Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forehåndsbefaring avvikrapport

Geekeern

Anbefalte innlegg

Hei,

Var på forehåndsbefaring i går sammen med entreprenøren og utbygger. Det ble oppdaget en del mangler som utbygger har notert i avvikrapporten.

En viktig ting mangel som jeg oppdaget var mellomrom mellom dørkarmen og sideveggen, mellomrommet fra bunn til topp var ikke lik i bredden (ikke parallelle linjer). Jeg oppdaget det raskt med et øyekast og jeg kommenterte det, men da kom de med mange unnskyldning på hva det kunne være. Og når de til slutt innrømte at det ikke var parallelt, så svarte de med at det er sikkert innenfor toleransegrensen.

Etter litt diskusjon ble utbygger enig med meg om at det skulle føres som en mangel i avvikrapporten, så han tok bilder. Entreprenøren sto på bakbena og mente at badet var ferdig satt sammen i utlandet som en modul og ville legge skylden på tredjepart.

Jeg har mottatt avvikrapporten fra forehåndsbefaring, og oppdager jeg at denne mangelen ikke er blitt tatt med likevel, og jeg ønsker ikke at de skal slippe unna så lett, og ønsker å dokumentere mangelen i tilfelle sak i senere tid.

Problemet er at jeg sliter med å forklare mangelen i en sammenhengende tekst, og jeg setter stor pris på om noen kan hjelpe meg med å forklare.

Legger ved bilder. Jeg har forsøkt å gjenskape mangelen i en sånn rom-planlegger program. Bildene er kun for å illustrere og kan ikke brukes til å måles eksakt. (jeg hadde ikke med noe måle verktøy heller).

post-265645-0-93217200-1524207615_thumb.jpg

post-265645-0-24898800-1524207619_thumb.jpg

post-265645-0-27901900-1524207624_thumb.jpg

post-265645-0-07294800-1524207628_thumb.jpg

Endret av Geekeern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er kanskje at dørkarmen og veggen noen cm unna er skjeve i forhold til hverandre. Så ihvertfall en av disse er ikke i vater.

Beklager, men kan ikke beskrive det på noe faglig måte. Og aner ikke hvor normalt det er på en nytt hus. Virker litt skjemmende ja.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at jeg sliter med å forklare mangelen i en sammenhengende tekst, og jeg setter stor pris på om noen kan hjelpe meg med å forklare.

Samme forhold gjer det vanskeleg å hjelpe deg. Eg har problem med å tolke kva som er feil.

"...mellomrom mellom dørkarmen og sideveggen, mellomrommet fra bunn til topp var ikke lik i bredden (ikke parallelle linjer)..."

Nå har jeg ikke eksakt mål, men på gulv-nivå er mellomrommet ca. 0,5 cm og på på toppen er mellomrommet 1-1,5 cm, og det er noe som er godt synlig med det blotte øyet.  

Håper du forstår feilen nå?

Lenke til kommentar

Det er kanskje at dørkarmen og veggen noen cm unna er skjeve i forhold til hverandre. Så ihvertfall en av disse er ikke i vater.

Beklager, men kan ikke beskrive det på noe faglig måte. Og aner ikke hvor normalt det er på en nytt hus. Virker litt skjemmende ja.

Helt riktig forstått, men det å forklare på faglig måte jeg sliter med :(

Endret av Geekeern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...