Mathias Klingenberg Skrevet 20. april 2018 Del Skrevet 20. april 2018 Gir mer informasjon om el-suven.Audi e-tron legger seg tett opp mot Tesla på batteri og rekkevidde Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. april 2018 Del Skrevet 20. april 2018 Max 2,3 KW hjemmelading? Det var da veldig lite med bare 10A. Tror det er normalt å forvente mer også på IT nett. 1 Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 20. april 2018 Del Skrevet 20. april 2018 (endret) Skal du lade med lyn, så må du i minimum ha en Flux Capacitor sentralt plassert i kabinen av en DeLorean… ( Men e-Tron kommer tydeligvis med HesteKrefter. Så da må den nok i stedet lades med havre. ) Endret 21. april 2018 av 1P4XZQB7 5 Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 20. april 2018 Del Skrevet 20. april 2018 (endret) …og forresten, hva har Audi i styringen av smarthjem å gjøre? "Dersom man kjøper Audis valgfrie ladesystem, skal man kunne styre smarthjemmet sitt slik at ladingen ikke går ut over hjemmets andre elektriske komponenter." Dette er en oppgave for 'Mode 3' veggboksen, ikke bilen. Eller prater Audi her om en egen Audi-merket veggboks? Veggboksen forteller bilen i klartekst (vel, via PWM) hvor mye strøm ombordladeren til enhver tid tillates trekke. Smarthjemmet må derfor prate med veggboksen, ikke bilen. Og dernest – vi vet allerede at konseptet hadde romslige 600+ liter bagasjerom. Det vi ikke vet er hvor mange liter der er igjen på prototypen?! Endret 20. april 2018 av 1P4XZQB7 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. april 2018 Del Skrevet 20. april 2018 …og forresten, hva har Audi i styringen av smarthjem å gjøre? "Dersom man kjøper Audis valgfrie ladesystem, skal man kunne styre smarthjemmet sitt slik at ladingen ikke går ut over hjemmets andre elektriske komponenter." Dette er en oppgave for 'Mode 3' veggboksen, ikke bilen. Eller prater Audi her om en egen Audi-merket veggboks? Veggboksen forteller bilen i klartekst (vel, via PWM) hvor mye strøm ombordladeren til enhver tid tillates trekke. Smarthjemmet må derfor prate med veggboksen, ikke bilen. Og dernest – vi vet allerede at konseptet hadde romslige 600+ liter bagasjerom. Det vi ikke vet er hvor mange liter der er igjen på prototypen?! Det er vell hipps om happ om en snakker med bilen eller boksen? Snakker en med bilen kan en styre dette konstant, ikke bare med denne boksen. Personlig gjør jeg det på denne måten, med bare av/på da det ikke er mulighet for å endre strøm styrke(enda) via "api" til bil. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 20. april 2018 Del Skrevet 20. april 2018 Max 2,3 KW hjemmelading? Det var da veldig lite med bare 10A. Tror det er normalt å forvente mer også på IT nett.I det minste bedre enn Renault Zoe som ikke kan lade fra IT-nett i det hele tatt.. Nå kan for så vidt Audi kopiere Renaults løsning på problemet, tilby en hjemmeladepakke med IT/TN-trafo. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. april 2018 Del Skrevet 20. april 2018 Max 2,3 KW hjemmelading? Det var da veldig lite med bare 10A. Tror det er normalt å forvente mer også på IT nett.I det minste bedre enn Renault Zoe som ikke kan lade fra IT-nett i det hele tatt.. Nå kan for så vidt Audi kopiere Renaults løsning på problemet, tilby en hjemmeladepakke med IT/TN-trafo. De kan da fint lade med zaptec laderen, dog kun 10A der også ser det ut til. Lenke til kommentar
Eivind Helle Skrevet 20. april 2018 Del Skrevet 20. april 2018 Max 2,3 KW hjemmelading? Det var da veldig lite med bare 10A. Tror det er normalt å forvente mer også på IT nett. 10 A på standard husholdningsuttak betyr vel det samme som schuttko. Og da er det kontakten og ikke bilens lader som er begrensningen. Regner med at man fint kan klare 3.6 kW eller 7.2 kW med enfase type2. 1 Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 20. april 2018 Del Skrevet 20. april 2018 (endret) Av utvendig form er det nok dette som til nå kommer nærmest det jeg vil ha. Jeg håper på en light verson med 60 kw batteri og ikke en så snarsint motor til en hyggelig pris så kanskje..... Endret 20. april 2018 av Limbeck 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 20. april 2018 Del Skrevet 20. april 2018 Versjon med 75 kwh batteri og bare 2 motorer ryktes etterhvert. Denne får ikke torque vectoring slik som versjonen som kommer først med 95 kwh og 3 motorer. Lenke til kommentar
Fungus Skrevet 20. april 2018 Del Skrevet 20. april 2018 "kommer på markedet senere i år" - Det blir spennende å se hva som skjer når denne begynner leveranser. Jeg velger inntil videre å se på den som en team-player med Tesla der motstanderne på andre siden av banen består av diesel, bensin og hybridbiler. Når det gjelder 2,3KW ladingen på standard husholdningskontakt, så tolker jeg det til Schuko. Vært interessant å vite om den f.eks støtter 230v 32a 3-fas eller 1-fas. Drifte en såpass stor elbil på 10A er mulig (har gjort det selv med en Tesla S85 i trekvart år), men det er ikke ideellt. Må begynne helgatur planlegging onsdagskvelden da for å lade batteriet godt opp til langtur. 3 Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 20. april 2018 Del Skrevet 20. april 2018 (endret) Sånne ting blir vaner. Til normalt lader man fra 30-70% og det går greit. La den stå i når den er hjemme Endret 20. april 2018 av Limbeck Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. april 2018 Del Skrevet 20. april 2018 10 A på standard husholdningsuttak betyr vel det samme som schuttko. Og da er det kontakten og ikke bilens lader som er begrensningen. Regner med at man fint kan klare 3.6 kW eller 7.2 kW med enfase type2. Schuco klarer 16A. Uten at det betyr noe særlig. Artikkelen er noe forandret nå. Det er nok Type 1 som beskrives, og Type 2 vil klare mer uten at det nevnes. Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 20. april 2018 Del Skrevet 20. april 2018 "Det termiske kjølesystemet vil gjøre det mulig å trykke pedalen i bånn gang på gang uten noen svekkelse av ytelsen" Dette er det aller viktigste. Vi snakker da den første elbilen (utenom racerbiler) som fungerer til banekjøring. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 20. april 2018 Del Skrevet 20. april 2018 "Det termiske kjølesystemet vil gjøre det mulig å trykke pedalen i bånn gang på gang uten noen svekkelse av ytelsen" Dette er det aller viktigste. Vi snakker da den første elbilen (utenom racerbiler) som fungerer til banekjøring. Den første er vel Model 3. Vi får si velkommen etter til Audi. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 20. april 2018 Del Skrevet 20. april 2018 Ingen av bilene selges nå her enda, så for nordmenn sin del er det foreløpig uavgjort. Verken modell 3 eller Audi etron er nok foretrukne banebiler dog. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 20. april 2018 Del Skrevet 20. april 2018 (endret) Ingen av bilene selges nå her enda, så for nordmenn sin del er det foreløpig uavgjort. Verken modell 3 eller Audi etron er nok foretrukne banebiler dog. Tror performance-utgaven av Model 3 vil være ganske bra på bane. Det er jo en 3-serie konkurrent, og 3-serie kjøres jo litt på bane. Man må bare oppgradere bremseklosser og litt diverse. (Kan hende dette allerede er gjort på performance-utgaven.) Model S, Model X, i-Pace og e-tron derimot har egentlig lite å gjøre på bane. Endret 20. april 2018 av Espen Hugaas Andersen Lenke til kommentar
kremt Skrevet 20. april 2018 Del Skrevet 20. april 2018 Ja kanskje P modellen blir brukbar. Mission blir sikkert OK den også gitt merkets historie. Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 20. april 2018 Del Skrevet 20. april 2018 "Det termiske kjølesystemet vil gjøre det mulig å trykke pedalen i bånn gang på gang uten noen svekkelse av ytelsen" Dette er det aller viktigste. Vi snakker da den første elbilen (utenom racerbiler) som fungerer til banekjøring. Den første er vel Model 3. Vi får si velkommen etter til Audi. Kan ikke si å ha lest noe som helst om at TM3 klarer runde etter runde på en bane. 2 Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 20. april 2018 Del Skrevet 20. april 2018 Ingen av bilene selges nå her enda, så for nordmenn sin del er det foreløpig uavgjort. Verken modell 3 eller Audi etron er nok foretrukne banebiler dog. Tror performance-utgaven av Model 3 vil være ganske bra på bane. Det er jo en 3-serie konkurrent, og 3-serie kjøres jo litt på bane. Man må bare oppgradere bremseklosser og litt diverse. (Kan hende dette allerede er gjort på performance-utgaven.) Model S, Model X, i-Pace og e-tron derimot har egentlig lite å gjøre på bane. At TM3 later å være en 3-serie konkurrent har ikke noe å si. Det som har noe å si er at samtlige elbiler så langt koker over av å kjøres litt hardt. Hvis du mener store biler har lite å gjøre på en bane, så vil jeg anbefale deg å prøve f.eks. en Porsche Cayenne på bane. Det er en grunn til at de også omtaler det digre flaket av en SUV som sportsbil ... 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå