FrihetensRegn Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 TV'ene begynner å bli meget gode, og det beste av alt er at de bare ett år senere ofte faller til halvparten av prisen. Det er et marked i stor aktivitet og hard konkurranse. Om bare det smittet over på PC-skjermene også. 4 Lenke til kommentar
NA8NSYX6 Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Vet du om forhandlerne får mye klager pga clouding i kantLED apparater? Som jeg skriver et annet sted, dette er rene lotteriet. Jeg har sendt min sak til forbrukerrådet. Det burde kanskje flere gjøre. Nytter ikke å markedsføre TV med svartnivå når deler av skjermen lyses opp. 1 Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Før OLED-gjengen går i harnisk her, ta det fra en som har hatt både Samsung KS7000 og har LG OLED B7 i dag. Hadde Samsung sin 2016 modell hatt like bra sortnivå som OLED, ville den vært ubestridt bedre. Det er det s9om har skjedd her. Samsung har klart å utvikle FALD til et såpass høyt nivå, at OLED i realiteten ikke har noe fortrinn lenger. På lysstyrke, hvitfarge og farger, knuser Samsung nå OLED - og jeg hadde ikke tenkt to ganger hvilken TV jeg ville kjøpt i dag. Helt enig med Tek. jeg hadde ikke gjort det samme, du får ikke samme kontrastforholdet i en LED.Det er godt å se at Samsung endelig lager en god toppmodell mtp clouding, men en ISF-kalibrert OLED vil være merkbart bedre enn en ISF-kalibrert Q9. Det er fordi du ikke har hatt dem begge i stua. Du aner ikke hvor mye farger i det lyseste spekter, bidrar til bildeopplevelsen i HDR. Du aner ikke hvor ren hvitfarge du får med slik lysstyrke, sammenlignet med OLED. Du mister langt, langt, langt, LANGT mer kvalitet i bilde fra begrenset lysstyrke i dagens OLED, enn du vil med den ekstremt lille lyslekkasjen som er å finne i LCD-panelet til Q9. Sånn er det bare. Ja, kontrastforholdet til OLED vil alltid være bedre, fordi det starter på 0 og dermed er uendelig. Det hadde imidlertid vært tilfelle også om den kun klarte 100 Nits. En soloppgang der sterkeste punkt er på 2000 Nits, er langt viktigere enn å ha "uendelig" kontrast. Og at det blir for mye lys, er bare tull. Hele TVen skinner ikke på 2000 Nits til enhver tid. Det er små vinduer, og kun i scener med motiver som tar nytte av det. Vi vil bevege oss videre til 4000 Nits, som er det metadataen til filmer som Blade Runner er justert for, i Europa. Jeg trenger ikke ha de i stua sammen da jeg jobber med disse hver dag, og ser hvordan LED-tvene sliter med å holde lyset i sjakk når det blir mye. Jeg tror absolutt det er en forbedring med baklyst LED som Q9, men du vil fortsatt lyse opp hele overflater når du skal ha lyse detaljer i lyse rom. LED og HDR er mye svakere enn OLED og HDR slik jeg ser det Altså tar både de profesjonelle testerne, og de som personlig har hatt apparatene i hus, såpass grundig feil! Spennende! Du snakker om LED-TVer generelt. Vi snakker om Samsung Q9 som har enormt høyt fargevolum, blant den beste prosesseringen som er å finne, flest dimmingsoner av alle TVer med full bakgrunnsbelysning, sannsynligvis best refleksjonsbelegg av alle. Testerne sier svart på hvitt at de knapt klarer å se forskjell på sortnivået på en OLED og denne enheten. Hvorfor, mener du, som forøvrig aldri har sett denne modellen, at den har såpass dårlig sortnivå, at den er dårligere enn OLED på HDR? 7 Lenke til kommentar
P-okken Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Og tek.no sin forkjærlighet for Samsung slår til igjen. Tenker jeg venter til noen andre uten lomma full av sponsorkroner skriver en anmeldelse. E: Ser at backlight-clouding og color banding blir tatt opp som momenter i andre anmeldelser. Innsynsvinkel også selvfølgelig, men dette er jo gårsdagens teknologi i ny innpakning. Ja da har du kanskje fått med deg at det allerede er en hel del omtaler allerede av denne , men du vil vel kanskje stemple alle dem også som sponset av samsung. Hvor mange omtaler må til egentlig :-) ? 3 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Vet du om forhandlerne får mye klager pga clouding i kantLED apparater? Som jeg skriver et annet sted, dette er rene lotteriet. Jeg har sendt min sak til forbrukerrådet. Det burde kanskje flere gjøre. Nytter ikke å markedsføre TV med svartnivå når deler av skjermen lyses opp. 30dager retur på elkjøp, og 45 dager på komplett.no. Det bør da være god nok tid til å se "clouding" eller hva som måtte være feil? 2 Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Vet du om forhandlerne får mye klager pga clouding i kantLED apparater? Som jeg skriver et annet sted, dette er rene lotteriet. Jeg har sendt min sak til forbrukerrådet. Det burde kanskje flere gjøre. Nytter ikke å markedsføre TV med svartnivå når deler av skjermen lyses opp. 30dager retur på elkjøp, og 45 dager på komplett.no. Det bør da være god nok tid til å se "clouding" eller hva som måtte være feil? 50 dager etter at Lefdal og Elkjøp ble slått sammen. 1 Lenke til kommentar
P-okken Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Før OLED-gjengen går i harnisk her, ta det fra en som har hatt både Samsung KS7000 og har LG OLED B7 i dag. Hadde Samsung sin 2016 modell hatt like bra sortnivå som OLED, ville den vært ubestridt bedre. Det er det som har skjedd her. Samsung har klart å utvikle FALD til et såpass høyt nivå, at OLED i realiteten ikke har noe fortrinn lenger. På lysstyrke, hvitfarge og farger, knuser Samsung nå OLED - og jeg hadde ikke tenkt to ganger hvilken TV jeg ville kjøpt i dag. Helt enig med Tek. jeg hadde ikke gjort det samme, du får ikke samme kontrastforholdet i en LED.Det er godt å se at Samsung endelig lager en god toppmodell mtp clouding, men en ISF-kalibrert OLED vil være merkbart bedre enn en ISF-kalibrert Q9. Har du hatt denne Q9FN selv og sett med egne øyne det du påstår ? Eller er det antagelser, påstander og synsing du driver med nå ? For ordens skyld er det akkurat det hvis du ikke på mirakuløst vis har rukket å kalibrert denne mot en Oled. :-) 1 Lenke til kommentar
janid1967 Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Har 55"-modellen de samme egenskapene mtp. bildekvalitet og responstid, eller er det kun 65" som er toppmodell? Ser veldig spennende ut, dette! Det samme ønsker jeg svar på. Jeg har dessverre ikke plass til 65'' Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Vet du om forhandlerne får mye klager pga clouding i kantLED apparater? Som jeg skriver et annet sted, dette er rene lotteriet. Jeg har sendt min sak til forbrukerrådet. Det burde kanskje flere gjøre. Nytter ikke å markedsføre TV med svartnivå når deler av skjermen lyses opp.30dager retur på elkjøp, og 45 dager på komplett.no. Det bør da være god nok tid til å se "clouding" eller hva som måtte være feil? 50 dager etter at Lefdal og Elkjøp ble slått sammen. Da finnes det iallefall ingen unskyldning for å ikkje være fornøyd. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 TV'ene begynner å bli meget gode, og det beste av alt er at de bare ett år senere ofte faller til halvparten av prisen. Det er et marked i stor aktivitet og hard konkurranse. Om bare det smittet over på PC-skjermene også. Har allerede opprettet prisvarsel. Lenke til kommentar
P-okken Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Før OLED-gjengen går i harnisk her, ta det fra en som har hatt både Samsung KS7000 og har LG OLED B7 i dag. Hadde Samsung sin 2016 modell hatt like bra sortnivå som OLED, ville den vært ubestridt bedre. Det er det s9om har skjedd her. Samsung har klart å utvikle FALD til et såpass høyt nivå, at OLED i realiteten ikke har noe fortrinn lenger. På lysstyrke, hvitfarge og farger, knuser Samsung nå OLED - og jeg hadde ikke tenkt to ganger hvilken TV jeg ville kjøpt i dag. Helt enig med Tek. jeg hadde ikke gjort det samme, du får ikke samme kontrastforholdet i en LED.Det er godt å se at Samsung endelig lager en god toppmodell mtp clouding, men en ISF-kalibrert OLED vil være merkbart bedre enn en ISF-kalibrert Q9. Det er fordi du ikke har hatt dem begge i stua. Du aner ikke hvor mye farger i det lyseste spekter, bidrar til bildeopplevelsen i HDR. Du aner ikke hvor ren hvitfarge du får med slik lysstyrke, sammenlignet med OLED. Du mister langt, langt, langt, LANGT mer kvalitet i bilde fra begrenset lysstyrke i dagens OLED, enn du vil med den ekstremt lille lyslekkasjen som er å finne i LCD-panelet til Q9. Sånn er det bare. Ja, kontrastforholdet til OLED vil alltid være bedre, fordi det starter på 0 og dermed er uendelig. Det hadde imidlertid vært tilfelle også om den kun klarte 100 Nits. En soloppgang der sterkeste punkt er på 2000 Nits, er langt viktigere enn å ha "uendelig" kontrast. Og at det blir for mye lys, er bare tull. Hele TVen skinner ikke på 2000 Nits til enhver tid. Det er små vinduer, og kun i scener med motiver som tar nytte av det. Vi vil bevege oss videre til 4000 Nits, som er det metadataen til filmer som Blade Runner er justert for, i Europa. Jeg trenger ikke ha de i stua sammen da jeg jobber med disse hver dag, og ser hvordan LED-tvene sliter med å holde lyset i sjakk når det blir mye. Jeg tror absolutt det er en forbedring med baklyst LED som Q9, men du vil fortsatt lyse opp hele overflater når du skal ha lyse detaljer i lyse rom. LED og HDR er mye svakere enn OLED og HDR slik jeg ser det Du kan bedre enn profesjonelle anmeldere uten å ha tatt i tven tydeligvis :-) :-) The bottom line, though, is that the Q9FN is at the very least a worthy rival for any OLED TV seen to date. For its sheer, unadulterated HDR impact, there's currently nothing out there to match it. 1 Lenke til kommentar
NA8NSYX6 Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Vet du om forhandlerne får mye klager pga clouding i kantLED apparater? Som jeg skriver et annet sted, dette er rene lotteriet. Jeg har sendt min sak til forbrukerrådet. Det burde kanskje flere gjøre. Nytter ikke å markedsføre TV med svartnivå når deler av skjermen lyses opp.30dager retur på elkjøp, og 45 dager på komplett.no. Det bør da være god nok tid til å se "clouding" eller hva som måtte være feil? Var ikke klar over problemet med clouding før det var for sent å angre. Men det er selvsagt anbefalingen jeg i dag vil gi alle andre i dag. Nå håper jeg på medhold i Forbrukerrådet. Men kjipt av Elkjøp/InfoCare å påstå at det ikke er feil, noe alle andre kan se.... Lenke til kommentar
NA8NSYX6 Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Vet du om forhandlerne får mye klager pga clouding i kantLED apparater? Som jeg skriver et annet sted, dette er rene lotteriet. Jeg har sendt min sak til forbrukerrådet. Det burde kanskje flere gjøre. Nytter ikke å markedsføre TV med svartnivå når deler av skjermen lyses opp.30dager retur på elkjøp, og 45 dager på komplett.no. Det bør da være god nok tid til å se "clouding" eller hva som måtte være feil? 50 dager etter at Lefdal og Elkjøp ble slått sammen. Da finnes det iallefall ingen unskyldning for å ikkje være fornøyd. Tja...en feil er en feil, og vi har 5 års reklamasjonsrett i Norge. Eller mener du at clouding ikke kan defineres som feil, noe vi bare må godta? Så lenge ikke selger informerer om muligheten for clouding, tenker jeg dette er et ansvar som bransjen må ta. Lenke til kommentar
Apathy Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 (endret) Ny TV skal kjøpes inn i disse dager. Jeg har vært en runde på diverse steder for å se på forskjellige modeller og har så langt alltid endt opp med å velge oled mtp bildekvalitet. Innsynsvinkel blir også relevant både i høyden (ungene i sakkosekker på gulvet og TV over ett piano) og mot siden (mot kjøkkenøy). Hovedgrunnen til at jeg ikke allerede har kjøpt LG`s C7v er at dette er ny teknologi og vi vet faktisk svært lite mtp levetid etc. Jeg var innom komplett i oslo og deres C7/B7 modeller som henger på veggen med kontinuerlig kjørende demoscene fra LG hadde ekstremt klare hvite logoer "brent inn" i panelet i løpet av det året de har hengt på veggen. Og ja, jeg vet at dette ikke er normal bruk, og at "rensefunksjonen til LG" krever at TV`n blir satt i standby, men... levetid på oled panel? Så lenge mange kanaler fremdeles kjører med logo i hjørnet minner dette meg litt for mye om alle plasma TV`er jeg har hatt som ender opp med en permanent NRK logo i høyre hjørne. Når det gjelder samsung sine Qled modeller har jeg så langt ikke blitt imponert sett ved siden av oled når bildet er kalibrert på begge. Men jeg er _veldig_ spent på sone-baklys opplegget med micro dimming etc. Det virker lovende. Jeg for min del kommer nok neppe til å kjøpe samsung sin Q9 2018 modell før de har kommet litt ned i pris. Er en fare for at jeg kjøper meg en C7 eller en Samsung 7005 og ser ann om det er Qled (med micro-dimming) eller Oled som blir riktig valg på sikt. Så med andre ord er valget om jeg skal håpe at jeg ikke kaster bort 14K på LG som får innbrenning i løpet av noen få år eller kjøpe samsung som har imo dårligere kalibrert bilde men LCD levetid. Edit: 10/10 jaha, her er det rom for alle modellene som kommer på løpende bånd i disse dager? 10/10 sett mot alle andres 2017 modeller (på tross av at prisen er 2x de fleste 2017 modellene)? En klype salt, ble til en spade salt her gitt... Endret 19. april 2018 av AveMORphine Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Ønsker dere kunne testet TV mer grundige. Jeg forventer ikke hdtvtest nivå. Men denne testen virker så overfladisk. Ikke noe om Motion processing, Peak brightness, sustaines brightness etter 30 sekunder etc. Dere virker å mangle litt teknisk innsikt. Spennende å se FALD på Samsung dog, ønsker bare at de rimeligere Samsungene også hadde hatt FALD. Spent på hvordan den gjør mot xf9 til Sony. Da den er veldig mye billigere. Men tviler på at vi får se noe annet enn samsung og Lg TV anmeldelser Lenke til kommentar
samco Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Q9 er en god lcd tv desverre har flere brukere på av forums rapportert litt grå blooming på lyse objekter på en sort bakgrunn som en stjerne himmel. Flere dimming soner må til desverre. Men fortsatt den beste lcd tvn ute til Sony ZF9 kommer ut til ifa 2018 Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Du kan bedre enn profesjonelle anmeldere uten å ha tatt i tven tydeligvis :-) :-) The bottom line, though, is that the Q9FN is at the very least a worthy rival for any OLED TV seen to date. For its sheer, unadulterated HDR impact, there's currently nothing out there to match it. "Profesjonelle anmeldere" hos pocket lint ja. Gi meg et sitat fra tftcentral, så kan vi begynne å snakke. Folk på internett skriver i stor grad det de får betalt for å skrive. 2 Lenke til kommentar
Apathy Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Er det lov å spørre om å få se ett bilde av rommet TV`en ble testet i? Eller hva med en liten videosnutt? 1 Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Syntes også det er litt tidlig, er ingen av de mest kjente tv anmeldere som har kommet med sin vurdering enda, og det sier vel sitt. De bruker vel litt ekstra tid. Blir ikke veldig imponert ut i fra denne videoen. Jeg syntes det også er utrolig dumt at TVen ikke støtter DV. https://youtu.be/09gMBRCucb8?t=4m30s 1 Lenke til kommentar
P-okken Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 (endret) Du kan bedre enn profesjonelle anmeldere uten å ha tatt i tven tydeligvis :-) :-) The bottom line, though, is that the Q9FN is at the very least a worthy rival for any OLED TV seen to date. For its sheer, unadulterated HDR impact, there's currently nothing out there to match it. "Profesjonelle anmeldere" hos pocket lint ja. Gi meg et sitat fra tftcentral, så kan vi begynne å snakke. Folk på internett skriver i stor grad det de får betalt for å skrive. Det er ca 5-6 omtaler, disse hadde du nok visst om hvis du faktisk hadde litt over gj.snittet kunnskap og interesse innen dette som angår Tv m.m og ja, jeg fant postet utdrag fra det "minst kjente" for å faktisk se om du gikk på med "Profesjonelle anmeldere" hos pocket lint ja". Du bet på og ble derved bevist hva jeg rett ovenfor her beskrev. Takk :-) Men tydeligvis er du mer interessert i å ha en barnehage nivå over diskusjonen hvor kun det som du selv mener er det eneste riktige. Altså en typisk bedreviter :-) https://www.techradar.com/reviews/samsung-q9fn-qled-tv-qn65q9fn http://www.trustedreviews.com/reviews/samsung-qled-q9fn https://top-rated-tvs.com/2018-samsung-q9fn-tv-review https://www.whathifi.com/samsung/qe65q9fn/review https://www.stuff.tv/samsung/qe65q9fn/review https://www.forbes.com/sites/johnarcher/2018/04/04/samsung-qn65q9fn-qe65q9fn-q9fn-review-lcd-bounces-back-with-a-vengeance/#16434a0022ad http://www.avsforum.com/review-2018-samsung-q9f-65%E2%80%B3-qled-4k-hdr-tv/ Mark henninger, han er jo "veldig betalt" av samsung :-) Jeg fikk en greit god latter angående dette samsung bestikkelse påstandene gitt. Alle disse ovenstående har garantert mer kunnskap enn det du besitter og påstår og mener.. Men som sagt, du vet best. Og de er helt sikkert betalt av samsung hele bunten. Men så fort det kommer et positivt OLED review så blir vel pipa en hel annen, fordi da blir det snakket varmt om det du selv mener er riktig. :-) Endret 19. april 2018 av P-okken Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå