Slettet--- Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Hei, Hadde det jeg trodde var en ganske rett frem salg av drone. Også trekker kjøper seg i siste liten med noe som antydet på at han bare prøvde seg for å få enda billigere pris. Utifra samtalen vi hadde på finn.no så ville jeg tolket det som en skriftlig avtale da pris, tid og sted var avtalt. Jeg ventet bare på telefonnummer så jeg kunne gi nærmere info om når jeg var der for å møte kjøper. Legger ved skjermbilde. Så nå ble jeg nødt til å selge for mindre enn det som var avtalt og utifra hva jeg har skjønt av kjøpsloven så kan jeg kreve erstatning for det tapet det har medført. Hvordan går jeg frem for å gjøre dette? Og har jeg loven på min side her? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 (endret) Han her har misforstått "kjøpers marked". Tipper han er en sånn som oppfører seg som en drittsekk i butikker og sier at "kunden har alltid rett". Du har retten på din side, men det første du gjør er å nok en gang kreve at salget gjennomføres, og gjøre ham oppmerksom på reglene. Det kan virke som han ikke kjenner dem, og da er det jo en liten sjanse for at han vil gi seg, selv om han virker som en premiekødd. Skriv at dere har en avtale, og at hvis han vil bryte den er det greit, men da vil du sende faktura på mellomlegget. Det er kanskje ikke mange hundrelappene det er snakk om, men jeg hadde blitt forbannet og tatt dette til forliksrådet Forbrukerklageutvalget om jeg måtte. Hvis du velger å gjøre dekningssalg kan du ikke legge den ut til spottpris - du må fortsatt gjøre en innsats for å minimere tapet. Send ham disse linkene: https://www.dinside.no/okonomi/finnno-dette-kan-du-kreve-nar-kjoperen-trekker-seg/69239160 https://www.dinside.no/okonomi/5-grunner-til-a-bruke-det-nye-forbrukerklageutvalget/66903185 Endret 19. april 2018 av Isbilen 2 Lenke til kommentar
3irik Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Som isbilen sier har du retten på din side, men å få rett vil kreve mye energi og tid av deg. Finn.no er passe ubrukelig mtp. å håndheve avtalene du gjør. Jeg ville tatt en ekstra vurdering på om det er verdt å følge opp dette mer. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 (endret) Det krever da ikke så mye å kontakte Forbrukerklageutvalget. De er gratis å bruke, kan fatte bindende vedtak, og pengende kan dermed tvangsinndrives. Det er ikke så lett å slippe unna med slik oppførsel lenger. Her har man jo også alt man trenger for å fatte en avgjørelse i chatloggen. Tipper de har en fast track for sånne saker, som det sikkert ikke er få av. Endret 19. april 2018 av Isbilen Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Jeg hadde definitivt gått videre med saken selv om det skulle koste både tid og penger. Mulig det ikke er verdt det, men jeg hadde gjort det bare for å gi fyren en smekk. Her er også en link du kan sende ham: https://www.dinside.no/okonomi/har-du-sagt-du-vil-selge-ma-du-selge/69578134 Lenke til kommentar
Rigmor Ortiz Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Hahaha, den siste kommentaren "kjøpers marked vettu". For meg høres det ut som vedkommende kunne trenge en lærepenge. Jeg ville ofra noen minutter på å gjøre vedkommende oppmerksom på hvilke regler som gjelder. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 (endret) Definitivt verdt det. Verden blir et bedre sted for hver dust som får svi. Jeg kunne vært tilbøyelig til å la det gå helt frem til "kjøpers marked vettu". Endret 19. april 2018 av Isbilen 7 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Ser utifra dialogen at han er litt vinglete i innledningen med delvis forbehold om at han vurderer et annet tilbud/kina-kopi. Hvis man skulle sett det at han sendte deg tlfnr som en endelig aksept så har han avbrutt rett før det - så litt i gråsonen. Virker som han angrer seg og da blir det et spm i hvilken grad man skal forfølge det (tid/energi brukt på det kontra mulig gevinst). I og med at det er en litt vinglete person, så kan man også tenke seg at han i neste omgang (dersom salget tvinges igjennom) vil reklamere på feil - og ønsker du egentlig å selge til en slik person? Kanskje personen er umyndig eller ikke tilregnelig ? Forliksråd tar vel fort 3-4 mnd med ankemuligheter ? Jeg hadde ikke vurdert det som lønnsomt. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 (endret) Hadde han vært unnskyldende og en oppriktig kar så hadde det vært noe annet. Den drittsekken her må du få til å ta tapet på et dekningssalg. Kjør på! La han svi. Kontakt forbrukertvistutvalget og se hva de sier. Endret 19. april 2018 av Comma Chameleon Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 (endret) Forliksråd tar vel fort 3-4 mnd med ankemuligheter ? Jeg hadde ikke vurdert det som lønnsomt. Det vi snakker om her er Forbrukerklageutvalget. Selv om han er vinglete er det ganske tydelig at det blir inngått en avtale. Han trenger ikke å komme med enda en bekreftelse her. Endret 19. april 2018 av Isbilen Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Forliksråd tar vel fort 3-4 mnd med ankemuligheter ? Jeg hadde ikke vurdert det som lønnsomt. Det vi snakker om her er Forbrukerklageutvalget. Selv om han er vinglete er det ganske tydelig at det blir inngått en avtale. Han trenger ikke å komme med enda en bekreftelse her. Gjetningen min var ikke mye feil: 4 mnd er gjennomsnittlig klagetid http://www.forbrukertvistutvalget.no/om-forbrukerklageutvalget/ "Saksbehandlingstiden kan variere avhengig av sakstype og sakens omfang. Den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden er ca. fire måneder fra saken kommer inn til vårt kontor. Vi oppfyller for tiden kravene om behandlnigstid i forbrukerklageloven § 6 femte ledd." ...og vi vet fortsatt ingenting om kjøper her. Kan være umyndig eller ikke tilregnelig som et par eksempel på person som ikke kan inngå avtale. Inkludert brev og tid som man må bruke på å følge opp saken, så ville jeg personlig gått videre og solgt til en mer seriøs kjøper. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Jeg ville skrevet til han at han da hadde to alternativer: 1: Han kjøper dronen av deg i henhold til avtalen som er gjort. 2: Du selger dronen, og han betaler deg mellomlegg hvis du ikke får like mye for den (også eventuelt frakt). La han velge. Hvis han ikke velger noen av dem, eller ikke svarer innen en fastsatt frist, så sender du det videre til utvalget. Lenke til kommentar
3irik Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Det krever da ikke så mye å kontakte Forbrukerklageutvalget. De er gratis å bruke, kan fatte bindende vedtak, og pengende kan dermed tvangsinndrives. Det er ikke så lett å slippe unna med slik oppførsel lenger. Her har man jo også alt man trenger for å fatte en avgjørelse i chatloggen. Tipper de har en fast track for sånne saker, som det sikkert ikke er få av. Håper du har rett og jeg har feil. Det har lenge vært alt for lett å komme unna tydelige avtaler på finn.no! Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Si ifra til finn også, de bør jo være intressert i å luke ut brukere som ikke forholder seg til avtaler. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Forliksråd tar vel fort 3-4 mnd med ankemuligheter ? Jeg hadde ikke vurdert det som lønnsomt. Det vi snakker om her er Forbrukerklageutvalget. Selv om han er vinglete er det ganske tydelig at det blir inngått en avtale. Han trenger ikke å komme med enda en bekreftelse her. Gjetningen min var ikke mye feil: 4 mnd er gjennomsnittlig klagetid http://www.forbrukertvistutvalget.no/om-forbrukerklageutvalget/ "Saksbehandlingstiden kan variere avhengig av sakstype og sakens omfang. Den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden er ca. fire måneder fra saken kommer inn til vårt kontor. Vi oppfyller for tiden kravene om behandlnigstid i forbrukerklageloven § 6 femte ledd." ...og vi vet fortsatt ingenting om kjøper her. Kan være umyndig eller ikke tilregnelig som et par eksempel på person som ikke kan inngå avtale. Inkludert brev og tid som man må bruke på å følge opp saken, så ville jeg personlig gått videre og solgt til en mer seriøs kjøper. Det er jo det han skal gjøre, og kreve eventuelt mellomlegg av løken. Å benytte seg av forbrukerklageutvalge er noe helt annet enn forliksråd, og det er begrenset, men tilstrekkelig dokumentasjon i saken. Slipp halmstrået. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Åh guuu! Husk å oppdater tråden med videre dialog 3 Lenke til kommentar
Slettet--- Skrevet 19. april 2018 Forfatter Del Skrevet 19. april 2018 Takker for gode svar alle mann/damer! Jeg informerte fyren om kjøpsloven og lenket alle artiklene hvor jeg skrev at jeg håper å høre fra deg innen 15 på fredag, hvis ikke så vil jeg ta saken videre. (Jeg måtte selge for 1250,- lavere.) - den har vært til salg nå i snart en måned, jeg la den ut til 7500,- og ventet bare på et bud over 7000,-. Noen småkommentarer. Det med "kina drone" var bare fordi jeg skrev i annonseteksten at de som var interesserte i å prute, kunne stikke på alibaba.com å skaffe seg en kina drone.Så det er ingenting som tilsa at han tenkte på noe annet, før pris, tid og sted var avtalt. Tok også en prat med finn.no rett etter hendelsen hvor damen i chatten var vag på å uttale seg om det, men forsto saken og anbefalte å ta kontakt med forbrukerklageutvalget/forbrukertvistutvalge, hva nå enn de heter. Så får vi se om han gjør opp for seg eller ikke. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Følger med i spenning og håper du deler responsen hans med oss. Frekkhet hans er verdt absolutt all energi du måtte kunne bruke på det spør du meg... 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå