Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Anbefalte innlegg

Jeg skal flytte i en kjellerleilighet, den er dårlig belyst og har en diger peis midt i stua. Jeg har planer om å fikse belysningen, men jeg vil gjøre noe ekstra av peisen siden den tar opp så stor plass uansett. Det er mine foreldre som eier leiligheten og de ønsker at det jeg gjør med peisen kan reverseres. Peisen er ikke, kommer ikke, og har ikke vært i bruk på sikkert nærmere 15 år. Det er ikke noe fare for brann, med tanke på at det ikke skal fyres i den. Bare med fokus på de, originalt svarte, skiferplatene.

Vi er midt i flytting så det er litt rot, men

Slik ser det ut nå

Her har jeg photoshoppet raskt hva jeg tenker å ende opp med

Jeg hadde tenkt å bruke "contactpaper" slik som dette, jeg har lyst til å se etter noe av høyere kvalitet så tips for det hadde vært greit, men dette er bare for å på en måte vise hva jeg mener.

Foreldrene mine mener at dette kan lage merker, misfarge og muligens ødelegge skiferen. Jeg mener at det skal gå av å dra dette av, skulle man bli lei. Eventuelle limrester kan fjernes med sprit (det blir nok fortsatt ikke fyrt i peisen), og man kan olje gløden tilbake i skiferen.

Jeg har ikke tidligere erfaring med dette og vil gjerne høre hva en som gjerne jobber med dette tenker. Om det er et oppnåelig resultat, enten med dette eller ved hjelp av et annet medium. Egentlig så hadde alle tips og tanker hjulpet.

Fargen jeg har tenkt på selve peisdøra har jeg vurdert å male, jeg er på leting etter metallic gull/kobber/rosegold maling som skal tåle varme. Slik at man kan male over med svart maling om man skulle ønske det gamle utseendet tilbake. Tips her hadde også hjulpet kjempe mye!

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er klar over at smak er subjektivt, men i min mening ble ikke dette noe bedre - tvert imot.

Er nok ingen god idé å male selve støpejernet på peisen - det er ikke gitt at ovnssverte vil få heft igjen for reversering. Hele prosjektet høres ut som en dårlig idé.

En tanke, enn om mer jobb, kunne vært å satt opp noen stendere og gipset inne hele peisen. Kan i tillegg bruke hobbyplater som plate om man vil lage noen hyller/seksjoner som det kan oppbevares ting på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

J---:

Det er ikke noe plan å oppbevare noe som helst på peisen annet en kanskje en plante og to. Jeg har heller ikke lyst til å dekke mursteinen siden jeg liker effekten den gir. Det er ikke snakk om mangel på plass.

Maling av støpejernet er jeg enda veldig I tvil om, men søker fortsatt etter en eventuell god løsning der.

Dubious:

Som nevnt i tittelen er det en skiferplate, som kun er oljebehandlet. Den er altså ikke malt.

Forrige eier har ikke flyttet ut enda, så kommoden skal vekk og ingenting annet enn en plante og to skal stå på peisen. Møblene jeg allerede har er hvite med diverse metallic detaljer og håpte å få en helhet med å gjøre om på peisen. Som sagt så er jeg usikker på malingen av støpejernet, så det er ikke førsteprioritet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...