Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken 4x4 bør jeg se etter ca 70K?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er på utkikk etter en brukt 4x4 å lurer på hvilke merker jeg bør se etter? 

 

Kriterier er:

 

Lavt forbruk, men bør ha såpass med krefter at man klarer å trekke en campingvogn 1500kg uten at man må tyne den i 1 gir opp bakker.

 

Manuell eller automat er egentlig ikke så nøye, men helst automat gir.

 

Bør ha greit med bagasje plass sånn at jeg kan ta med bikkja.

 

Bensin eller diesel har jeg ikke klart å bestemme meg for da begge har pluss og minus. 

Har sverget til bensiner de siste årene pga kalde vintere her jeg bor, men igjen så er diesel litt mere økonomisk og bedre egnet når man skal trekke campingvogn.

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor stor vil du ha bilen, og vil du ha skikkelig 4wd eller leketøy-4wd? Og hva er lavt forbruk etter ditt syn? Varebil eller mer enn 2 personer?

Tenker minimum stasjonsvogn så man har plass til bikkja + litt bagasje. Vet ikke hva forskjellen på leketøys 4wd og skikkelig 4wd er?

Lavt forbruk er under literen på mila, så en suburban e,l er ikke aktuelt. Helst 5 seter, men kan klare meg med 2 også.

Endret av TheKims
Lenke til kommentar

Du har noen merker som er gode på få 4WD til å fungere i hele bilens levetid, som tåler belastningen det er med halvannet tonn på slep. Subaru (ikke diesel til din pris), dels Suzuki (kun bensin i din prisklasse), Mitsubishi Outlander. Knapt noen europeere ville jeg stolt på her, med unntak av Merce, men det er ganske slitne greier du får for 70.000. Volvo, Folkevogn og Audi har en tendens til å kreve store summer i reparasjon når de begynner å bli gamle, så en brukt slik ville jeg ikke satset pengene på, om du er opptatt av å bruke minst mulig kroner på bilen. Om du skal ha automat så vær klar over at sleping krever et par ting, om du vil unngå utgifter som overgår verdien på bilen. Først og fremst bør du sørge for at kassen har riktig og fersk nok olje. Tradisjonelle automater skal ha flush hver ca 60.000KM på en personbil, oftere ved mye belastning. Er det utbyttbart filter på den, skal det også byttes. Du må ha skikkelig kjøler på den, dette er nokså rimelig og lett å montere. Har bilen felleskjøling med kasse og kjølevæsken til motoren, ville jeg ha koblet vekk den løsningen og bare hatt separat kjøler. Du bør/må kjøre manuelt med girene, spesielt på kasser som ikke låser på størstedelen av kjøringen.
Når det gjelder motor så er det diesel du vil ha. Bensiner har ofte lite med moment i.f.t. diesel, iallfall i denne prisklassen. PSA har noen diesler som kunne vært utmerket til halvannet tonn slep, men jeg kjenner ikke til noen 4WD biler som har et velfungerende 4WD i kombinasjon med noen PSA-diesel. Hadde du kunne holdt deg til FWD og manuell giring, ville jeg sett på Berlingo, som du kan få både som 3-seters varebil og som 5 evt 7-seter. De har 2 girløsninger, manuell 5 trinns eller 6trinns EMG (elektronisk styrt manuell girkasse). EMG krever tilvenning, og ikke alle liker løsningen. Men den er veldig fin til å dra henger med, da den ikke har samme servicebehovet som er tradisjonell automat. Men 4WD systemet som Berlingo kan leveres med kjenner jeg ikke til. Motoren, som for det aller meste er PSA 1.6 med 90 hk, er momentsterk og takler halvannet tonn utmerket, og den klarer å holde forbruket nede. Et eksempel.
Pajero kan og være noe å se på. Eksempelet i lenken kan være et godt eksemplar. Her får du både diffsperr bak, samt antiskrens, noe som er "påkrevet" på slike SUVer. Den er rett nok ganske tung, og du får ikke forbruket under literen med mindre du kjører pent på langkjøring. 11l/100KM er normalt for en Pajero uten henger, legg på et par desiliter for henger. Med en slik får du en sterk bil som tar halvannet tonn henger med største letthet. Den har gode automater (som også må vedlikeholdes og utvides kjøling på, ref over) en momentsterk diesel (3.2, hopp over 2,5l), og ikke minst et 4WD-system som er henimot idiotsikkert. Prisene er ikke så gærne heller, du får en kurant bil for 70K. Det er dog et par ting som må sjekkes nøye før kjøp, de har noen svakheter med rust på enkelte steder, og noe av rusten kan lage store utgifter om det ikke gjøres noe med. Det er en stor/bred bil, noe du vil merke når du skal gnikke den inn i en parkeringsluke. Driftskostnader ellers er ganske hyggelig på en Pajero, iallfall om den har vært nogenlunde stelt. Så om forbruket er noe høyere enn hva du så for deg, så aner jeg at totalkostnaden på en slik bil kan være bedre enn å velge en personbil, i all den tid at en Pajero er bygget for å kunne trekke 3,4 tonn. Du bør dog sjekke at førerkortet ditt dekker denne bilen, mange må ta B96/BE/C1E, alt etter hva en har fra før.
Håper dette var til litt hjelp. Sikkert flere her som kan bidra med sine tanker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for god og informativt innlegg fikse :)

 

Var å testet en Subaru Forester 2L bensiner i dag med automat gir, men var noe rart med giringen på bilen. Når den skulle i 3 gir var det nesten som om clutchen sluret. Den giret også veldig fort opp til neste gir så turtallet lå omtrent aldri over 2000rpm med mindre man brukte power knappen, som jeg regner med ikke skal være nødvendig under vanlig kjøring.

 

Var nok ikke helt klar over at det var så stor forskjell på automat vs manuell gir, så da er automat utelukket så langt. 

 

Har i dag en helt grei Opel Astra stasjonsvogn, men har ikke lov å trekke mere enn 1050kg med den, så derfor jeg ser etter noe nytt/brukt.

 

Min forrige bil var en Subaru Impreza 2.0L sedan som jeg var veldig fornøyd med, men måtte selge den pga familie økning.

 

Vil helst a 4x4 igjen. Vanskelig å gå tilbake til 2wd :p

Endret av TheKims
Lenke til kommentar

Takk for god og informativt innlegg fikse :)

 

Var å testet en Subaru Forester 2L bensiner i dag med automat gir, men var noe rart med giringen på bilen. Når den skulle i 3 gir var det nesten som om clutchen sluret. Den giret også veldig fort opp til neste gir så turtallet lå omtrent aldri over 2000rpm med mindre man brukte power knappen, som jeg regner med ikke skal være nødvendig under vanlig kjøring.

 

Var nok ikke helt klar over at det var så stor forskjell på automat vs manuell gir, så da er automat utelukket så langt. 

 

Har i dag en helt grei Opel Astra stasjonsvogn, men har ikke lov å trekke mere enn 1050kg med den, så derfor jeg ser etter noe nytt/brukt.

 

Min forrige bil var en Subaru Impreza 2.0L sedan som jeg var veldig fornøyd med, men måtte selge den pga familie økning.

 

Vil helst a 4x4 igjen. Vanskelig å gå tilbake til 2wd :p

 

Er ikke rart når du har testa en bil med cvt kasse, er det verste som finns selv om noen mener noe annet,.

Anbefaler å testa skoda med dsg kasse evt passat med dsg kasse

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...