenke til kommentar
Woods Skrevet 22. april 2018 Forfatter Del Skrevet 22. april 2018 Tusen takk for grundig gjennomgang. Da skal jeg følge med på Ricoh Theta (S) i prisjakt! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. april 2018 Del Skrevet 22. april 2018 S er på vei ut av salg og koster 3500 kr, 1500 kr mer enn SC. Den eneste fordelen med S over SC er at den kan ta 30 minutter sammenhengende videoklipp, mens SC begrenser det til 5 minutter. For stillbilder ville jeg heller fulgt med på SC (2000 kr) på prisjakt og spart de 1500 kronene. Hvis du kommer til å filme mye bør du heller følge med på Ricoh Theta V (4300 kr) i stedet for S (3500 kr). DPReview kaller Nikon Keymission 360 for A "Sphere of frustration" så den ville jeg droppet selv om den har 4K. 1 Lenke til kommentar
Woods Skrevet 2. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2018 S er på vei ut av salg og koster 3500 kr, 1500 kr mer enn SC. Den eneste fordelen med S over SC er at den kan ta 30 minutter sammenhengende videoklipp, mens SC begrenser det til 5 minutter. For stillbilder ville jeg heller fulgt med på SC (2000 kr) på prisjakt og spart de 1500 kronene. Hvis du kommer til å filme mye bør du heller følge med på Ricoh Theta V (4300 kr) i stedet for S (3500 kr). DPReview kaller Nikon Keymission 360 for A "Sphere of frustration" så den ville jeg droppet selv om den har 4K. Hei igjen Simen, takk for grundig informasjon. Jeg er i utgangspunktet kun interessert i foto i denne omgang. Fikk nettopp prisvarsel på Ricoh SC til 1500 kr, vurderer derfor å prøve denne. Jeg har dog et spørsmål ang. bildefremvisningen på disse. Se for eksempel på bildene gitt i denne artikkelen. Det ser ut som perspektivet blir veldig merkelig når man roterer rundt i bilde. Objekter som er til venstre blir til eks. veldig store i sidesynet. Når jeg har sett på bilder tatt i Google maps har objektene relativt lik størrelse. Har dette noe med innstillingene brukt i artikkelen, eller er dette en effekt som følger med Ricoh? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. mai 2018 Del Skrevet 2. mai 2018 (endret) 1500 synes jeg er en veldig god pris. Perspektivet kommer an på to ting, hvor mye zoomet inn eller ut bildet er og hvor stor og nært du sitter skjermen. Ved "feil" zoom-ratio i forhold til avstand til og størrelse på skjermbildet så ser det kunstig ut. Prøv fullskjerm og bruk + og - tastene i bildet for å zoome slik at det blir blir naturlig perspektiv i forhold til skjermen. Du kan vise bilder f.eks via PC-skjerm eller telefonskjerm. På telefonen kan du velge enten standard visning der du manøvrerer bildet med fingeren, eller VR single lens visning der du navigerer i bildet ved å føre telefonen rundt deg. Ennå en mulighet er VR dual lens, der man putter telefonen inn i en VR-brille og snur på hodet for å navigerer i bildet. Dette er den jeg bruker mest selv. Skitkult! Det er også noen "tullemoduser" som little planet visning og tunellvisning og det er morsomt et par ganger men ikke så mye mer enn det. Endret 2. mai 2018 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå