Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Magesår? Gallestein? Hjelp!

Tillie

Anbefalte innlegg

Hei!

I det siste har jeg slitt med smerter øverst i magen, på høyre side. Det er rett på undersiden av ribbeina. Første gang jeg fikk denne type smerte var for ca 3 uker siden. Da våknet jeg midt på natten av at jeg hadde sterke smerter i det området. Det gjorde også utrolig vondt å ta eller trykke på det området. Vet ikke om det har noen sammenheng, men jeg gikk også å smårapet. Det strålte litt ut i ryggen. Ringte legevakt, de ba meg om å ta paracet og vente en time for å se om det hjalp. Gjorde det, når paraceten hadde fått virke litt så roet det seg hvertfall ned, og jeg klarte å sovne. 

1 time senere våkner jeg igjen av like mye smerte. Ringer legevakt, og får beskjed om å komme ned dit. Der blir jeg sittende en stund før jeg får smertestillende sprøyte og noe betennelsedempende eller noe sånt. Legen kjente og trykket på magen min, fikk deretter beskjed om at det var gallestein, og ble sendt hjem. Greia er at allerede mens jeg ventet på denne sprøyten så var det blitt veldig mye bedre, så jeg aner ikke hvordan sprøyten egentlig virket. Det kom hvertfall ikke tilbake.

I de tre siste ukene siden den hendelsen har jeg hatt om ikke vondt, så litt ubehag. Har merket det hvis jeg for eksempel ligger på magen å leser, eller noen ganger om jeg ligger på siden også. Hvis jeg strekker meg litt rart osv. Har da kjent en svak murring i bakgrunnen, beste måte jeg kan beskrive det på. I akkurat samme område. I blant har jeg også følt at jeg har merket den samme murringen på venstre side, men svakere. Aner ikke om det er tilfellet, eller om det er hodet mitt som spiller meg et puss.

I dag våknet jeg igjen av at jeg har vondt. Det er ikke i nærheten av like vondt som for tre uker siden, men fortsatt vondt nok til at jeg ikke klarte å bli liggende. Smerten er aller verst når jeg ligger. Nå sitter jeg rett opp og ned og merker smerten godt, men den er tålelig ihvertfall. Men jeg sliter også med at jeg småraper, og er surt i halsen når jeg raper. Til informasjon er jeg også greit overvektig. Hvis det har noen betydning så spiste jeg kinamat på dagen før forrige episode, og taco i går. 

Spørsmålet mitt nå er, er det faktisk gallestein som er problemet, eller sliter jeg med magesår? Eller kan det være noe helt annet? Håper noen der ute har erfaring med dette og kan gi meg råd. Skal selvfølgelig bestille meg en legetime, men liker å vite hva som skjer i kroppen min og hvordan det skjer. Blir ganske stresset av å ikke vite, og skal jeg sitte å google så ender jeg jo opp med kreft uansett hva jeg søker på  :lol:

Mvh

Sur og søvnløs  :sleep:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen på forumet som kan svare på hva som feiler deg.

Jeg forstår jo at kun leger kan svare på hva som feiler meg, men jeg hadde håpet at noen kanskje hadde erfaringer med samme type smerte, og kunne gi ideer på hva det kunne være, evt hva jeg kan prøve som kan hjelpe  :)

Lenke til kommentar

Det kan være en rekke ting, har du sure oppstøt også? 

Vær klar for en gastroskopi, det er nok noe av det første legen kommer til å henvise deg til. Både taco og kinamat kan ha ett høyt innhold av fett og karbo, merker du at det blir verre hvis du spiser den type mat? Hjelper det noe hvis du spiser lettere?

Tusen takk for svar! :)  Jeg vet ikke helt hvordan sure oppstøt føles, blir litt surt i halsen når jeg raper, men ikke vondt. Okei, de eneste gangene det har blitt ordentlig vondt har jeg jo spist fet mat, men har også spist fet mat uten at det har skjedd noe. Har hatt den samme murringen når jeg har spist lett mat, men kan jo ikke kalles vondt i det hele tatt

Lenke til kommentar

Gallestein kan bli forverret ved ett kosthold med ett høyt innhold av fett/kolesterol. Prøv en uke med grønnsaker/salat + proteiner for å se om det blir noe bedre?

Det skal jeg prøve, tusen takk for tips!  :)

Lenke til kommentar

E sannsynligvis ikke gallestein, da ville du kjent det på høyre side og ikke venstre. Paracet ville heller ikke hjulpet på smertene, pluss du ville vært kvalm og kastet opp. De kan finne ut via blodprøver, ultralyd, CT eller MR. 

Og her e en link om magesår:

https://nhi.no/sykdommer/magetarm/magesekk/magesar/?page=4

Tusen takk for svar!  :) Det på venstre side har bare vært en svak murring en gang iblant, det har vært høyre side jeg har vondt på. Paracet derimot hjalp definitivt forrige gang, om en ikke lenge. Kastet opp har jeg heller ikke. Hmm. Tusen hjertelig takk for informasjon og link!

Lenke til kommentar

Vær klar for en gastroskopi, det er nok noe av det første legen kommer til å henvise deg til. Både taco og kinamat kan ha ett høyt innhold av fett og karbo, merker du at det blir verre hvis du spiser den type mat? Hjelper det noe hvis du spiser lettere?

Tusen takk for svar! :)  Jeg vet ikke helt hvordan sure oppstøt føles, blir litt surt i halsen når jeg raper, men ikke vondt. Okei, de eneste gangene det har blitt ordentlig vondt har jeg jo spist fet mat, men har også spist fet mat uten at det har skjedd noe. Har hatt den samme murringen når jeg har spist lett mat, men kan jo ikke kalles vondt i det hele tatt

Sure oppstøt er når du kjenner en svie i halsen, det er magesyre som skvulper opp av en eller annen grunn, du kan også få spysmak i kjeften hvis det er skikkelig ille. Kan forårsakes av en dårlig diett eller genetikk (eller en mix).

Lenke til kommentar

Sure oppstøt er når du kjenner en svie i halsen, det er magesyre som skvulper opp av en eller annen grunn, du kan også få spysmak i kjeften hvis det er skikkelig ille. Kan forårsakes av en dårlig diett eller genetikk (eller en mix).

Okei, da tror jeg ikke jeg har det. Får litt sånn magesyre smak i munnen når jeg raper, men det svir ikke i det hele tatt. 

Lenke til kommentar

Jeg har noe av det samme, så kan relatere meg te smertene. Hos meg så får jeg mildt sagt ekstreme smerter i brystet som lyser ut i ryggen, har vært igjennom både gastroskopi, endoskopi, CT (jeg klarte ikke legge meg ned jeg heller, så de dopa meg ned noe ekstremt sånn at jeg kunne ligge lenge nok te å gjennomføre scanninga... Husker ikke stort etter det) og live røntgen uten at de har funnet noe, pluss vært innlagt en ukes tid på sykehus pga oppkast og mer enn ekstreme smerter. Hatt detta over et år nå uten at de klarer å finne ut noe som helst, så jeg e spent på om du får noe svar (krysser alle fingre og tær!) Håper åsså at du slipper endoskopi, det e helt for jævlig xD Ved gastroskopi kan de gi deg narkose, du vil IKKE være våken under den testen, TRO MEG, jeg har tatt det to ganger, en med narkose og en uten xD 

Masse god bedring og lykke te ^^, 

Lenke til kommentar

Jeg har noe av det samme, så kan relatere meg te smertene. Hos meg så får jeg mildt sagt ekstreme smerter i brystet som lyser ut i ryggen, har vært igjennom både gastroskopi, endoskopi, CT (jeg klarte ikke legge meg ned jeg heller, så de dopa meg ned noe ekstremt sånn at jeg kunne ligge lenge nok te å gjennomføre scanninga... Husker ikke stort etter det) og live røntgen uten at de har funnet noe, pluss vært innlagt en ukes tid på sykehus pga oppkast og mer enn ekstreme smerter. Hatt detta over et år nå uten at de klarer å finne ut noe som helst, så jeg e spent på om du får noe svar (krysser alle fingre og tær!) Håper åsså at du slipper endoskopi, det e helt for jævlig xD Ved gastroskopi kan de gi deg narkose, du vil IKKE være våken under den testen, TRO MEG, jeg har tatt det to ganger, en med narkose og en uten xD 

Masse god bedring og lykke te ^^, 

Uff, det hørtes ikke noe godt ut! Høres ut som om du har en del sterkere smerte enn det jeg har ja. Har de absolutt ingen som helst aning om hva det er? Håper du får noen svar snart, krysser fingrer og tær for deg også! ^^ 

Uff, håper jeg også jeg slipper xD Har en helt syk brekningsrefleks, så det kan jo bli morsomt om jeg skulle vært våken i så fall xD 

Tusen hjertelig takk! Masse god bedring og lykke til til deg også ^^

Lenke til kommentar

Haha, samme her =P Det sykeste i mitt tilfelle va at jeg va innlagt den gangen åsså, pga langvarig oppkast (vi snakker 7 mnd i alt.. va på 5 mnd når undersøkelsen blei gjennomført) så ho som sku tvinge det kameraet neddi magan på meg blei ganske sjokkert når jeg kasta opp såpass mye som jeg gjorde når brekningene kom xD Men ho avvæpna situasjonen ved å si "Nå veit vi i allefall at magen din e helt tom så da ser vi mageveggen ordentlig" xD huff =P 

Takk for det =) Nei, de trodde først det va Reflux (magesyre som har ligget lenge i spiserøret og gitt betennelse) men de fant ingen beviser for det under gastroskopi nr to. Og siden de 3 andre testene ikke har kommet fram te noe brukbart så står jeg fortsatt på start. Heldigvis skjer det ikke så ofte at det gjør noe (omtrent hver 5-6 mnd, men jeg har et konstant trykk i brystet og i ryggen, som forårsaker moderate smerter og blir ofte kvalm nok te å ha fast resept på kvalmestillende. Har gitt opp enn så lenge, men ska te legen igjen snart for å forsøke igjen, evt høre om mulighet for noe morfinpreparat (eks Tramadol) for å kunne unngå nye runder med sykehus, det e det verste jeg veit xD Sprøyteskrekk e noe drit når man MÅ ha veneflon =P haha 

Lenke til kommentar

Haha, samme her =P Det sykeste i mitt tilfelle va at jeg va innlagt den gangen åsså, pga langvarig oppkast (vi snakker 7 mnd i alt.. va på 5 mnd når undersøkelsen blei gjennomført) så ho som sku tvinge det kameraet neddi magan på meg blei ganske sjokkert når jeg kasta opp såpass mye som jeg gjorde når brekningene kom xD Men ho avvæpna situasjonen ved å si "Nå veit vi i allefall at magen din e helt tom så da ser vi mageveggen ordentlig" xD huff =P 

Takk for det =) Nei, de trodde først det va Reflux (magesyre som har ligget lenge i spiserøret og gitt betennelse) men de fant ingen beviser for det under gastroskopi nr to. Og siden de 3 andre testene ikke har kommet fram te noe brukbart så står jeg fortsatt på start. Heldigvis skjer det ikke så ofte at det gjør noe (omtrent hver 5-6 mnd, men jeg har et konstant trykk i brystet og i ryggen, som forårsaker moderate smerter og blir ofte kvalm nok te å ha fast resept på kvalmestillende. Har gitt opp enn så lenge, men ska te legen igjen snart for å forsøke igjen, evt høre om mulighet for noe morfinpreparat (eks Tramadol) for å kunne unngå nye runder med sykehus, det e det verste jeg veit xD Sprøyteskrekk e noe drit når man MÅ ha veneflon =P haha 

7 mnd, så lenge :O Huff, føler med deg! Ser for meg at det samme kommer til å skje med meg om jeg må ta sånn xD Haha, viktig med litt humor xD 

Høres jo ut som om de har testet en del ja. Enda godt at det skjer med såpass mye mellomrom, men det konstante trykket høres jo ikke godt ut. Har alltid syntes at konstante moderate smerter er verre enn midlertidige sterke smerter, fordi de sliter sånn på psyken føler jeg. Håpe du finner ut av noe når du skal til legen igjen da, og at du får noe morfinpreparat slik at du slipper sykehus ^^

Skjønner godt at du sliter med sprøyter, gjør det selv, spesielt veneflon! Tar heller 10 sprøyter enn å sette i veneflon, blir kvalm og jævlig av alt som har med blodårer o.l å gjøre, noe som er ironisk siden jeg er blodgiver xD

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg lo og grått samtidig, ho va en herlig lege som gjorde de 2 mnd mine på sykehus litt lettere <3
Blodprøver og venefloner har jeg blitt vant med etter lange sykehusopphold, jeg blir tett med en gang så jeg må bytte dem hver dag, men det e værre med vaksiner =P Har B-12 mangel så sku egentlig tatt sprøyter hver 3 mnd, men jeg fekk tabletter å ta daglig isteden =P Kan ikke beskrive hvor glad jeg blei xD

Jeg håper virkelig du får svar fort sånn at du kan bli kvitt plagene, fordi det gjør noe med deg etterhvert. Og når man veit hva som feiler en, så kan man åsså gjøre noe med det (mesteparten av tida i affæl), og bli kvitt det. 
Ønsker deg igjen masse god bedring, og jeg håper at du får de svara og den hjelpa du trenger =) 

Lenke til kommentar

Gallestein kan bli forverret ved ett kosthold med ett høyt innhold av fett/kolesterol. Prøv en uke med grønnsaker/salat + proteiner for å se om det blir noe bedre?

mangel på fett kan faktisk forverre gallestein, da fett i mat er noe som trengs for å få skylt galleblæren slik at det ikke dannes nye gallesteiner.

TS: ut fra hva du beskriver så er dette gallestein, men hør om du få ultralyd (gallesteiner vises der) for å være sikker. Nå er det ikke hver gang det gjør vondt etter mat, det er når gallestein kiler seg fast i gallegangen. Du kan ha det slik som meg, masse små gallesteiner og dette gjør vondt når en kiler seg, skifter man sittestilling eller noe så kan stein løsne og smerten gir seg.

Uansett.. Lege er riktig plass å henvende seg da magesmerter skal tas på alvor. 

PS: Gastroskopi er ikke så ille som @Dead_Angel_90 skriver, ikke behagelig i det hele tatt men heller ikke så ille at det trengs narkose. Men folk er forskjellig, og hvordan leger gjennomfører dette er høyst individuelt (min lege som utførte gastroskopi på meg var utrolig dyktig).  

Lenke til kommentar

mangel på fett kan faktisk forverre gallestein, da fett i mat er noe som trengs for å få skylt galleblæren slik at det ikke dannes nye gallesteiner.

TS: ut fra hva du beskriver så er dette gallestein, men hør om du få ultralyd (gallesteiner vises der) for å være sikker. Nå er det ikke hver gang det gjør vondt etter mat, det er når gallestein kiler seg fast i gallegangen. Du kan ha det slik som meg, masse små gallesteiner og dette gjør vondt når en kiler seg, skifter man sittestilling eller noe så kan stein løsne og smerten gir seg.

PS: Gastroskopi er ikke så ille som @Dead_Angel_90 skriver, ikke behagelig i det hele tatt men heller ikke så ille at det trengs narkose. Men folk er forskjellig, og hvordan leger gjennomfører dette er høyst individuelt (min lege som utførte gastroskopi på meg var utrolig dyktig).  

Når man først har kommet forbi svelget så merker man det ikke, men saken blir en helt anna når man kaster opp fra før og reagerer enda kraftigere enn de som tar undersøkelsen uten magesyke. Grunnen te at jeg fekk narkose sist e fordi jeg va magesyk og kasta opp ganske mye, så de spurte om jeg ville ha det. Men det e ikke alle sykehusene som tilbyr det, når jeg bodde i Østfold så hadde de det ikke på Fredrikstad sykehus der jeg fekk det første gangen, mens her i Rana så tilbyr de det =P 

Lenke til kommentar

Mangel på sunt fett ja, det usunne kan bidra med forverring. Fisk og olivenolje og sånne vanlige gode kilder til fett er selvsagt alltid noe man burde sørge for å få i seg.

Jeg klarte ikke en gastroskopi uten intravenøst valium, brekningsrefleks fra helvete, de prøvde å tvinge den ned etter kun litt spray bakerst i munnen men det var håpløst da jeg brakk meg konstant. Selv da de dopet meg ned så fortsatte jeg å prøve å dra tuben ut (du kan skade deg sånn, så flere voksne måtte holde meg ned). Gastroskopi var litt av en opplevelse, gikk fra sykehuset rusa som faen, glad jeg hadde noen med meg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...