toth Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 (endret) Hei, om to personer skal dele utgifter, men justert for inntekt, blir dette rett formel? Her har jeg for enkelhets skyld gått ut fra at A jobber og tjener 100%, B jobber og tjener 80% av den første. Eksempelvis har de lik jobb og inntekt, men A jobber fullt mens B jobber 80%. Blir da følgende formel riktig: [utgift]/180*100 for A [utgift]/180*80 for B ? Tankegangen er at totallønn er 180%, derfor utgift delt på 180 og ganget med inntekt, 100 og 80 Endret 19. april 2018 av toth Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 (endret) Inntjeninga fungerer altså som en lineær fordelingsnøkkel. Det vil være naturlig å bruke dette i regnearksammenheng og det er veldig fordelaktig å synliggjøre hvor tallet 180 kommer fra. I praksis blir det kanskje vanskelig å etterleve dersom den som jobber 100% anklager den andre for å late seg 20% av tiden og derfor ikke er villig til å ta en større andel av kostnaden. Og det er sikkert hundrevis forskjellige hensyn som kan brukes som påskudd for en eller begge parter til å krangle seg til en lavere andel, eksempelvis skatteprosent, andre fellesutgifter mm. Endret 19. april 2018 av geir__hk Lenke til kommentar
toth Skrevet 20. april 2018 Forfatter Del Skrevet 20. april 2018 Den siste paragrafen din er en ikkesak i dette tilfellet, alt er i skjønneste enighet - jeg ville bare få bekreftet at det ble korrekt regnestykke for 80/100-fordeling. Jeg prøvde først med 40% på B (halvparten av utgiftene, men 80% inntekt, derfor 40%) og resten på A, men det ble feil følte jeg. 100+80 ser mer reelt ut for meg. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 20. april 2018 Del Skrevet 20. april 2018 Hvis dere er enige om alt så blir det riktig utregnet. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 20. april 2018 Del Skrevet 20. april 2018 Regnestykket blir riktig, men det vanligste i slike fordelingsnøkler er jo å la totalen være 100%, og ikke regne med den høyeste av de to andelene som 100%. Utregningen for (prosent)andel er den enkeltes inntekt delt på summen av inntektene (og ganget med 100 for å få prosenter). F.eks 100/180 i ditt eksempel = 0,5555 = 55,55%, og 80/180 = 0,4444 = 44,44%. (avrundinga her gjør at det "mangler" 0,01%...) 1 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 21. april 2018 Del Skrevet 21. april 2018 Spørsmål om avrunding kan jo også være grobunn for krangel mellom to parter - og benytter man regneark til utregninga så kan det løses ved å bli enig om hvem som skal rundes opp for (f.ex den med høyest inntekt, eller den såm går ut med søpla om morgenen - eller whatever). Så lar en regnearket beregne hvor mye som skal betales, inkludert opprundinga - og trekker så dette beløpet fra totalsummen for det som skal betales, dette blir da summen som den andre parten skal betale. Dermed sliper man å havne i en slik situasjon at summen av delbeløpene kan avvike på siste øre. Lenke til kommentar
toth Skrevet 21. april 2018 Forfatter Del Skrevet 21. april 2018 Avrundingen er jo bare noen tiere, så hvis de blir grobunn for krangel vil jeg påstå forholdet i seg selv kanskje ikke er i beste tilstand. 2 Lenke til kommentar
HW1 Skrevet 22. april 2018 Del Skrevet 22. april 2018 Bare pass på at fordelingen burde gjøres etter skatt. Hvis ikke og felleskostnadene er høye nokk så ender personen med best inntekt opp med minst å rutte med. Lenke til kommentar
Automatikeren Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 Hvis det gjøres etter skatt bør vel skattepengene fordeles etter samme nøkkel for å unngå at en betaler mer skatt en den andre, og tjener på dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå