Gå til innhold

Er den nye grensen for hva man kan tjene som ufør riktig?


Anbefalte innlegg

Jeg syns uføretrygden burde være på 7 til 10k/mnd. Med 7k har man til kost og losji. Med 10k har man også nok til å bo på et sentral sted eller spise noen svært gode middager eller reise på lang ferie.

Du glemte å ta med medisinske utgifter og utgifter som en frisk kunne ha kuttet, men en syk ikke, der mener jeg du godt kan regne 6000 / mnd.

 

Legger man til dette, er man på 16 000 i måneden, som er omtrent det ufør er på idag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns uføretrygden burde være på 7 til 10k/mnd. Med 7k har man til kost og losji. Med 10k har man også nok til å bo på et sentral sted eller spise noen svært gode middager eller reise på lang ferie.

 

Helst burde det ikke være noen uføretrygd i det hele tatt, men jeg prøver å komme med en kompromissløsning her.

Så egentlig vil du dem som er for syk til å være i arbeidslivet skal bo på gaten. Men er villig til å inngå et kompromiss hvor de kan leve langt under fattigdomsgrensen. Bra for deg at det er du som ikke er syk da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

greit nok, men hvorfor skal en som er 80% ufør og jobber 20% tjene mindre en en som er 100% ufør og jobber 20%. Problemstillingen til en som er 80% ufør i arbeidsmarkedet er lik som ved en som er 100% ufør og ønsker å jobbe 20%

At en 100% ufør jobber 20%, tilsvarer at en 80% ufør jobber 40%. Begge er da 20% over forventet helse.

 

Selvsagt tjener en som jobber 20% over helse mer enn en som jobber 0% over helse.

 

Det du må kalkulere inn, er at den som er 80% ufør og jobber 20%, skal ha mer helse igjen til fritiden enn den som er 100% ufør og jobber 20%. Dette er også verdt noe, du kan ikke bare se på kronene. (Hvis dette ikke er tilfellet, er en av uføregradene fastsatt feil.)

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Jeg syns uføretrygden burde være på 7 til 10k/mnd. Med 7k har man til kost og losji. Med 10k har man også nok til å bo på et sentral sted eller spise noen svært gode middager eller reise på lang ferie.

 

Helst burde det ikke være noen uføretrygd i det hele tatt, men jeg prøver å komme med en kompromissløsning her.

Når du blir gammel nok til å flytte for deg selv, så vil du fort finne ut at 10 000 såvidt dekker boutgifter på vidda.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

greit nok, men hvorfor skal en som er 80% ufør og jobber 20% tjene mindre en en som er 100% ufør og jobber 20%. Problemstillingen til en som er 80% ufør i arbeidsmarkedet er lik som ved en som er 100% ufør og ønsker å jobbe 20%

At en 100% ufør jobber 20%, tilsvarer at en 80% ufør jobber 40%. Begge er da 20% over forventet helse.

 

Selvsagt tjener en som jobber 20% over helse mer enn en som jobber 0% over helse.

 

Det du må kalkulere inn, er at den som er 80% ufør og jobber 20%, skal ha mer helse igjen til fritiden enn den som er 100% ufør og jobber 20%. Dette er også verdt noe, du kan ikke bare se på kronene. (Hvis dette ikke er tilfellet, er en av uføregradene fastsatt feil.)

 

Riktig, om man jobber 20% over tid, men er 100% ufør. Er jo man tydelig ikke 100% ufør. og burde bli justert til samme nivå som en som er 80% ufør.

 

100% arbeidsufør, (om lærte matten min riktig). er helt uten evne til å jobbe.

Lenke til kommentar

Det heter ikke 100% arbeidsufør

Mange har blitt ufør fordi det ikke finnes jobber til de

Vet om flere som ville jobbe, men som ikke fikk lov

å komme seg tilbake i arbeidslivet i Norge er som en dårlig dramakomedie, usikker på om en skal le eller gråte

Helt enig i det, men en som er 100% ufør og jobber 20% har jo tydeligvis ikke det problemet. 

 

 

Lenke til kommentar

Hele denne diskusjonen ser ut til å bunne ut i hvor mye man synes andres liv er verd. Noen vil spinke og spare på hver krone og øre så lenge det gjelder noen andre. Hvorfor skal vi tvinge folk til å leve på et eksistensminium?

Helt greit det. Jeg er ikke for at folk skal leve på eksistensminimum.

 

1.Man har en som er 100% ufør og ikke kan jobbe. Skattekassen betaler hele denne personens inntekt. (er dette eksistensminimum?)

 

2.Man har en som er 100% ufør og jobber 20%. Skattekassen betaler 80%+20% uføretrygd selv om personen jobber og tjener penger for den siste delen. (om (1) er eksistensminimum, bidrar ikke (2) 

 til at (1) får mindre vet at (2) kan jobbe og allikevel få betalt for 20% av staten selv om han har erstattet denne delen med arbeidsinntekt?)

 

Vi snakker om å ha et bærekraftig system her. Ikke at det hadde vært fint om man kunne tjene seg litt ekstra på toppen av hva alle skattebetalere allerede betaler.

 

Men når man får betalt for den prosenten man jobber i tillegg til hva som blir betalt av staten. Så er det noe som ikke klinger bra for dem som betaler dette. Om jeg er ufør og jobber 20% på et butikk, så har jeg nå timebetaling+uføre og ender opp med dobbel lønn, hvor halvparten er betalt ifra skattekassen. 

 

Jeg høres sikkert skeptisk ut til ordningen, men det kan jeg med hånden på hjerte si jeg ikke er. Og kommer snart til å bli en del av denne uførestaretikken etter 7 år på AAP.  

 

Endret av depaderp
Lenke til kommentar

 

Jeg syns uføretrygden burde være på 7 til 10k/mnd. Med 7k har man til kost og losji. Med 10k har man også nok til å bo på et sentral sted eller spise noen svært gode middager eller reise på lang ferie.

 

Helst burde det ikke være noen uføretrygd i det hele tatt, men jeg prøver å komme med en kompromissløsning her.

Når du blir gammel nok til å flytte for deg selv, så vil du fort finne ut at 10 000 såvidt dekker boutgifter på vidda.

 

 

Det fant jeg ikke ut, nei. Jeg bor sentralt i Oslo og bruker 10,000 i måneden på kost og losji.

Endret av Markedsfundamentalisten
Lenke til kommentar

 

Jeg syns uføretrygden burde være på 7 til 10k/mnd. Med 7k har man til kost og losji. Med 10k har man også nok til å bo på et sentral sted eller spise noen svært gode middager eller reise på lang ferie.

 

Helst burde det ikke være noen uføretrygd i det hele tatt, men jeg prøver å komme med en kompromissløsning her.

Så egentlig vil du dem som er for syk til å være i arbeidslivet skal bo på gaten. Men er villig til å inngå et kompromiss hvor de kan leve langt under fattigdomsgrensen. Bra for deg at det er du som ikke er syk da. 

 

 

Som jeg skriver i en annen kommentar: Jeg lever for 10k i mnd. Hadde jeg bodd ute på landet, ville jeg fint kunne levd for 7k. Jeg syns ikke synd på folk som må kutte alkohol, røyk, snus, restaurant-middager osv...

Lenke til kommentar

 

Får melde han til NAV, så får de ta det videre

 

De 5000,- i måneden blir halvert 1. Januar 2019

 

Så nye regelen blir 30.000 brutto i året? har du kilde på det? På NAV "arbeid mens ufør" står det 60k i året frem til 2019. men ikke hva som kommer etterpå.

 

Det burde ikke vært noen grense i det hele tatt, vi bør istedenfor ha en gradevis nedtrapping av uføretrygden. F.eks. tjener du 60,000 kr så mister du 30,000 i uføretrygd. 

Lenke til kommentar

 

 

Får melde han til NAV, så får de ta det videre

 

De 5000,- i måneden blir halvert 1. Januar 2019

 

Så nye regelen blir 30.000 brutto i året? har du kilde på det? På NAV "arbeid mens ufør" står det 60k i året frem til 2019. men ikke hva som kommer etterpå.

 

Det burde ikke vært noen grense i det hele tatt, vi bør istedenfor ha en gradevis nedtrapping av uføretrygden. F.eks. tjener du 60,000 kr så mister du 30,000 i uføretrygd. 

 

Nesten sånn det fungerer, det er ingen maks grense for hvor mye du kan tjene, men en maks før de trekker noe av pensjonen

Eksempler:

Tjener du 75k i året så mister du 25k av trygden

 

Tjener du 303 030 så får du 75k i trygd

Tjener du 305 000 så får du 0 i trygd

 

http://www.arbeidslivet.no/Velferd/Sosialpolitikk/Nye-regler-for-kombinasjon-av-uforetrygd-og-arbeid/

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

 

 

Får melde han til NAV, så får de ta det videre

 

De 5000,- i måneden blir halvert 1. Januar 2019

 

Så nye regelen blir 30.000 brutto i året? har du kilde på det? På NAV "arbeid mens ufør" står det 60k i året frem til 2019. men ikke hva som kommer etterpå.

 

Det burde ikke vært noen grense i det hele tatt, vi bør istedenfor ha en gradevis nedtrapping av uføretrygden. F.eks. tjener du 60,000 kr så mister du 30,000 i uføretrygd. 

 

 

Er jo slik det fungerer i dag, trygda blir redusert hvis du jobber ved siden av. Jo mer man tjener, desto mindre trygd. Kun opp til 30/60K er fritt(60K overgangsregel) Alt over så blir det reduksjon i trygda.

 

Edit :)

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nesten sånn det fungerer, det er ingen maks grense for hvor mye du kan tjene, men en maks før de trekker noe av pensjonen

Eksempler:

Tjener du 75k i året så mister du 25k av trygden

 

Tjener du 303 030 så får du 75k i trygd

Tjener du 305 000 så får du 0 i trygd

 

http://www.arbeidslivet.no/Velferd/Sosialpolitikk/Nye-regler-for-kombinasjon-av-uforetrygd-og-arbeid/

Tusen takk for lenka. Har prøvd å se på formelene til NAV, men de skjønte jeg ikke bæret av.

Men skjemaet illustrerer jo et av problemene med den modellen. Ser du på hoppet fra 50K til 75K så jobber du 50% ekstra for kun åtte tusen ekstra. Det er klart mange vil se på det som en for mye større belastning for en så liten økning.

Lenke til kommentar

Nesten sånn det fungerer, det er ingen maks grense for hvor mye du kan tjene, men en maks før de trekker noe av pensjonen

 

Eksempler:

Tjener du 75k i året så mister du 25k av trygden

 

Tjener du 303 030 så får du 75k i trygd

Tjener du 305 000 så får du 0 i trygd

 

http://www.arbeidslivet.no/Velferd/Sosialpolitikk/Nye-regler-for-kombinasjon-av-uforetrygd-og-arbeid/

Er jo slik det fungerer i dag, trygda blir redusert hvis du jobber ved siden av. Jo mer man tjener, desto mindre trygd. Kun opp til 30/60K er fritt(60K overgangsregel) Alt over så blir det reduksjon i trygda.

 

Edit :)

 

Det er riktig at selv i dagens system blir trygden justert gradevis, men ikke på den måten jeg ønsker. Dagens system fører til at man kvier seg for å jobbe mer, fordi man tjener nesten ingenting på det.

 

Her er en graf som illustrerer hvorfor

 

UtpNTQk.png?1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...