Gå til innhold

Hvorfor er ikke mat gratis?


Anbefalte innlegg

Blir litt dumt å sammenligne helsetjenester til mennesker med dyr, selv om jeg også elsker dyr. Veterinærene i norge er også veldig ofte svindyre. Skulle helst hatt ett lignende system for dyr som vi har for oss, at alle som vil ha dyr må registrere dyrene sine og få dem fulgt opp av vet - det hadde også tvunget folk som bare kvitter seg med dyrene for så å skaffe en ny en når de blir syke og trenger behandling til å tenke seg om om og de virkelig har råd/lyst på en pus til. Folk er idioter, ikke overlat slike ting til dem, da får du resultatet i USA hvor folk heller dør enn å sjekke seg hos legen fordi det er så jævla dyrt, SELV MED FORSIKRING. Alle blir skikkelig pult der. Ikke misunn dem. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Blir litt dumt å sammenligne helsetjenester til mennesker med dyr, selv om jeg også elsker dyr. Veterinærene i norge er også veldig ofte svindyre. 

De får ikke "gratis" penger fra staten, så de må ta priser som dekker driftskostnadene. Dersom man synes en veterinær tar ovepris er det også fint mulig å finne en annen, jeg har selv byttet flere ganger.

 

Skulle helst hatt ett lignende system for dyr som vi har for oss, at alle som vil ha dyr må registrere dyrene sine og få dem fulgt opp av vet - det hadde også tvunget folk som bare kvitter seg med dyrene for så å skaffe en ny en når de blir syke og trenger behandling til å tenke seg om om og de virkelig har råd/lyst på en pus til.

Hvordan skulle et slikt tvangsbasert system fungert?

 

Folk er idioter, ikke overlat slike ting til dem, da får du resultatet i USA hvor folk heller dør enn å sjekke seg hos legen fordi det er så jævla dyrt, SELV MED FORSIKRING. Alle blir skikkelig pult der. Ikke misunn dem.

Jeg misunner ikke helsesystemet i USA, det har politikerne der klart å f***e opp til det ugjenkjennelige.

 

Og mange mennesker er idioter, så hvorfor skal man stole på at politikerne er det spor bedre? Det opplagte svaret her er vel: det kan man ikke stole på.

Lenke til kommentar

Stoler heller på staten enn folks egen dømmekraft - for den suger mer ofte enn ikke. Flere hoder er og blir klokere enn ett. 

Selv de billigere veterinærene er relativt dyre her til lands.

Gjør dyrepoliti i norge til en virkelighet så har vi kommet langt allerede. Jeg vet de har startet smått men jeg snakker ikke om en liten avdeling i en del av landet så folk skal føle seg bedre om dyremishandling, men ett dyrepoliti som faktisk har makt til å håndheve loven. Det inkluderer å frata folk dyr og nekte dem hold av dyr - som de kan sjekke opp på i senere tid for å forsikre seg om at de følger forbudet. Det å ta dyret ditt til en veterinær når det er behov er også noe du skal gjøre allerede i følge loven, det er ikke lovlig å la ett dyr lide unødvendig, så... hvorfor ikke ha ett velferdssystem for dem også? Tvungen dyreforsikring hadde også fungert. 

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dårlig eksempel, USA har en av verdens mest gjennomregulerte helsevesen. Fri konkurranse fungerer også bra på helse, inkludert tannhelsetjenester og veterinærtjenester. Personlig er jeg strålende fornøyd med både de private tann- og veterinærtjenestene her i landet. Jeg kan få time omtrent på dagen dersom jeg har hull i tanna eller pus har vondt i labben, og det koster faktisk ikke så mye med tanke på hva man får igjen for det.

 

For elektronikk så drives prisene ned, men det skjer ikke med tannhelse. Tannlegene har veldig høy inntekt i forhold til antall år med utdannelse og karakterkrav, og mange har ikke råd til tannlege slik at de enten blir gående med dårlig tannhelse eller får det dekket av det offentlige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser at du ikke direkte konkluderer med at konkurranse fungerer innenfor private tannhelsetjenester i Norge, men så ville da også en slik konklusjon satt resten av innlegget i et morsomt lys. Det er fint du er fornøyd med de private tannhelsetjenestene i Norge, da finnes det i alle fall noen som er det. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

For elektronikk så drives prisene ned, men det skjer ikke med tannhelse. Tannlegene har veldig høy inntekt i forhold til antall år med utdannelse og karakterkrav, og mange har ikke råd til tannlege slik at de enten blir gående med dårlig tannhelse eller får det dekket av det offentlige.

Alt jeg sa var at jeg er strålende fornøyd med private tannhelsetjenester og private veterinærtjenester. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Stoler heller på staten enn folks egen dømmekraft - for den suger mer ofte enn ikke. Flere hoder er og blir klokere enn ett. 

Politikerne er vel færre hoder, ikke flere!? :)

 

Selv de billigere veterinærene er relativt dyre her til lands.

Jeg synes ikke det. Det kan selvsagt alltid bli billigere, men noe må de også leve av. Det er ikke gratis å drive en veterinærklinikk.

 

Gjør dyrepoliti i norge til en virkelighet så har vi kommet langt allerede. Jeg vet de har startet smått men jeg snakker ikke om en liten avdeling i en del av landet så folk skal føle seg bedre om dyremishandling, men ett dyrepoliti som faktisk har makt til å håndheve loven.

Det er mildt sagt underlig at man ikke har det i Norge.

 

Det inkluderer å frata folk dyr og nekte dem hold av dyr - som de kan sjekke opp på i senere tid for å forsikre seg om at de følger forbudet.

Jeg tror det er en god idè, men er ikke helt sikker.

 

Det å ta dyret ditt til en veterinær når det er behov er også noe du skal gjøre allerede i følge loven, det er ikke lovlig å la ett dyr lide unødvendig, så...

Ja loven er klar, og det er også strengt forbudt å sette kattunger i en pose og forlate de i veien. Likevel er det idioter som gjør det fremfor å bare overlevere de til dyrebeskyttelsen. 

Og som du sier: loven er der allerede, så hva mer kan gjøres?

 

hvorfor ikke ha ett velferdssystem for dem også? 

Herregud, nei.

 

Tvungen dyreforsikring hadde også fungert.

Det hadde ikke vært noe annet enn en gullgruve for forsikringsselskapene, som da hadde skrudd opp prisene på dyreforsikringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...