Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

En leiekontrakts gyldighet

Anbefalte innlegg

Hei,

For rundt ett år siden gikk jeg inn i et leieforhold i et kollektiv. Utleier bor selv i leiligheten, kontrakten var på to år, tre måneders oppsigelsestid og er ellers en helt ordinær leiekontrakt. 

Det oppsto ganske raskt noen problemer. Rommene i kollektivet var så dårlig lydisolert at så og si alle lyder fra alle rom er hørbare i hele leiligheten. Etter en fire - fem måneder var forholdet med min utleier rimelig dårlig, og etter et sent naschpiel på mitt rom og en påfølgende krangel grunnet lydnivået, sa min utleier opp kontrakten. Oppsigelsen kom etter flere advarsler, ble gjort skriftlig og svært tydelig, så den er både gyldig og forståelig. Jeg kan skylde meg selv for det som skjedde, men det er ikke poenget her.

Så, til selve problemstillingen. Etter denne hendelsen roet mitt lydnivå seg betraktelig. Det roet seg så mye at utleier ikke lenger ønsket å kaste meg ut. Følgende utveksling ble gjort gjennom tekstmeldinger: 

Utleier: Setter pris på at det er dempet i det siste, og har nesten ombestemt meg. Om vi kan møtes i midten en plass er det kanskje ikke sikkert det trenger å skje så mye.

Meg: Godt å høre. Fint om vi kan ta det litt som det kommer.

Senere, trolig etter en muntlig veksling, skriver vi følgende:

Meg: Men godt å høre, da ser jeg bort fra oppsigelsen.

Utleier: Da gjør jeg det samme.

Det ble ikke inngått noen ny kontrakt, hverken muntlig eller skriftlig. Men som dere ser sier utleier at han går bort fra oppsigelsen. For ordens skyld er det verdt å nevne at det ble skrevet mer, men dette kan ikke sies å være relevant i denne sammenhengen og er av en mer personlig art. Jeg har derfor valgt å utelate dette. 

Spørsmålet jeg har nå er som følger:

Er leiekontrakten jeg har fortsatt gyldig? Annullerte vi oppsigelsen sist, og er det i det hele tatt mulig å gjøre uten å inngå en ny leiekontrakt? 

Årsaken til at jeg spør er at jeg ønsker å flytte ut. Dersom kontrakten er gyldig, har jeg tre måneders oppsigelsestid slik kontrakten spesifiserer. Dersom den ikke er gyldig, er oppsigelsestiden allerede over.

Jeg vil gjerne få avklart dette. Jeg på muligheten til å fremleie, og trenger derfor å vite om jeg i det hele tatt har en gyldig leiekontrakt. Jeg vet at jeg trenger utleiers godkjennelse for å gjøre dette, men det er ikke et poeng her. 

Setter pris på alle svar!

Anonymous poster hash: e3c5d...88b

Anonymous poster hash: e3c5d...88b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom man avtaler å se bort fra en oppsigelse vil det, med mindre noe annet er avtalt, regnes som om oppsigelsen ikke hadde virkning. Det betyr at du ikke trenger å inngå noen ny leieavtale (den forrige er ikke sagt opp), frister for f.eks. husleieregulering løper videre som før, men utleier trenger ikke se bort fra den tidligere oppsigelsen hvis du skulle bryte leieavtalen senere. I slike tilfeller kan den gamle virkningsløse oppsigelsen regnes som en advarsel.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...