1P4XZQB7 Skrevet 20. april 2018 Del Skrevet 20. april 2018 (endret) Max 2,3 KW hjemmelading? Det var da veldig lite med bare 10A. Tror det er normalt å forvente mer også på IT nett. Publikasjon "Elbil - lading og sikkerhet" fra 'Direktorat for samfunnssikkerhet og Beredskap' avsnitt "Bruk av eksisterende kontakter:" "Dette innebærer at kursen ved bruksendring må oppgraderes til gjeldende regelverk, det vil si jordfeilbryter type B, samt maks 10 A sikring for vanlig kontakt (strømbegrensning gjelder ikke for CEE/EN 309 [industri-]kontakt)." Altså nasjonale krav nedfelt i NEK 400:2014 avsnitt 722.55.01.01. Vet ikke om dette krav også er nedfelt i CENELEC HD 60364:2017. Ombordladeren i Auda er-Tron Quattro kan følgelig åpenbart lade med 230VAC/16A gitt en Modus 3 veggboks eller Modus 2 ladekabel med med påmontert ICCB og Type 2 (Mennekes VDE) kontakt i bilens ende, samt blå eller rød IEC 60309 industrikontakt i enden mot veggen. I tilfellet blå, mest sannsynlig begrenset til 230VAC enfase, 16 eller 32A. I tilfellet rød ser det ut til å bli maksimalt 400VAC/32A trefase på TN nett [22kW.] Endret 4. mai 2018 av 1P4XZQB7 2 Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 20. april 2018 Del Skrevet 20. april 2018 (endret) Hvis du mener store biler har lite å gjøre på en bane, så vil jeg anbefale deg å prøve f.eks. en Porsche Cayenne på bane. Det er en grunn til at de også omtaler det digre flaket av en SUV som sportsbil ... Auda e-Tron Quattro er allerede observert kjørende rundt om på Nürburgring. Ikke spesielt overbevisende opptak, det der. Tungt drog som ikke har så mye der å gjøre. Men en av svingene synest i det minste demonstrere bilen har fått aktivt antikregningsystem. Endret 20. april 2018 av 1P4XZQB7 Lenke til kommentar
eNero Skrevet 20. april 2018 Del Skrevet 20. april 2018 Max 2,3 KW hjemmelading? Det var da veldig lite med bare 10A. Tror det er normalt å forvente mer også på IT nett. Begrensningen ligger ikke i nettsystemet, men i stikkontakten. Vanlige stikkontakter (husholdningsstikk/schuko) blir alt for varme hvis de belastes med mer enn 8-10 ampere over flere timer. Du kan godt lade med høyere effekt i IT- nett, men da må du bruke stikkontakter som tåler strømmen (60309 eller modus 3). Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 21. april 2018 Del Skrevet 21. april 2018 Kan ikke si å ha lest noe som helst om at TM3 klarer runde etter runde på en bane.Tesla har gått fra trefase induksjonsmotorer til trefase switched reluctance motorer. Disse benytter permanentmagneter og går ikke varm som motorene i Model S/Model X. https://cleantechnica.com/2018/03/07/tesla-model-3-taking-track/ Lenke til kommentar
eNero Skrevet 21. april 2018 Del Skrevet 21. april 2018 10 A på standard husholdningsuttak betyr vel det samme som schuttko. Og da er det kontakten og ikke bilens lader som er begrensningen. Regner med at man fint kan klare 3.6 kW eller 7.2 kW med enfase type2.Schuco klarer 16A. Uten at det betyr noe særlig.Artikkelen er noe forandret nå. Det er nok Type 1 som beskrives, og Type 2 vil klare mer uten at det nevnes. Det er feil. Schuko tåler ikke 16A over lang tid, max 8-10 A. Både type 1 og type 2 er elbilkontakter, de tåler opp til 32 A. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 21. april 2018 Del Skrevet 21. april 2018 ( Men e-Tron kommer tydeligvis med HesteKrefter. Så da må den nok i stedet lades med havre. ) Her har vi kanskje avslørt den eigentlege grunnen til at Statoil skiftar namn til Equinor. Statoil vil satse på drivstoff og utstyr for ein ny generasjon bilar. RundK kjem snart til å skifte namn på nytt, til Equinor furasje. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 21. april 2018 Del Skrevet 21. april 2018 Det er feil. Schuko tåler ikke 16A over lang tid, max 8-10 A.Schuko tåler 16A, det er plenty med folk som har ladet elbil på 16A over Schuko i åresvis uten problemer. Men påliteligheten er for dårlig på 16A. En Schuko som blir behandlet dårlig over tid kan bli så slitt at du kan få varmgang. Derfor er det ikke lengre lov med mer enn 10A på nye installasjoner tiltenkt elbillading. Både type 1 og type 2 er elbilkontakter, de tåler opp til 32 A.Type 1 tåler opp til 80A enfase mens Type 2 tåler opp til 63A trefase og 140A DC. Tesla derimot kjører faktisk opp til 360A DC over Type 2. Lenke til kommentar
eNero Skrevet 21. april 2018 Del Skrevet 21. april 2018 Altså nasjonale krav nedfelt i NEK 400:2014 avsnitt 722.55.01.01. Vet ikke om dette kravet også er nedfelt i CENELEC HD 60364:2017. De fleste av kravene iNEK De fleste krav til ladepunkt for elbiler i NEK 400 er like kravene i gjeldene europanorm CENELEC NEK HD 60364-7-722:2016 . Kravet til jordfeilbryter type B er noe strengere i Norge pga utfordringer med jordfeil i IT-nett. Siden scuko er nasjonal standard (NEK 502:2016), er det nasjonale komiteer som angir om slike skal tillates, og under hvilke forutsetninger. Tendensen i Europa er at det i stadig flere land settes begrensing på 10 A på schuko, eller at de forbys til lading av elbil. Dette på grunn av en rekke branntilløp. Lenke til kommentar
HF- Skrevet 21. april 2018 Del Skrevet 21. april 2018 Altså nasjonale krav nedfelt i NEK 400:2014 avsnitt 722.55.01.01. Vet ikke om dette kravet også er nedfelt i CENELEC HD 60364:2017. De fleste av kravene iNEK De fleste krav til ladepunkt for elbiler i NEK 400 er like kravene i gjeldene europanorm CENELEC NEK HD 60364-7-722:2016 . Kravet til jordfeilbryter type B er noe strengere i Norge pga utfordringer med jordfeil i IT-nett. Siden scuko er nasjonal standard (NEK 502:2016), er det nasjonale komiteer som angir om slike skal tillates, og under hvilke forutsetninger. Tendensen i Europa er at det i stadig flere land settes begrensing på 10 A på schuko, eller at de forbys til lading av elbil. Dette på grunn av en rekke branntilløp. I Danmark blir elbil-lading på schuko kalt "mormor-lading", det er ikkje forbudt men er greit av og til når en er på besøk hos mormor. Heimelader er sjølvsagt best men det kunne vore billigere om en brukte 32A industrikontakt, tror ikkje det er vanlig. Noken som veit om det har vore mange branner i Norge pga elbil-lading? 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 21. april 2018 Del Skrevet 21. april 2018 I Danmark blir elbil-lading på schuko kalt "mormor-lading", det er ikkje forbudt men er greit av og til når en er på besøk hos mormor. Heimelader er sjølvsagt best men det kunne vore billigere om en brukte 32A industrikontakt, tror ikkje det er vanlig. Noken som veit om det har vore mange branner i Norge pga elbil-lading?Man kan nok ikke si det har vært mange, men noen branntilløp har det vært. Det har også vært en del eksempler på smeltede kontakter. Inkludert industristikk, men det er da som regel pga feilmontasje. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 21. april 2018 Del Skrevet 21. april 2018 (endret) "Det termiske kjølesystemet vil gjøre det mulig å trykke pedalen i bånn gang på gang uten noen svekkelse av ytelsen" Dette er det aller viktigste. Vi snakker da den første elbilen (utenom racerbiler) som fungerer til banekjøring. Den første er vel Model 3. Vi får si velkommen etter til Audi. Kan ikke si å ha lest noe som helst om at TM3 klarer runde etter runde på en bane. Hvem bryr seg om "banekjøring", dvs hvem i målgruppen for el-biler bryr seg om å "kjøre omkapp" på Ringen eller Rudskogen? Ser du drar fram dette i enhver tråd om el-biler. Du er ikke i målgruppen og jeg som *vurderer* el-bil gir beng i å kjøre på bane med den. At en el-bil *kan* være sprek ved rødlysene (dragrace) er bare en bonus. Det går an å ha mer enn en tanke/interesse i hodet ad gangen. Kunne godt tenkt å rase rundt med en fet "gas-guzzler" som Cayenne, men å betale for det? Ikke foreløpig. Og el-bil har jeg pt ikke og er nok forseint ute. Nå skal jo "alle" ha det, og det er i hovedsak fordi det er for å spare utgifter. Edit: Har vi ikke egne fora for diskusjon om strømnett? Interessant å søke litt om det dere "strøm-nørder" diskuterer her -- "Shucko" (les: "vanlig jordet kontakt") og IT, TN, TS nett.. fase ditt-datt. Lærte noe nytt idag og. Endret 21. april 2018 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
HF- Skrevet 21. april 2018 Del Skrevet 21. april 2018 "Det termiske kjølesystemet vil gjøre det mulig å trykke pedalen i bånn gang på gang uten noen svekkelse av ytelsen" Dette er det aller viktigste. Vi snakker da den første elbilen (utenom racerbiler) som fungerer til banekjøring. Den første er vel Model 3. Vi får si velkommen etter til Audi. Kan ikke si å ha lest noe som helst om at TM3 klarer runde etter runde på en bane. Hvem bryr seg om "banekjøring", dvs hvem i målgruppen for el-biler bryr seg om å "kjøre omkapp" på Ringen eller Rudskogen?Ser du drar fram dette i enhver tråd om el-biler. Du er ikke i målgruppen og jeg som *vurderer* el-bil gir beng i å kjøre på bane med den. At en el-bil *kan* være sprek ved rødlysene (dragrace) er bare en bonus. Det går an å ha mer enn en tanke/interesse i hodet ad gangen. Kunne godt tenkt å rase rundt med en fet "gas-guzzler" som Cayenne, men å betale for det? Ikke foreløpig. Og el-bil har jeg pt ikke og er nok forseint ute. Nå skal jo "alle" ha det, og det er i hovedsak fordi det er for å spare utgifter. Edit: Har vi ikke egne fora for diskusjon om strømnett? Interessant å søke litt om det dere "strøm-nørder" diskuterer her -- "Shucko" (les: "vanlig jordet kontakt") og IT, TN, TS nett.. fase ditt-datt. Lærte noe nytt idag og. Du er "for seint ute til å skaffe deg elbil for no skal alle ha det"?!? Du kan ikkje ha mobiltelefon heller da? 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 21. april 2018 Del Skrevet 21. april 2018 Det har også vært en del eksempler på smeltede kontakter. Inkludert industristikk, men det er da som regel pga feilmontasje. Eller at kontakten ikke har vært satt skikkelig inn. Det er en svakhet med CEE-kontaktene. På Type 2 kontakten er dette problemet løst, den må være satt helt inn for at lading skal starte. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 21. april 2018 Del Skrevet 21. april 2018 Du er "for seint ute til å skaffe deg elbil for no skal alle ha det"?!? Du kan ikkje ha mobiltelefon heller da? Hva slags logikk er det? Jeg har jo hatt "mobil" siden Talkman var det hotte... Så jeg burde hatt el-bil siden Think elns. Nå er jeg litt seint ute... jeg "står ikke i kø" for å kjøpe en el-bil med bra rekkevidde. Og Tesla er *altfor* dyr, også som brukt (men det er jo en prioriteringsak) Lenke til kommentar
HF- Skrevet 21. april 2018 Del Skrevet 21. april 2018 Du er "for seint ute til å skaffe deg elbil for no skal alle ha det"?!? Du kan ikkje ha mobiltelefon heller da? Hva slags logikk er det? Jeg har jo hatt "mobil" siden Talkman var det hotte... Så jeg burde hatt el-bil siden Think elns. Nå er jeg litt seint ute... jeg "står ikke i kø" for å kjøpe en el-bil med bra rekkevidde. Og Tesla er *altfor* dyr, også som brukt (men det er jo en prioriteringsak) Det kjem stadig nye modeller, eg forstår ikkje korleis du kan vere for seint ute. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 22. april 2018 Del Skrevet 22. april 2018 Det kjem stadig nye modeller, eg forstår ikkje korleis du kan vere for seint ute. Det kan du si, men jeg er utålmodig sjel, og står ikke i kø for å kjøpe en populær (el)bil. Ett annet dårlig argument er at de fleste "fordelene" med el-bil (gratis bomring, ferjer, parkering, gratis lett tilgjengelig lading) ikke er så relevante lenger. Men det er jo forsåvidt "rettferdig". Å kjøpe el-bil bør man jo gjøre av idealistiske hensyn (miljø). Det som hittil har stoppet mitt valg om å gå over til el-bil er rekkevidde, men ref subject (eTron) samt andre modeller (f.eks. Kona) så faller det argumentet også. Lenke til kommentar
HF- Skrevet 22. april 2018 Del Skrevet 22. april 2018 Det kjem stadig nye modeller, eg forstår ikkje korleis du kan vere for seint ute. Det kan du si, men jeg er utålmodig sjel, og står ikke i kø for å kjøpe en populær (el)bil. Ett annet dårlig argument er at de fleste "fordelene" med el-bil (gratis bomring, ferjer, parkering, gratis lett tilgjengelig lading) ikke er så relevante lenger. Men det er jo forsåvidt "rettferdig". Å kjøpe el-bil bør man jo gjøre av idealistiske hensyn (miljø). Det som hittil har stoppet mitt valg om å gå over til el-bil er rekkevidde, men ref subject (eTron) samt andre modeller (f.eks. Kona) så faller det argumentet også. Den viktigaste fordelen med elbil vil ikkje forsvinne; billig drivstoff. Ellers vil fritak for mva og avgifter ved kjøp vare noken år til, sjøl om elbilhaterane skal til å klikke av det. Vittig at frpere som er mot avgifter plutselig er so enormt positive til avgifter når elbiler har fritak;^) Om en kjøpe elbil pga miljø eller økonomi speler ingen rolle når resultatet er det samme:-) 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 22. april 2018 Del Skrevet 22. april 2018 Det kjem stadig nye modeller, eg forstår ikkje korleis du kan vere for seint ute. Det kan du si, men jeg er utålmodig sjel, og står ikke i kø for å kjøpe en populær (el)bil. Ett annet dårlig argument er at de fleste "fordelene" med el-bil (gratis bomring, ferjer, parkering, gratis lett tilgjengelig lading) ikke er så relevante lenger. Men det er jo forsåvidt "rettferdig". Å kjøpe el-bil bør man jo gjøre av idealistiske hensyn (miljø). Det som hittil har stoppet mitt valg om å gå over til el-bil er rekkevidde, men ref subject (eTron) samt andre modeller (f.eks. Kona) så faller det argumentet også. Den viktigaste fordelen med elbil vil ikkje forsvinne; billig drivstoff. Ellers vil fritak for mva og avgifter ved kjøp vare noken år til, sjøl om elbilhaterane skal til å klikke av det. Vittig at frpere som er mot avgifter plutselig er so enormt positive til avgifter når elbiler har fritak;^) Om en kjøpe elbil pga miljø eller økonomi speler ingen rolle når resultatet er det samme:-) Hehe... som jeg skulle sagt det sjøl. Det blir nok el-bil på meg/oss om ikke lenge. Bare jeg slipper "å stå i kø". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå