Gå til innhold

Hvorfor er ikke mat gratis?


Anbefalte innlegg

 

Word. Og store sportsbutikkjeder har av og til syke tilbud på harper med langt snøre og mange kroker. Har selv fisket med en sak som kosta 29 kroner. Funker flott. Trenger ikke engang dra ut i båt for å få seg noe, dette kan man bruke fra fergeleiet eller en flytebrygge.

Må du ikke ha fiskekort? :)

 

 

Koster ikke all verden det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Relevant for problemstillingen: det er vel minst ett norsk parti som er for gratis skolemat, så gratis mat som konsept er ikke uhørt. 

 

Det burde vært kantiner med varmlunsj i samtlige skoler så vel som barnehager. Det metter mer, gir mer energi og i tillegg til de fysiske fordelene har man energi til å lære mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det stemmer ihvertfall ikke. Folk flest er for late eller "opptatt" med noe de ser på som viktigere enn deres egen helse. Du kan fint leve billig og sunt, er dritbillig med f.eks ris, grønnsaker og bønner, veldig mettende også. Skjønner ikke hvordan frossenpizzaer og annen drittmat skal være billigere.. for det er de så absolutt ikke.

 

Og alle ingredienser du trenger for å lage et skikkelig måltid? Hvis jeg skal ha ris til middag vil jeg også ha med en kylling som er hovedmaten og annet tilbehør. Skal jeg ha poteter vil jeg ha noe skikkelig som biff, kjøttkaker eller fiskeboller til.

 

Å bare spise bønner, ris eller poteter eller bare spise noen grønnsaker alene høres mildt sagt kjedelig ut og da hadde jeg heller valgt en Grandiosa eller en Big One.

Lenke til kommentar

 

Det stemmer ihvertfall ikke. Folk flest er for late eller "opptatt" med noe de ser på som viktigere enn deres egen helse. Du kan fint leve billig og sunt, er dritbillig med f.eks ris, grønnsaker og bønner, veldig mettende også. Skjønner ikke hvordan frossenpizzaer og annen drittmat skal være billigere.. for det er de så absolutt ikke.

 

Og alle ingredienser du trenger for å lage et skikkelig måltid? Hvis jeg skal ha ris til middag vil jeg også ha med en kylling som er hovedmaten og annet tilbehør. Skal jeg ha poteter vil jeg ha noe skikkelig som biff, kjøttkaker eller fiskeboller til.

 

Å bare spise bønner, ris eller poteter eller bare spise noen grønnsaker alene høres mildt sagt kjedelig ut og da hadde jeg heller valgt en Grandiosa eller en Big One.

 

Da drar du til slakteren hvor du ikke betaler blodpris for innpakning og foreldet kjøtt. Koster lite til ingenting å legge ved ett par kyllingklubber eller en kyllingfilet.

 

Du illustrerer poenget mitt veldig godt. Takk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du får billigere kjøtt hos slakteren (som er av mye bedre kvalitet også). Det finnes alternativer men få gidder å finne dem. 

 

Har du eksempel på en eneste slakter som har billigere varer enn det man finner i dagligvarebutikken?

 

Jeg kommer ikke til å dele på ett offentlig forum hvor jeg spesifikt kjøper kjøtt. Det er flere av dem rundt omkring i oslo, spesielt i sentrum. Bruk google. 

Lenke til kommentar

Mat er jo minst like viktig som skole og helse, så hvorfor er ikke mat noe staten har monopol på? Er det fordi det fungerer best om man lar det styres av markedet, altså tilbud og etterspørsel? I så tilfelle, hvorfor er ikke helse og utdanning da også underlagt markedet?

 

Ja, det fungerer best om markedet styrer. Helse og utdanning kunne nok med fordel vært på samme måte, men folk flest er idioter og det nytter ikke å overtale idioter med fornuft ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Godt forslag! Hvis staten styrte det kunne de kun solgt sunn mat. Da hadde ikke 1/2 vært overvektige i Norge. Vi hadde og spart sykt mye i helseutgifter. 

 

Flott at du tar til fornuften FrihetensRegn!

 

Plus at alle hadde sultet ihjel. Yay!

 

Haha, morsomt du :p Ingen hadde sultet i hjel! :D Flott du er på venstre siden og støtter rødt sin politikk, de har jo hele 5%! Mens liberalistene har bare 0.2% haha :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...