wampster Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Ettersom jeg ikke har referert eller påpekt at du har sagt noe i den teksten du linker er det vanskelig for meg å skjønne hva du mener. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Husk at markedsandelen i Norge for ladbare biler var under 2% så sent som i 2011. Hvor er Tyskland og Kina om 7 år? Hva med USA? Hva gjør dette med oljeprisen? Hvor mange biler var å få kjøpt som ladbar hybrid i Norge 2011? 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Husk at markedsandelen i Norge for ladbare biler var under 2% så sent som i 2011. Hvor er Tyskland og Kina om 7 år? Hva med USA? Hva gjør dette med oljeprisen? Hvor mange biler var å få kjøpt som ladbar hybrid i Norge 2011? Det var ganske mange ladbare biler å få kjøpt i 2011. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Husk at markedsandelen i Norge for ladbare biler var under 2% så sent som i 2011. Hvor er Tyskland og Kina om 7 år? Hva med USA? Hva gjør dette med oljeprisen? Hvor mange biler var å få kjøpt som ladbar hybrid i Norge 2011? Det var ganske mange ladbare biler å få kjøpt i 2011. Det vet jeg. Spørsmålet var hvor mange ladbare hybrid biler det var å kjøpe i 2011. Det betyr biler med både forbrenningsmotor og batteri som kan lades fra strømnett. Dette er åpenbart mere populært enn ren el bil. Tror ikke det var veldig mange å få i 2011. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Husk at markedsandelen i Norge for ladbare biler var under 2% så sent som i 2011. Hvor er Tyskland og Kina om 7 år? Hva med USA? Hva gjør dette med oljeprisen? Hvor mange biler var å få kjøpt som ladbar hybrid i Norge 2011? Det var ganske mange ladbare biler å få kjøpt i 2011. Det vet jeg. Spørsmålet var hvor mange ladbare hybrid biler det var å kjøpe i 2011. Det betyr biler med både forbrenningsmotor og batteri som kan lades fra strømnett. Dette er åpenbart mere populært enn ren el bil. Tror ikke det var veldig mange å få i 2011. Det er mer poppis de siste årene ja på grunn av de latterlige skatte fordelene de har, sleng inn en elektromotor som du ikke trenger å bruke og vipps slipper du å betale X antall tusen kroner. Se heller på ladbare hybrider før dette "tilbudet"... Altså, tanken er god. Men i praksis er den en håpløs løsning. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Husk at markedsandelen i Norge for ladbare biler var under 2% så sent som i 2011. Hvor er Tyskland og Kina om 7 år? Hva med USA? Hva gjør dette med oljeprisen? Hvor mange biler var å få kjøpt som ladbar hybrid i Norge 2011? Det var ganske mange ladbare biler å få kjøpt i 2011. Det vet jeg. Spørsmålet var hvor mange ladbare hybrid biler det var å kjøpe i 2011. Det betyr biler med både forbrenningsmotor og batteri som kan lades fra strømnett. Dette er åpenbart mere populært enn ren el bil. Tror ikke det var veldig mange å få i 2011. Det er mer poppis de siste årene ja på grunn av de latterlige skatte fordelene de har, sleng inn en elektromotor som du ikke trenger å bruke og vipps slipper du å betale X antall tusen kroner. Se heller på ladbare hybrider før dette "tilbudet"... Altså, tanken er god. Men i praksis er den en håpløs løsning. Om du går inn på www.spritmonitor.de finner du forbruk på mange biler også ladbare hybrider Da vil du oppdage at svært mange bruker dette effektivt og oppnår forbruk på 2-3 liter pr 100km. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Om du går inn på www.spritmonitor.de finner du forbruk på mange biler også ladbare hybrider Da vil du oppdage at svært mange bruker dette effektivt og oppnår forbruk på 2-3 liter pr 100km. Det var ikke poenget mitt, poenget var at en nødvendigvis ikke trenger å bruke det på en god måte. Men en får samme lettelser. Noe som er en u-ting. Jeg kjører min plugbare bil med 0 liter pr mil, om jeg vill eller ikke. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Om du går inn på www.spritmonitor.de finner du forbruk på mange biler også ladbare hybrider Da vil du oppdage at svært mange bruker dette effektivt og oppnår forbruk på 2-3 liter pr 100km. Det var ikke poenget mitt, poenget var at en nødvendigvis ikke trenger å bruke det på en god måte. Men en får samme lettelser. Noe som er en u-ting. Jeg kjører min plugbare bil med 0 liter pr mil, om jeg vill eller ikke. Man kan ikke basere avgifter på dette. Ingen kontrollerer om noen lader el bilen sin fra et diesel aggregat. Kjører man med kun bensin motor betaler man avgifter så det holder. Med normale avgifter hadde man ikke solgt noen hybrider. Tror det funker ganske bra og man har mye større fleksibilitet. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Man kan ikke basere avgifter på dette. Ingen kontrollerer om noen lader el bilen sin fra et diesel aggregat. Kjører man med kun bensin motor betaler man avgifter så det holder. Med normale avgifter hadde man ikke solgt noen hybrider. Tror det funker ganske bra og man har mye større fleksibilitet. Wow, nå er du useriøs. Diesel aggregat? Det er en helt meningsløs sammenligning. Man betaler tilsvarende avgifter ved å fylle i stikkontakten. Jeg vet ikke hvilken fleksibilitet du snakker om for å være ærlig, foruten å kaste vekk energi og betale overpris for denne energien. Men for all del. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 En ladbar hybrid som ikke blir ladet av stikkontakten blir ladet av motoren i bilen. Eneste forskjell er at diesel aggregat står ved siden av bilen eller som tesla ladere i utlandet der strømmen kommer fra diesel aggregat. Et diesel aggregat kan gå på avgiftsfri diesel til ca 6kr pr liter. Et 50kw aggregat kunne lade elbilen like rimelig som en hurtiglader . Det ville brukt ca 12 liter på å produsere 50kwh til 84kr eller ca 1,5kr pr kwh. Jeg skulle gjerne kjøpt en ladbar hybrid om den kunne hatt hengerfeste og litt bedre batteri enn dagens biler. Lenke til kommentar
HF- Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 En ladbar hybrid som ikke blir ladet av stikkontakten blir ladet av motoren i bilen. Eneste forskjell er at diesel aggregat står ved siden av bilen eller som tesla ladere i utlandet der strømmen kommer fra diesel aggregat. Et diesel aggregat kan gå på avgiftsfri diesel til ca 6kr pr liter. Et 50kw aggregat kunne lade elbilen like rimelig som en hurtiglader . Det ville brukt ca 12 liter på å produsere 50kwh til 84kr eller ca 1,5kr pr kwh. Jeg skulle gjerne kjøpt en ladbar hybrid om den kunne hatt hengerfeste og litt bedre batteri enn dagens biler. Kan du vise til en tesla lader i utlandet som får straum frå dieselaggregat? For øvrig enig med deg, ladbar hybrid med litt bedre batteri ville vere en fornuftig bil. Lenke til kommentar
Hogne04 Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 I fremtiden er det kanskje diesel-bilene som kjører med ekstra drivstoffkanner i bagasjerommet på grunn av rekkeveddeangst. https://www.nrk.no/okonomi/748-bensinstasjoner-nedlagt-1.4884658 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 1000 km per fylling holder for de fleste. Ikke mange plasser i landet du kjører 1000 km uten å passere en stasjon. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 Nå har jeg kjørt bil i over 30år og mere enn en million km. Har aldri kjørt tom for drivstoff. Når jeg får rekkevidde angst og tom tank advarsel kommer har jeg like lang rekkevidde som en fulladet leaf eller e golf. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 Nå har jeg kjørt bil i over 30år og mere enn en million km. Har aldri kjørt tom for drivstoff. Når jeg får rekkevidde angst og tom tank advarsel kommer har jeg like lang rekkevidde som en fulladet leaf eller e golf. Hva er egentlig poenget med denne kommentaren? Det er ekstremt mange som kjører seg "tom", langt flere i "fossiler" enn elbiler. Rekkeviddeangst lider bare de som har kjøpt feil type elbil, eller ikke kjører elbil av. De "andre" er en minoritet, gjerne kun for en kort periode i starten av eierforholdet. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 Nå har jeg kjørt bil i over 30år og mere enn en million km. Har aldri kjørt tom for drivstoff. Når jeg får rekkevidde angst og tom tank advarsel kommer har jeg like lang rekkevidde som en fulladet leaf eller e golf. Hva er egentlig poenget med denne kommentaren? Det er ekstremt mange som kjører seg "tom", langt flere i "fossiler" enn elbiler. Rekkeviddeangst lider bare de som har kjøpt feil type elbil, eller ikke kjører elbil av. De "andre" er en minoritet, gjerne kun for en kort periode i starten av eierforholdet. Poenget var vel at det er langt igjen til at avstand melom bensinstasjoner gjør det vanskelig å bruke fossilbil som hevdet lenger oppe. Om du står i eidfjord med batteribil og skal til geilo med 50% batteri er det noe helt annet enn en fossilbil med halv tank med samme mål. Poenget er også at det kun er store teslaer som er brukbare på lange turer. Vanlige el biler som i3 leaf e golf osv er lite egnet for kjappe turer bergen oslo på en dag. Skal el biler konkurere må det bygges bedre biler med lengre rekkevidde til en lavere pris.samtidig må det bygges ladestasjoner som kan lade bilen kjapt. Bor du i Bergen og har hytte på filefjell eller hemsedal blir det fort upraktisk med el bil. Spesielt om vinteren og med tung bil. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 Poenget var vel at det er langt igjen til at avstand melom bensinstasjoner gjør det vanskelig å bruke fossilbil som hevdet lenger oppe. Om du står i eidfjord med batteribil og skal til geilo med 50% batteri er det noe helt annet enn en fossilbil med halv tank med samme mål. Poenget er også at det kun er store teslaer som er brukbare på lange turer. Vanlige el biler som i3 leaf e golf osv er lite egnet for kjappe turer bergen oslo på en dag. Skal el biler konkurere må det bygges bedre biler med lengre rekkevidde til en lavere pris.samtidig må det bygges ladestasjoner som kan lade bilen kjapt. Bor du i Bergen og har hytte på filefjell eller hemsedal blir det fort upraktisk med el bil. Spesielt om vinteren og med tung bil. Mellom Eidfjord og Geilo er det tusenvis av ladere, kanskje til og med millionvis. Det er ikke kun "store teslaer" som er brukbare på langturer, det beviser folk stadigvis med å dra på langtur med andre biler. Elbiler med god rekkevidde kommer på rekke og rad og mulighetene for lading er enorm. Ikke alltids kjapp, men på de fleste "siviliserte" veier er det kjapt nok for de "normale". De som har problemer med dette er ikke eiere og en liten minoritet som forklart over. Også de 5-10 stykkene som stadig må legge inn kommentarer på diverse Norske forum om det samme hver gang, så klart. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 Hvor mange el biler tror du vi hadde kjøpt om alle fordeler ble fjernet? Nå jeg reiser på tur er det ikke områdene rundt ladestasjonene jeg ønsker å beskue. Folk er ulike og vi trenger ulike biler. Når el biler blir bedre så kjøper jeg en, ikke før. Valg av bil er mye mere en motor og drivverk. Dessuten liker jeg bil med cluch og manuelt gear. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 Hvor mange el biler tror du vi hadde kjøpt om alle fordeler ble fjernet? Hva har dette med saken å gjøre? Nå jeg reiser på tur er det ikke områdene rundt ladestasjonene jeg ønsker å beskue. Alle områdene du besøker har potensielle ladere(mer eller mindre), om du vegrer deg for områder med hurtigladere bør du nok søke profesjonell hjelp. Men fra spøk til alvor, ja det er en av de negative sidene at en er litt begrenset ift hvor en kan stoppe. Men igjen får en mange goder(min mening). Folk er ulike og vi trenger ulike biler. Når el biler blir bedre så kjøper jeg en, ikke før. 100% enig i det. Valg av bil er mye mere en motor og drivverk. Dessuten liker jeg bil med cluch og manuelt gear. Ja som nevnt, folk er forskjellige. Personlig hater jeg det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå