_powerade_ Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Hei, På jobben ble jeg satt til å utvikle et program for å visualisere diverse prosessdata. Ledelsen mente at 3 dager (!!) var nok til å gjøre denne jobben. Jeg fikk klemt inn det meste, men med så trangt tidsskjema, ble det selvsagt minimalt med tid til å testing, og diverse bugs popper opp nå og da. Men ledelsen, eller mer spesifikt, én i ledelsen, mener at programmet ikke har nok brukere, og dessuten er basert på teknologi som ikke trusted i vår prosessammenheng (han har et poeng, da vi har ikke redundancy på denne), så vil han ikke delegere flere ressurser på prosjektet, så for meg betyr det at jeg har brukt av min egen fritid på å gjøre feilsøking samt implementering av flere (mer eller mindre nyttige) funksjoner. Greia er at det er relativt mange brukere av dette programmet, og av våre nesten 300 ansatte vet jeg med ganske god sikkerhet at det er mellom 20 og 25 personer som bruker det aktivt en eller flere ganger hver dag. Så grunnen til at jeg poster her, er at jeg ønsker å logge hver gang noen noen bruker programmet. Jeg tenker at det kan finnes noen restriksjoner mot å gjøre dette, både moralske og juridiske, men hvis jeg kan legge frem data over hvor mange brukere det har, vil det gjøre det enklere for meg å argumentere med at jeg trenger flere dager på prosjektet, pluss at jeg muligens kan få betalt for de timene jeg har brukt av min egen fritid. Hva mener dere? Er en slik registrering av brukerdata ok, eller bør jeg gå for en annen metode? Hvis OK, hva er i såfall greit å registerere, og hva er ikke greit?? Jeg trenger nødvendigvis ikke å logge hvem som bruker det, men kan legge inn en counter hver gang det åpnes (anonymt for hver bruker)? Lenke til kommentar
Illus Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Du bør sette deg inn i GDPR. Enten av personlig interesse, eller som betalt aktivitet fra din arbeidsgiver. https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-skjema/veiledere/hva-betyr/ Å logge antall åpninger av et program, så lenge det ikke kan spores til hvem, er ikke noe problem hverken etisk eller juridisk. Man kan logge så mye man orker så lenge det ikke er personsensitive data. https://www.digi.no/artikler/kronikk-hva-betyr-gdpr-for-oss-som-lager-it-losninger/410419 Ellers ville jeg aldri ha godtatt å bruke fritiden min til å lage noe for min arbeidsgiver uten å få betalt (ikke nødvendigvis kun lønn) for det. Med unntak av om man har eierinteresser i sjappa der "lønn" da blir et relativt begrep. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Du burde ikke ha brukt av fritiden din i første omgang. 3 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Både Dell K1000 og System center er det mulig å bruke metering av programvare i bedriften. 1 Lenke til kommentar
_powerade_ Skrevet 19. april 2018 Forfatter Del Skrevet 19. april 2018 (endret) Takker for svar, jeg tenker jeg går for å registrere hver økt samt lengde på økt og helt anonymisert. Angående bruk av fritid, så skjønner jeg reaksjonene. "Problemet" er at jeg har flere roller på jobben, og i en av rollene har det blitt et særs nyttig verktøy for meg, og jeg skulle ønsket jeg hadde laget det for flere år siden.. Endret 19. april 2018 av _powerade_ Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 (endret) Men sjefen din nekter deg å føre timene som arbeidstid? Edit: Forøvrig enig i at du kan logge dette så lenge det ikke kan spores tilbake til eller identifiserer brukerene på noen måte. Endret 19. april 2018 av nirolo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå