Gå til innhold

Audi e-tron legger seg tett opp mot Tesla på batteri og rekkevidde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

…og forresten, hva har Audi i styringen av smarthjem å gjøre? 

 
"Dersom man kjøper Audis valgfrie ladesystem, skal man kunne styre smarthjemmet sitt slik at ladingen ikke går ut over hjemmets andre elektriske komponenter." 
 
Dette er en oppgave for 'Mode 3' veggboksen, ikke bilen. Eller prater Audi her om en egen Audi-merket veggboks? Veggboksen forteller bilen i klartekst (vel, via PWM) hvor mye strøm ombordladeren til enhver tid tillates trekke. Smarthjemmet må derfor prate med veggboksen, ikke bilen. 
 
Og dernest – vi vet allerede at konseptet hadde romslige 600+ liter bagasjerom. Det vi ikke vet er hvor mange liter der er igjen på prototypen?!
Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

…og forresten, hva har Audi i styringen av smarthjem å gjøre? 

 
"Dersom man kjøper Audis valgfrie ladesystem, skal man kunne styre smarthjemmet sitt slik at ladingen ikke går ut over hjemmets andre elektriske komponenter." 
 
Dette er en oppgave for 'Mode 3' veggboksen, ikke bilen. Eller prater Audi her om en egen Audi-merket veggboks? Veggboksen forteller bilen i klartekst (vel, via PWM) hvor mye strøm ombordladeren til enhver tid tillates trekke. Smarthjemmet må derfor prate med veggboksen, ikke bilen. 
 
Og dernest – vi vet allerede at konseptet hadde romslige 600+ liter bagasjerom. Det vi ikke vet er hvor mange liter der er igjen på prototypen?!

 

 

Det er vell hipps om happ om en snakker med bilen eller boksen? Snakker en med bilen kan en styre dette konstant, ikke bare med denne boksen. Personlig gjør jeg det på denne måten, med bare av/på da det ikke er mulighet for å endre strøm styrke(enda) via "api" til bil. 

Lenke til kommentar

Max 2,3 KW hjemmelading? Det var da veldig lite med bare 10A. Tror det er normalt å forvente mer også på IT nett.

I det minste bedre enn Renault Zoe som ikke kan lade fra IT-nett i det hele tatt..

 

Nå kan for så vidt Audi kopiere Renaults løsning på problemet, tilby en hjemmeladepakke med IT/TN-trafo.

Lenke til kommentar

 

Max 2,3 KW hjemmelading? Det var da veldig lite med bare 10A. Tror det er normalt å forvente mer også på IT nett.

I det minste bedre enn Renault Zoe som ikke kan lade fra IT-nett i det hele tatt..

 

Nå kan for så vidt Audi kopiere Renaults løsning på problemet, tilby en hjemmeladepakke med IT/TN-trafo.

 

 

De kan da fint lade med zaptec laderen, dog kun 10A der også ser det ut til. 

Lenke til kommentar

Max 2,3 KW hjemmelading? Det var da veldig lite med bare 10A. Tror det er normalt å forvente mer også på IT nett.

 

10 A på standard husholdningsuttak betyr vel det samme som schuttko. Og da er det kontakten og ikke bilens lader som er begrensningen. Regner med at man fint kan klare 3.6 kW eller 7.2 kW med enfase type2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"kommer på markedet senere i år" - Det blir spennende å se hva som skjer når denne begynner leveranser. Jeg velger inntil videre å se på den som en team-player med Tesla der motstanderne på andre siden av banen består av diesel, bensin og hybridbiler.

 

Når det gjelder 2,3KW ladingen på standard husholdningskontakt, så tolker jeg det til Schuko. Vært interessant å vite om den f.eks støtter 230v 32a 3-fas eller 1-fas.

 

Drifte en såpass stor elbil på 10A er mulig (har gjort det selv med en Tesla S85 i trekvart år), men det er ikke ideellt. Må begynne helgatur planlegging onsdagskvelden da for å lade batteriet godt opp til langtur.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

10 A på standard husholdningsuttak betyr vel det samme som schuttko. Og da er det kontakten og ikke bilens lader som er begrensningen. Regner med at man fint kan klare 3.6 kW eller 7.2 kW med enfase type2.

Schuco klarer 16A. Uten at det betyr noe særlig.

Artikkelen er noe forandret nå. Det er nok Type 1 som beskrives, og Type 2 vil klare mer uten at det nevnes.

Lenke til kommentar

"Det termiske kjølesystemet vil gjøre det mulig å trykke pedalen i bånn gang på gang uten noen svekkelse av ytelsen"

 

Dette er det aller viktigste. Vi snakker da den første elbilen (utenom racerbiler) som fungerer til banekjøring.

Lenke til kommentar

Ingen av bilene selges nå her enda, så for nordmenn sin del er det foreløpig uavgjort.

Verken modell 3 eller Audi etron er nok foretrukne banebiler dog.

Tror performance-utgaven av Model 3 vil være ganske bra på bane. Det er jo en 3-serie konkurrent, og 3-serie kjøres jo litt på bane. Man må bare oppgradere bremseklosser og litt diverse. (Kan hende dette allerede er gjort på performance-utgaven.)

 

Model S, Model X, i-Pace og e-tron derimot har egentlig lite å gjøre på bane.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

 

"Det termiske kjølesystemet vil gjøre det mulig å trykke pedalen i bånn gang på gang uten noen svekkelse av ytelsen"

 

Dette er det aller viktigste. Vi snakker da den første elbilen (utenom racerbiler) som fungerer til banekjøring.

Den første er vel Model 3. Vi får si velkommen etter til Audi. ;)

Kan ikke si å ha lest noe som helst om at TM3 klarer runde etter runde på en bane.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ingen av bilene selges nå her enda, så for nordmenn sin del er det foreløpig uavgjort.

Verken modell 3 eller Audi etron er nok foretrukne banebiler dog.

Tror performance-utgaven av Model 3 vil være ganske bra på bane. Det er jo en 3-serie konkurrent, og 3-serie kjøres jo litt på bane. Man må bare oppgradere bremseklosser og litt diverse. (Kan hende dette allerede er gjort på performance-utgaven.)

 

Model S, Model X, i-Pace og e-tron derimot har egentlig lite å gjøre på bane.

At TM3 later å være en 3-serie konkurrent har ikke noe å si. Det som har noe å si er at samtlige elbiler så langt koker over av å kjøres litt hardt.

 

Hvis du mener store biler har lite å gjøre på en bane, så vil jeg anbefale deg å prøve f.eks. en Porsche Cayenne på bane. Det er en grunn til at de også omtaler det digre flaket av en SUV som sportsbil ...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...