AfterGlow Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Og iPhone X står alene for hele 35 prosent av profitten.Apple får nesten hele overskuddet fra verdens mobilsalg Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Synd man ikke kan gjøre noe med det. "Mer salg, mer penger inn? Guttær, vi må skru opp prisane!" Lenke til kommentar
Sersjant SEGA Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Overpriset, confirmed da? 6 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Ikke så rart når folk har en eller annen syk trang til å bruke 8-12000 på ny mobil hvert år. 4 Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Nå gjør vel Samsung akkurat det samme, lanserer omtrent den samme telefonen hvert år, men den blir dyrere og dyrere. Men virker ikke å stoppe kjøpelysten hos folk Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Overpriset, confirmed da? Hvis Apple er den eneste som tjener noe videre penger, betyr det ikke at alle andre er for billige? Samsung og Huawei tjener såvidt noe, men det falmer i forhold til andre inntekter selskapene har. Alle andre er jo i cirka 0 eller minus. Bør ikke selskaper tjene på å selge produkter? Lenke til kommentar
M22BN Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Overpriset, confirmed da?Hvis Apple er den eneste som tjener noe videre penger, betyr det ikke at alle andre er for billige? Samsung og Huawei tjener såvidt noe, men det falmer i forhold til andre inntekter selskapene har. Alle andre er jo i cirka 0 eller minus. Bør ikke selskaper tjene på å selge produkter? Husk på at Samsung var Apples fremste leverandør for delene brukt i produksjon av iPhoner i 2017, og fortsetter sanns. med denne trenden videre. Huawei leverer tall på netto profitt lik 7,3 milliarder dollar i 2017, så de går litt mer enn "cirka 0 eller minus" Tilsvarende er Samsung oppi 50 milliarder dollar for 2017. Apple har mye markedsmakt, og er eneste produsent med original Apple IOS, som svært mange er glad i. Så til en viss grad setter Apple prisene sine slik de vil, og folk vil fortsette å kjøpe de, selv om man ofte får et tilsvarende produkt for et betydelig mindre beløp ^^ Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Overpriset, confirmed da?Hvis Apple er den eneste som tjener noe videre penger, betyr det ikke at alle andre er for billige? Samsung og Huawei tjener såvidt noe, men det falmer i forhold til andre inntekter selskapene har. Alle andre er jo i cirka 0 eller minus. Bør ikke selskaper tjene på å selge produkter? Husk på at Samsung var Apples fremste leverandør for delene brukt i produksjon av iPhoner i 2017, og fortsetter sanns. med denne trenden videre. Huawei leverer tall på netto profitt lik 7,3 milliarder dollar i 2017, så de går litt mer enn "cirka 0 eller minus" Tilsvarende er Samsung oppi 50 milliarder dollar for 2017. Apple har mye markedsmakt, og er eneste produsent med original Apple IOS, som svært mange er glad i. Så til en viss grad setter Apple prisene sine slik de vil, og folk vil fortsette å kjøpe de, selv om man ofte får et tilsvarende produkt for et betydelig mindre beløp ^^ Huawei er ikke et mobilselskap. Det er et nettverksselskap. De tjener penger som selskap, men Huawei sine mobiler tjener de ikke like mye på. Så de tjener langt langt fira 7 milliarder dollar på å lage telefoner. Samsung Electronics tjente 50 milliarder dollar. De delene av Samsung Electronics som tjener virkelig mye penger er RAM og NAND produksjon. De tjener langt langt langt ifra 50 milliarder på telefoner. Du nevner de lager deler for iPhone X. De er estimert til å tjene 110 USD per iPhone X solgt. https://www.forbes.com/sites/bensin/2017/10/02/samsung-will-make-more-billions-more-from-the-iphone-x-than-the-galaxy-s8/#65e52dfd52c2 Og det er det Samsung Electronics tjener penger på. Å lage deler til andre. Samsung, LG og SK lager over 50% LCD og 100% OLED i verden. De har 90% av RAM, rundt 50% av NAND, rundt 50% av batterier. Og en del av foundry markedet. En del av disse bransjene har blitt svært profitable og Samsung seter nå rekorder stadig vekk uten noe ende i sikte. Men det betyr ikke at de tjener mye penger på telefonene sine. Jeg tror godt Samsung tjener mer på å selge komponenter til seg selv enn de gjør på å lage og selge telefoner.... Så ja Huawei og Samsung gjør det bra. Leverandører til Apple der vel den største er Samsung tjener og bra. Så Samsung tjener sånn sett mer om du tar med hele verdikjeden. Men når du ser på ren profitt for telefonsalg så tjener Samsung og Huawei ikke veldig mye, og Apple tjener veldig mye mer. Husk Apple har nesten samme profitt som Samsung Electronics. Der nesten all Apples profitt kommer fra iPhone. Men Samsung Electronics selger 1 million ulike produkter. Apple tjener like mye på sine produkter som verdens største elektronikkprodusent på alle sine produkter. Det sier en del om hvor mye penger Apple tjener på disse iPhonene. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Overpriset, confirmed da? Hvor mye var det Samsungs toppmodell kostet nå igjen da..? Nettopp ja. Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Overpriset, confirmed da? Hvor mye var det Samsungs toppmodell kostet nå igjen da..? Nettopp ja. S9+ går for 8000 kr nå rett etter launch. iPhone X koster 10300 kr. Altså 2300 kroner mer per telefon. Selv om iPhone er et halvt år gammel. Hvis du antar 130 millioner solgte iPhone X tilsvarer prisforskjellen 38 milliarder USD. 130 millioner er det en antar iPhone X vil selge over 2 år. Så om Apple hadde tapt 40 milliarder US. Regner du +2000 kr prisforskjell for iPhone og bruker salgstallene (216 millioner per år) så er det 55 milliarder USD. Apple hadde en fortjeneste på 48 milliarder USD i fjor. Så den ekstra høye prisen for iPhone er faktisk stort sett hele grunnen til at de tjener mye mer enn Samsung. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Overpriset, confirmed da? Hvor mye var det Samsungs toppmodell kostet nå igjen da..? Nettopp ja. S9+ går for 8000 kr nå rett etter launch. iPhone X koster 10300 kr. Altså 2300 kroner mer per telefon. Selv om iPhone er et halvt år gammel. Hvis du antar 130 millioner solgte iPhone X tilsvarer prisforskjellen 38 milliarder USD. 130 millioner er det en antar iPhone X vil selge over 2 år. Så om Apple hadde tapt 40 milliarder US. Regner du +2000 kr prisforskjell for iPhone og bruker salgstallene (216 millioner per år) så er det 55 milliarder USD. Apple hadde en fortjeneste på 48 milliarder USD i fjor. Så den ekstra høye prisen for iPhone er faktisk stort sett hele grunnen til at de tjener mye mer enn Samsung. Tja, jeg tasta det nå bare inn i prisjakt, og billigste jeg så var 9600 kr, altså under tusenlappen i forskjell. Så jeg tenker vi sier at de ligger ganske likt jeg.. Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Tja, jeg tasta det nå bare inn i prisjakt, og billigste jeg så var 9600 kr, altså under tusenlappen i forskjell. Så jeg tenker vi sier at de ligger ganske likt jeg.. https://www.prisjakt.no/product.php?p=4471962 Billigste er ikke 9600. Og 9600-8000 = 1600 kr. Og om det er 55 milliarder eller 27 milliarder USD så ville jeg ikke sagt "ganske likt". Du må huske at det ikke er sånn at når iPhone koster 25% mer, så tjener de 25% mer. Om Samsung tjener 500 per telefon, tjener da Apple 500% mer per telefon enn Samsung. 500% per telefon er langt ifra ganske likt. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 20. april 2018 Del Skrevet 20. april 2018 Tja, jeg tasta det nå bare inn i prisjakt, og billigste jeg så var 9600 kr, altså under tusenlappen i forskjell. Så jeg tenker vi sier at de ligger ganske likt jeg.. https://www.prisjakt.no/product.php?p=4471962 Billigste er ikke 9600. Og 9600-8000 = 1600 kr. Og om det er 55 milliarder eller 27 milliarder USD så ville jeg ikke sagt "ganske likt". Du må huske at det ikke er sånn at når iPhone koster 25% mer, så tjener de 25% mer. Om Samsung tjener 500 per telefon, tjener da Apple 500% mer per telefon enn Samsung. 500% per telefon er langt ifra ganske likt. Beklager, kanskje jeg var litt uklar. Billigste Samsung S9+ jeg fant var 9600: https://www.prisjakt.no/product.php?p=4652629 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 20. april 2018 Del Skrevet 20. april 2018 Alle andre er jo i cirka 0 eller minus. Bør ikke selskaper tjene på å selge produkter? Jo, hvis man er en uavhengig kjøpmann på hjørnet. Når man kommer opp i denne størrelsesordenen, er det mer komplisert. For eksempel kan det være mye verd å øke omsetningen med 10% selv om overskuddet forblir 0. Tilsvarende kan det være mye verd å øke markedsandelen med 10% selv om overskuddet forblir 0. Eller å øke investorenes tiltro med 10% selv om overskuddet forblir 0. 1 Lenke til kommentar
Jan Olsen Skrevet 20. april 2018 Del Skrevet 20. april 2018 Og her har Apple lært, øk prisene - det gir merinntekt. Så kan håpe neste iPhoneXI(?) gir enda høyere pris, og Samsung og Huawei følger også etter i dette sporet. Lenke til kommentar
Jan Olsen Skrevet 20. april 2018 Del Skrevet 20. april 2018 Overpriset, confirmed da?Hvis Apple er den eneste som tjener noe videre penger, betyr det ikke at alle andre er for billige? Samsung og Huawei tjener såvidt noe, men det falmer i forhold til andre inntekter selskapene har. Alle andre er jo i cirka 0 eller minus. Bør ikke selskaper tjene på å selge produkter? Husk på at Samsung var Apples fremste leverandør for delene brukt i produksjon av iPhoner i 2017, og fortsetter sanns. med denne trenden videre. Huawei leverer tall på netto profitt lik 7,3 milliarder dollar i 2017, så de går litt mer enn "cirka 0 eller minus" Tilsvarende er Samsung oppi 50 milliarder dollar for 2017. Apple har mye markedsmakt, og er eneste produsent med original Apple IOS, som svært mange er glad i. Så til en viss grad setter Apple prisene sine slik de vil, og folk vil fortsette å kjøpe de, selv om man ofte får et tilsvarende produkt for et betydelig mindre beløp ^^ Antar disse tallene inkluderer mye annet enn mobiler i disse selskapene, Samsung produserer også vaskemaskiner og gravemaskiner :-). Huawei selger også nettverkutstyr til telefonselskap etc. Apple derimot, har nesten all sin omsetning og profitt relatert til mobiltelefoni for sluttbrukere... Lenke til kommentar
Jan Olsen Skrevet 20. april 2018 Del Skrevet 20. april 2018 Overpriset, confirmed da? Hvor mye var det Samsungs toppmodell kostet nå igjen da..? Nettopp ja. S9+ går for 8000 kr nå rett etter launch. iPhone X koster 10300 kr. Altså 2300 kroner mer per telefon. Selv om iPhone er et halvt år gammel. Hvis du antar 130 millioner solgte iPhone X tilsvarer prisforskjellen 38 milliarder USD. 130 millioner er det en antar iPhone X vil selge over 2 år. Så om Apple hadde tapt 40 milliarder US. Regner du +2000 kr prisforskjell for iPhone og bruker salgstallene (216 millioner per år) så er det 55 milliarder USD. Apple hadde en fortjeneste på 48 milliarder USD i fjor. Så den ekstra høye prisen for iPhone er faktisk stort sett hele grunnen til at de tjener mye mer enn Samsung. Tja, jeg tasta det nå bare inn i prisjakt, og billigste jeg så var 9600 kr, altså under tusenlappen i forskjell. Så jeg tenker vi sier at de ligger ganske likt jeg.. Ja, jeg vil tro at kunder av Apple vil anse dette som ganske like tall :-) iPhoneX er Norges mest solgte mobil, mens Samsung S9+ er ikke Samsungs mest solgte (kr 1632 prisforskjell idag). Det er derimot S9, da blir prisforskjellen kr 2858. Apple er utvilsomt et imponerende selskap :-). Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 20. april 2018 Del Skrevet 20. april 2018 [quote name='Jan Olsen' timestamp='1524217962' Apple er utvilsomt et imponerende selskap :-). Ja, det er imponerende hvordan de har klart å etabler og opprettholde en stabil kundemasse som de klarer å ta svært høye priser fra. Men Apple mister faktisk markedandeler i alle markeder utenom Kina. Dog er de ikke så fokuserte på markedsandeler - tror Apple lever godt med den markedsandelen de har. For en som er økonom med god kunnskap om konsumentoverskudd er det også fascinerende å se i hvor stor grad konsumenter er villige til å gi fra seg fra nesten hele konsumentoverskuddet til en aktør. Av denne grunn er alt som har en eplelogo bannlyst hos meg, og så kan jeg bruke konsumentoverskuddet jeg beholder med å utnytte konkurransen i midtre og nedre deler av markedet til noe som er langt mer morosamt. 1 Lenke til kommentar
M22BN Skrevet 20. april 2018 Del Skrevet 20. april 2018 Overpriset, confirmed da?Hvis Apple er den eneste som tjener noe videre penger, betyr det ikke at alle andre er for billige? Samsung og Huawei tjener såvidt noe, men det falmer i forhold til andre inntekter selskapene har. Alle andre er jo i cirka 0 eller minus. Bør ikke selskaper tjene på å selge produkter? Husk på at Samsung var Apples fremste leverandør for delene brukt i produksjon av iPhoner i 2017, og fortsetter sanns. med denne trenden videre. Huawei leverer tall på netto profitt lik 7,3 milliarder dollar i 2017, så de går litt mer enn "cirka 0 eller minus" Tilsvarende er Samsung oppi 50 milliarder dollar for 2017. Apple har mye markedsmakt, og er eneste produsent med original Apple IOS, som svært mange er glad i. Så til en viss grad setter Apple prisene sine slik de vil, og folk vil fortsette å kjøpe de, selv om man ofte får et tilsvarende produkt for et betydelig mindre beløp ^^ Antar disse tallene inkluderer mye annet enn mobiler i disse selskapene, Samsung produserer også vaskemaskiner og gravemaskiner :-). Huawei selger også nettverkutstyr til telefonselskap etc. Apple derimot, har nesten all sin omsetning og profitt relatert til mobiltelefoni for sluttbrukere... Akkurat disse tallene er hentet fra offisielle salgstall for et spesifikt marked, nemlig mobilmarkedet ^^ Samsungs salg av deler, og Huawei sine mange andre produksjoner og aktiviteter er ikke inkludert i disse tallene, som også svarer på et par andre kommentarer her ser jeg. Ellers er det svært vanlig innenfor både økonomi eller i diskusjonssammenheng å snakke om Huawei som for eks. mobilselskap dersom jeg snakker om deres posisjon, produksjon og salg i et spesielt marked (Mvh økonom og tidligere ansatt i telekom, med gode kunnskaper om alt som blir snakket om her) Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 20. april 2018 Del Skrevet 20. april 2018 Tja, jeg tasta det nå bare inn i prisjakt, og billigste jeg så var 9600 kr, altså under tusenlappen i forskjell. Så jeg tenker vi sier at de ligger ganske likt jeg.. https://www.prisjakt.no/product.php?p=4471962 Billigste er ikke 9600. Og 9600-8000 = 1600 kr. Og om det er 55 milliarder eller 27 milliarder USD så ville jeg ikke sagt "ganske likt". Du må huske at det ikke er sånn at når iPhone koster 25% mer, så tjener de 25% mer. Om Samsung tjener 500 per telefon, tjener da Apple 500% mer per telefon enn Samsung. 500% per telefon er langt ifra ganske likt. Beklager, kanskje jeg var litt uklar. Billigste Samsung S9+ jeg fant var 9600: https://www.prisjakt.no/product.php?p=4652629 Både Galaxy S9 og iPhone X er 5.8". Hvorfor sammenligner du den større S9+ med iPhone X? Det blir urettferdig å sammenligne plus modeller med non-plus modeller for å påpeke liten prisforskjell. Det blir urealistisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå