Gå til innhold

Troll-bilen ble aldri et norsk industrieventyr - nå har NTNU-studenter bygget et nytt eksemplar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Glimrende nytolkning av norsk bilhistorie. Landets veimyndigheter burde gå inn å innvilge registrering, det er for galt at et slikt initsiativ bare blir en utstillingsbil.

 

"Vingene" over hjulåpningene er det eneste som skurrer, de var vesentlig flottere utført på originalbilene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Utrolig flott bil å se på :)

 

Litt dumt at den kjører på fossilt drivstoff men siden den er en utstillingsbil, gjør det sikkert ikke så mye :)

Ja, den likner litt på Jaguar- E.  (Min drømmebil engang.)

Karrosseriet  er  vel ikke det viktigste med en bil, heller motor og nødvendige kjøreevner, men.

Bil-produksjon er vel ikke rakettforskning,  så det burde være mulig å få til en bilproduksjon, med elektrisk motor, i Norge?

Vi har både Aluminium, glassfiber, møbel, dekk, og elektromotor- kompetanse/miljøer i Norge. ( fortsatt?).

Hvorfor ikke lette, praktiske varebiler f.eks..  Elektrisk drevet, eventuelt med eller uten Hydrogen som rekkeviddeforlenger.

Med produksjon-serier store nok til å dekke hjemmemarkedet for håndverksbedrifter og f.eks. posten og hjemmetjenesten. Det burde bli en del biler.

Og når hjemme-produksjon ikke går utover handelsbalansen, er dette like viktig som annen inntjening/avgifter til staten. Altså uten skatter og avgifter.

 

Hvis vi skal klare å finansiere velferden vår i årene fremover, er vi helt avhengig av at vi eksporterer mye mer varer og tjenester.

https://e24.no/naeringsliv/kraftig-fall-i-norges-handelsoverskudd-nasjonen-maa-vaakne-opp/24313462

 

( Eller importere mindre, det går for det samme.)

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utrolig flott bil å se på :)

 

Litt dumt at den kjører på fossilt drivstoff men siden den er en utstillingsbil, gjør det sikkert ikke så mye :)

Du har tydelig ingen kjennskap til fiendskapet som hersker mellom smørekoppene på ene siden av gressplenen, og erkefiendene Omega linjeforening på den andre siden. Helvete fryser over før damplokomotivet blir elektrisk trikk…

 

( Men ja, denne bilen hadde vært en utmerket anledning til forsoning. )

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror mye av grunnen til at denne bilen aldri slo an er pga «ansiktet» foran, ser blid og naviv ut. Alle andre enn nordmenn vil ha slike ansikt, de fleste vil ha en bil som er hissig og sint. Alt annet enn hva Troll er.. hadde de laget den samme modellen elektrisk og med et nytt ansikt, kunne de faktisk ha laget seg en mulig morderne bestselger.

(Men så var det dette med stoltheten på gløs/NTNU)

Endret av morten7
Lenke til kommentar

Tror mye av grunnen til at denne bilen aldri slo an er pga «ansiktet» foran, ser blid og naiv ut.

 

Jeg trodde mye av grunnen til at bilen ikke slo an var fordet den var så upålitelig at selv Lada ble som Rolls Royce i forhold.

Troll fikk aldri lov å prøve seg å slå an, fordi hele prosjektet ble stoppet av norske myndigheter før bilen ble lansert.

 

Fra krigen og frem til 1960 måtte man nemlig godkjennes før man fikk lov å kjøpe bil, man måtte ha et yrkesmessig behov av bil. Leger, vetrinærer, drosjer og lignende fikk kjøpe bil. Vanlige folk fikk klare seg med de få førkrigsbilene som var mulig å få tak i som bruktbiler, eller kjøpe seg en sykkel. Og selv de som hadde blitt godkjent fikk bare kjøpe noen få modeller som var godkjent som yrkesbiler. Derfor måtte Troll ha myndighetenes godkjennelse for å sette i gang med norsk bilproduksjon. Dette fikk de, muntlig, og de satte i gang. Men da de hadde rukket å bygge fem biler, så la norske myndigheter ned forbud mot videre norsk bilproduksjon. Etter sigende var det da 12 halvbygde Troll i fabrikken i Lunde i Telemark, disse ble knust.

 

Årsaken til stoppordren fra myndighetene var den såkalte russeravtalen. Norge fikk selge fisk til Russland mot at Norge kjøpte russiske biler, bl.a Volga. Men russerne krevde at Norge ikke produserte konkurrerende biler. Derfor ble Troll-prosjektet stoppet før det rakk å komme ordentlig i gang. Norske bilkjøpere ble ikke spurt, bilen rakk aldri å få noe som helst rykte, Troll rakk ikke engang å få avtaler med noen forhandlere før det var slutt og stopp.

 

I 1960 ble bilsalget frigitt, først fra da av kunne nordmenn gå til en bilforhandler og kjøpe seg en bil, hvis de hadde råd. De aller fleste spennende 50-tallsbiler i Norge har blitt importert i ettertid. I et bil-sulteforet 50-talls-Norge kunne Troll godt fått en stor suksess, hvis de hadde fått lov. Hadde det skjedd så kunne Norge kanskje nå ha hatt en egen bilproduksjon, et norsk bilmerke som kunne konkurrert med utenlandske merker og gitt oppdrag til til en underskog av flinke norske underleverandører. Hvem vet hva som kunne ha skjedd? Ingen ...

 

Les mer om dette på trollbilen.no

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Utrolig flott bil! Dersom Th!nk hadde brukt den formen da de produserte sine biler, som mest av alt minnet om en plastklosse som var delvis smeltet i en vindturbin, hadde Th!nk slått Tesla før målstreken. Kanskje hadde vi da hatt en skikkelig "folkeelbilstasjonsvogn med hengerfeste" tilgjengelig allerede nå!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...