Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Uføretrygdet og eget firma


Serene

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil jo kanskje kalle det en tabbe av "henne" det der da. Men, hvordan tenker du deg at hun burde straffeforfølges? Blir det noe formildende omstendigheter, på tross av at hun er idiot? Skal du rapportere det til Forvaltningen?

Dette er 5-10 år siden, har 0 kontakt med personen nå. Husker ikke hele navnet engang. Vet ikke om det burde straffeforfølges eller ei, men det viser uansett hvordan folk utnytter et system med mange hull. 

 

 

Lenke til kommentar

Men til det interessante. Som med alt i denne verden så endres ting.

 

Ville du kunnet sett at uføre hadde en anledning til å drive seg selv litt i retning ut av uføre og så kunne høste av sin egen vekst? Samfunnet ville jo tjent på det på alle måter. At skatter betales, at verdiskapning skjer og at personen får bedre allmennhelse istedetfor å bli en feit sofaslitende potet :)

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Først av alt - honnør til "G" for innlegget over. Helt riktig.

 

Har fulgt med enkelte gjengangere her inne på foraet når det gjelder holdninger, misunnelse og en evig heksejakt på uføretrygdede. Skjerpings!! Karma is a Bitch....

Det er helt vanvittig hvor mange besserwissere som absolutt skal "ta" trygdede og kneble hender og føtter for at de ikke skal få muligheten til kanskje å bli arbeidsfør igjen. Misunnelse velger jeg å kalle det.....nesten som å gå tilbake til barnehagenivå der ungene krangler om å være best og tråkker ned de svakeste. Hvis uføre ligger på sofaen og går hjemme er dere rask frampå syter og kaller oss for late trygdesnyltere. Hvis de ønsker å jobbe litt så er det også feil...........

For de som får seg til å skrive og oppfordre til å tipse NAV for trygdemisbrukere rundt i Norges land. At det går an!! Spar dere!

Hvis svart arbeid - helt enig.

 

Jeg er faktisk en av våre 350 000 landsmenn som er ufør, og er ikke stolt av det, nei.

Men til opplysning til alle som lurer startet jeg ifjor et AS.

I forkant hadde jeg snakket med Skatteetaten om akkurat dette med å jobbe i eget AS uten å ta ut lønn, men kun eventuelt utbytte. Vedkommende svarte meg meget nølende at etter loven kan man gjøre det, men moralsk sett var det kanskje best at jeg førte opp litt inntekt for syns skyld. Jeg førte dermed opp en liten lønn i tillegg til full uføretrygd. Fullt lovlig!

I tillegg tok jeg kontakt med min "hovedarbeidsgiver", NAV. Der fikk jeg også til svar at dette var mulig, men at jeg måtte passe på å melde inn til NAV hvis inntekten ble for høy mtp justering av uføretrygd. De så faktisk en fordel i at jeg hadde startet opp med noe jeg likte og kunne jobbe med når formen er bra. Arbeidstrening kalte de det som kanskje kan gjøre meg fullt arbeidsfør igjen på sikt. 

For samfunnet er ikke dette svindel, det er en vinn-vinn sak for alle.

 

Så det er bare å spørre de riktige plassene så får man svar. Forholder man seg til fakta slipper man å bli forvirra fra mange av de uvitende her inne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man kan bare spørre seg om det er verdt å bruke så mye ressurser, både samfunnsøkonomisk og psykologisk for alle parter, å diagnostisere og dermed også stigmatisere folk til uføretrygd som da jobber det de føler de orker, enn om vi kunne unngått alt det styret og heller bare innført borgerlønn først som sist?

 

Det må gjerne være helseinstanser som folk kan gå til, men det trenger da ikke å være koblet til økonomi på noe vis.

 

Jeg tror pengejaget og klasseforskjeller skaper utrolig mye friksjoner i samfunnet, som beskrives svært godt i denne tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle gjerne jobbet, men jeg klarte bare 50%, som ikke var bra nok for NAV da de trakk bort feriedager så jeg jobbet mer enn 50%, på papiret, så da fikk jeg ikke 50% ufør

Nå er jeg 100% ufør, på grunn av NAV

 

Er tilkallingsvikar, men det blir ikke mer enn maks beløpet jeg har lov til å tjene før de trekker meg

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...