Gå til innhold

Hvorfor er ikke mat gratis?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Alternativet er å sørge for at alle borgerne faktisk har nok midler til å overleve.

Hvordan? Som jeg allerede har gjort klart gjør vi det allerede i dag.

 

 

Hvordan? Jeg ser at Buffy skriver noe om nødhjelp, men det er vanskelig å finne informasjon om denne ordningen. Alt jeg finner når jeg søker på NAV er økonomisk sosialhjelp, hvor et av kravene er:

  • være ute av stand til å forsørge deg selv ved arbeid
Lenke til kommentar

Er nok vanskelig å finne fordi de ikke vil at folk skal belaste systemet med etterspørsel for det. Nødpenger er noe de behandler relativt raskt pga dette er folk som sitter med ingenting og trenger penger helst i dag, det blir vanskeligere for disse å få hjelp kjapt nok hvis folk renner ned døra deres hele tiden for nødpenger fordi de har vært for late til å søke sosialstønad eller AAP eller ufør.

Lenke til kommentar

Hvordan? Jeg ser at Buffy skriver noe om nødhjelp, men det er vanskelig å finne informasjon om denne ordningen. Alt jeg finner når jeg søker på NAV er økonomisk sosialhjelp, hvor et av kravene er:

  • være ute av stand til å forsørge deg selv ved arbeid
NAV har veiledningsplikt. Hvis du finner deg i en situasjon der du verken har mat eller penger til mat møter du opp på NAV og de vil hjelpe deg gjennom prosessen. Hvilke paragrafer og sånn det går på vet jeg ikke helt, men jeg veit hvordan det foregår i praksis.

 

At NAV sine sider er vanskelig å navigere i er jeg helt enig i. Her er det helt klart en jobb som kan gjøres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørs på situasjonen din, de kan gi deg penger for feks en uke om gangen (da jeg hjalp denne personen fikk de utbetalt for hele måneden på en gang, men det begynner å bli en god stund siden nå) mens saken din behandles. 

 

Hva legger du i "mens saken din behandles"? 

Lenke til kommentar

Hva legger du i "mens saken din behandles"?

Søker du om en ytelse får du sjeldent svar med en gang. Det er fordi det er mange søkere og presset på saksbehandlere er stort. Så klart hender det at konto og kjøleskap er tomt før denne saksbehandlingen er over. Da kan du få et hastevedtak om nødhjelp mens den ordinære saksgangen fortsetter.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva legger du i "mens saken din behandles"?

Søker du om en ytelse får du sjeldent svar med en gang. Det er fordi det er mange søkere og presset på saksbehandlere er stort. Så klart hender det at konto og kjøleskap er tomt før denne saksbehandlingen er over. Da kan du få et hastevedtak om nødhjelp mens den ordinære saksgangen fortsetter.

 

 

Jo, men disse ytelsene er jo som sagt knyttet opp til et krav om "å være ute av stand til å jobbe". Kan man få nødhjelp over en lang tid uten å bli veiledet inn til disse andre kravbetingede ytelsene? 

Lenke til kommentar

Jo, men disse ytelsene er jo som sagt knyttet opp til et krav om "å være ute av stand til å jobbe". Kan man få nødhjelp over en lang tid uten å bli veiledet inn til disse andre kravbetingede ytelsene?

NAV motsier seg selv litt på de forskjellige sidene av en eller annen grunn. Her står det ikke noe krav til at man må være uten arbeidsevne. Jeg kan bare fortelle deg hvordan det blir praktisert. Jeg hjalp for litt siden en bekjent gjennom prosessen ved å søke om sosialstønad. Han har arbeidsevne, men sliter med å få jobb. Han kvalifiserer ikke til f.eks. AAP siden han ikke er syk, men heller ikke dagpenger da han ikke har jobbet nok. Resultatet var at han fikk innvilget sosialstønad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du får billigere kjøtt hos slakteren (som er av mye bedre kvalitet også). Det finnes alternativer men få gidder å finne dem. 

 

Sant det!

 

Innimellom kjører jeg ut av fylket for å handle mat fordi der har dem produkter fra andre lokale bakere/slaktere/bryggerier som man ikke får tak i her hvor jeg bor. Jeg pleier også å stoppe innom slaktere og gårdsutsalg når jeg er på bygda, kjøpe med et brett egg, smør, tomater, kjøtt eller hva dem enn har. Disse innvandrer butikkene har også veldig mye bra varer.

 

Jeg har spurt kjøpmenn om de kan bestille inn enkelte varer jeg savner i butikken. Det kan dem, men problemet er at det ikke selger. Jeg må da garantere at jeg mer eller mindre kommer til å kjøpe alt sammen.

 

Etter min erfaring så var ikke problemet til Lidl produktene de solgte, men prisen. De ble hauset opp av media som en konkurrerende lavpris kjede, men det var fortsatt langt billigere å handle på Rema1000 eller Kiwi. Jeg syntes også mye av produktende dems hadde en sånn first price svensk EU standard over seg, noe jeg ikke liker.

 

Å gjøre mat gratis tror jeg byr på mye byråkrati og problematikk. Jeg får ikke kabalen til å gå opp.

Endret av Mekker`n
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har vært innom den lokale slakteren her, men prisene gjorde at jeg gikk ut igjen. Var ikke noe billigere enn butikk, og når butikker har 50% på datovarer, og juletilbud på 15kr kilo for ribbe, så heller jeg mer mot butikk faktisk, selv og slakteren sikkert har bra kvalitet på varene sine. Går jo an å finne andre alternativer også, noen jeg kjenner kjøpte en hjort privat for en rimelig penge, og kvaliteten var bra.

 

Over til spørsmålet om hvorfor mat ikke er gratis. Det er et sosialistisk spørsmål egentlig, når man vil at staten skal styre i stedet for det frie/regulerte markedet. Grunnen til at vi har så rimelig mat som vi har i dag, handler om konkurranse. I en konkurransesituasjon så er det de mest konkurransedyktige som vinner, de som greier å presse prisene ned mest mulig eller vinne mest mulig kunder. Om markedet er statlig styrt, så vil konkurransen forsvinne, og dermed går mye tapt. Arbeidsplasser vil forsvinne, selskaper må legges ned, evt. fusjonere/kjøpes opp, man mister også som regel en del av motivasjonen til å gjøre en best mulig jobb, siden man er "trygg" i jobben sin, og får lønn fra staten uansett hvilken kvalitet man leverer. 

 

Som med alt annet i et sosialistisk system, så må skatt og avgifter finansiere dette. Og matproduksjon er ikke gratis, så resultatet er nok høyere skatt, og evt. høyerer moms + avgifter på mat og lignende. Jeg ser for meg et system er at folket får en sum som tilsvarer et matbudsjett til disposisjon, og ikke matkuponger eller lignende. Butikker blir nok opprettholdt og blir ikke erstattet med slike "soup kitchens" som nevnt av en annen her i tråden. Det ville ikke fungert i praksis. Men så kommer et problem med å legge matproduksjon til offentlig sektor, og det er hvordan man i praksis skaffer jord og ressurser. Man må da kjøpe av privatpersoner, som må være villige til å selge. Hvis ikke må det bygges nytt og dyrkes nytt, noe som er et gigantisk prosjekt. Og man kan heller ikke tvinge privatpersoner til å stoppe sin drift, og det private utfordrer som regel alltid det offentlige. Det kan bli som i Sovjetunionen som nevnt i et tidligere eksempel at bøndene beholder den beste jorda selv, og jobber og tjener på det privat, mens noen jobber på offentlige anlegg, som gir mindre avkastning. Nå skal det sies at jordbruk i Norge ikke nødvendigvis er veldig lønnsomt, så er resultat kan være at priser går veldig opp, eller at bøndene finner seg andre jobber i stedet. Men de fleste vil jeg tro får støtte fra lokalsamfunnet. Men hvis de skal fortsette som før, og selge varer til staten, så må prisene være gode, og da kommer det er spørsmål om lønnsomhet fra staten sin side. 

 

Nå har jeg ikke tatt i betraktning import av varer, noe det kan bli mer av hvis staten ikke greier å holde utgiftene ved norsk jordbruk nede. Selv om det er statlig styrt, så må utgiftene holdes innenfor et budsjett, og hvis det ikke går opp, så må enten skattene opp, eller utgiftene ned. Eller omprioriteringer i statsbudsjettet.

Lenke til kommentar

det som vekker meg mest med denne diskusjonen er hvor fæle noen folk er mot hverandre. det er vell derfor vi ikke kan ha "gratis" noenting egentlig. om alle ville hverandre bare gode ting kunne vi avskaffet alle tidkrevende ting vi gjør som vi kaller økonomi. penger og økonomi er bare en av mange måter vi blir styrt på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi helse og utdanning er ganske konkret, mens mat er uendelig variert.

 

Du kan ikke selv velge innholdet i utdannelsen din, du kan kun velge retningen. Skal du bli lege, så er det konkrete krav til innholdet i utdannelsen. Skal du bli politi er det andre krav. Det samme gjelder for helse. De forskjellige sykdommene har konkrete behandlingsmetoder.

Lenke til kommentar

Mat er jo minst like viktig som skole og helse, så hvorfor er ikke mat noe staten har monopol på? Er det fordi det fungerer best om man lar det styres av markedet, altså tilbud og etterspørsel? I så tilfelle, hvorfor er ikke helse og utdanning da også underlagt markedet?

 

Det er lov å fiske og det er lov å plukke bær uten å betale for det så jo mat er gratis. Ellers kan du kjøpe frø for noen få kroner og dyrke ditt eget brød. Det å få det ferdig prosessert og klart til et raskt målitd, vel det må du betale ekstra for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

 

Det er lov å fiske og det er lov å plukke bær uten å betale for det så jo mat er gratis. Ellers kan du kjøpe frø for noen få kroner og dyrke ditt eget brød. Det å få det ferdig prosessert og klart til et raskt målitd, vel det må du betale ekstra for.

 

Word. Og store sportsbutikkjeder har av og til syke tilbud på harper med langt snøre og mange kroker. Har selv fisket med en sak som kosta 29 kroner. Funker flott. Trenger ikke engang dra ut i båt for å få seg noe, dette kan man bruke fra fergeleiet eller en flytebrygge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Word. Og store sportsbutikkjeder har av og til syke tilbud på harper med langt snøre og mange kroker. Har selv fisket med en sak som kosta 29 kroner. Funker flott. Trenger ikke engang dra ut i båt for å få seg noe, dette kan man bruke fra fergeleiet eller en flytebrygge.

Må du ikke ha fiskekort? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...