Gå til innhold

Over 95 prosent av verdens befolkning puster inn usunn luft

11 stemmer

1. 1. Er du bekymret for forurensningen?

• Ja
      8
    • Nei
      3

Anbefalte innlegg

Over 95 prosent av verdens befolkning puster inn usunn luft

95 prosent av verdens befolkning lever nå i områder med for dårlig luftkvalitet, ifølge fersk rapport.

Årlig mister 6,1 millioner mennesker livet på grunn av luften de puster inn, ifølge den årlige rapporten til State of Global Air, publisert tirsdag.

Dårlig luftkvalitet er nå rangert som fjerde ledende risikofaktor for dødelighet globalt, etter for høyt blodtrykk, kosthold og røyking.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2018/04/18/195389024/over-95-prosent-av-verdens-befolkning-puster-inn-usunn-luft

Hva mener du om dette? Er dette et paranoid varsel? Er dem som ikke tror på forurensningen og farene ved dem naive? Er dette bare store overskrifter for å få oppmerksomhet eller et problem som må tas på alvor?

Selv tror jeg dette kan være farlig. I Kina for eksempel ser man jo stadig folk gå med munnbind på grunn av den dårlige luften. Kyoto-avtalen og Paris-avtalen dreier seg utelukket om klimaendringer. Sur nedbær har vært et tema i årevis.

Ikke at jeg tror dette kan bety total død på sekundet, eller de kommende årene, men jeg mener man må tenke langsiktig. Vi har tross alt bare denne ene planeten og det er årevis fram (ingen vet hvor mange år) til menneskeheten kan dra ut i verdensrommet for å kolonisere det og bo i romstasjoner, på månen eller på Mars.Da må denne ene planeten menneskehet har tas vare på slik jeg ser det!

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei men det er det det koker ned til. Ingen kommer til å gjøre en dritt før det er økonomisk lønnsomt for dem å gjøre det. Vi snakker hele tiden om ting vi burde gjøre og bla bla bla og det er vel og bra det, men ingenting kommer til å virkelig skje før livene våre er truet (og selv da vil de vurdere om det er seriøst nok, kan godt hende de bare lar deg og dine dø) eller før de finner en måte å tjene på det.

Lenke til kommentar

Jeg mistenker at det er mye kreativ statistikk ute og går når denne typen påstander fremmes fra interessegrupper. Hva er "farlig", og hvor farlig er det i forhold til andre ting som er farlig? Hvor mye av variasjonen i tapte leveår kan forklares ut fra luftkvalitet alene? Jeg synes denne kronikken belyste temaet på en hensiktsmessig måte:

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/kEmB/Hvor-farlig-er-byluft--Per-Sostrand-og-Sverre-Langard

Lenke til kommentar

Nei men det er det det koker ned til. Ingen kommer til å gjøre en dritt før det er økonomisk lønnsomt for dem å gjøre det. Vi snakker hele tiden om ting vi burde gjøre og bla bla bla og det er vel og bra det, men ingenting kommer til å virkelig skje før livene våre er truet (og selv da vil de vurdere om det er seriøst nok, kan godt hende de bare lar deg og dine dø) eller før de finner en måte å tjene på det.

De klarte det med KFK gassene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...